Mladý basák - Jakub Vyvadil

Mladý basák - Jakub Vyvadil
Mladý basák - Jakub Vyvadil

Na nedávném koncertě kapely Ulzana jsem zaregistroval změnu na postu jejich basisty. Nedalo mi to a oslovil jsem Kubu pro tento seriál. Hrál sice jednoduše, ale účelně. S bubeníkem jim to výborně šlapalo a byla radost je poslouchat.

 

Jak ses dostal k muzice a k baskytaře?

Kolem osmnácti jsem zatoužil hrát na hudební nástroj a volba padla na baskytaru. Shodou okolností jsem tento skvělý nápad dostal před Vánoci...

 

Najednou jsem začal baskytaru vnímat v písničkách a od té doby se snažím vzpomenout na časy, kdy jsem si automaticky nevytahoval basovou linku a bral to, co poslouchám, jako celek.

 

Které styly ti nejvíce sedí?

Co se týká baskytary, tak prsty a trsátko. Složitější techniky rád přenechám šikovnějším. Zvukově bych rád dosáhl agresivnějšího, mírně zkreslenýho zvuku Precisionu, respektive snažím se o něj. K poslechu mi sedí grunge, indie, punkrock a různé tzv. alternative rock kapely. Ať žijí škatulky.

 

V jakých kapelách jsi hrával a v jakých hraješ teď?

Úplně v začátcích jsem hobloval punkrockovou basu v kapele Vobsazeno. Pak jsem se potuloval po kapelách beze jména, zkoušel vlastní kapelu SourGirl a po různých pauzách a mezipřistáních (např. Toy) jsem naposledy basoval s rock‘n’ roll-punkovými Signal Drive. V současné době hraji v kapele Ulzana, kde navzdory předešlému obsluhuji čistě popovou basu.

 

Jaký byl tvůj největší zážitek spojený s hraním?

Asi různé kuriózní akce v začátcích, punkové akce jsou vždy překvápko.

 

Co používáš za vybavení?

Po letech experimentů a výměn jsem zakotvil na basách z dílny Leo Fendera. Jak jsem časem zjistil, jsem „osdouzen“ k Precisionu a momentálně mám po menší nepovedené epizodě s Jazz Bassem opět Fender Precision, a to model z 80. let. V baskytaře používám notoricky známý Seymour Duncan SPB-3 neboli „quarter pound“. Zesilovač používám Gallien-Krueger 700RB-II. Bedny mám buď erární kapelní SWR 210, nebo vlastní Line6 Lowdown 410. A v neposlední řadě musím zmínit skvělé kabely od pana Smrčky. Budoucnost rozšiřování výbavy hodlám věnovat hledání ideálního overdrivu na basu.

 

Na jakých nahrávkách tě můžeme slyšet?

Na snad již brzo dodělaném demu Ulzany, v pár sonzích Signal Drive, popřípadě na jediném studiovém CD Vobsazeno (rok cca 2006).

 

www:

bandzone.cz/ulzana

Psáno pro časopis Muzikus