Sám doma 26 - předsevzetí „domácího rekordisty“

Sám doma 26 - předsevzetí „domácího rekordisty“
Sám doma 26 - předsevzetí „domácího rekordisty“

Moji drazí, až budete číst tyto řádky, bude rok 2014 již v pořádných otáčkách a vy už budete mít za sebou pěkných pár jistě velmi zdařilých nahrávacích „seancí“. Já ale tento díl píšu krátce po Novém roce, a tak jsem si říkal, že to dnes pojmu trochu jinak. Podělím se s vámi o několik předsevzetí týkajících se nahrávání a hudby obecně. Dávám si je především já, ale mohly by vám posloužit jako inspirace. Předsevzetí si koneckonců nemusíme dávat jen na Nový rok...

 

1. Budu se více věnovat samotné hudbě a nahrávání. Budu trávit méně času přemýšlením o tom, co bych si ještě mohl koupit, abych zvýšil kvalitu svých nahrávek. Jistě, „nádobíčko“ je důležité - bez něj by to nešlo. Zrovna na stránkách tohoto časopisu se o něm bavíme do zblbnutí. Den má ale jen dvacet čtyři hodin a zcela jistě máte na hudbu méně času, než byste si přáli. Strávit většinu tohoto času přemýšlením o „hračičkách“ mi nepřipadá moudré. Ale jestli vás to baví...

 

2. Pokud se ale přeci jen k investici do vybavení rozhodnu, nebudu šetřit na nesprávných místech. Toto už jsme řešili několikrát. Dobrým příkladem jsou mikrofony. Dražší modely rozhodně nejsou automaticky lepší, ale pokud si koupíte špatný mikrofon, zvuk nezachrání ani sebelepší pre-ampy nebo plug-iny...

 

3. Nebudu pouštět do světa nic, za čím si sám nestojím. Nevytvářejme to, čemu já říkám „kreativní smog“. Hudba se dnes na lidi valí zleva i zprava a tento nadbytek subjektivně snižuje její hodnotu. Když už s něčím jdeme na veřejnost, my sami musíme mít pocit, že je naše dílo hodno posluchačova času. To, jestli si to bude myslet i on, je věc druhá...

 

4. Vždy dám přednost emocionálnímu náboji hudby před technickou kvalitou. Snad se shodneme na tom, že hlavním účelem hudby jsou emoce, nálady či myšlenky. Technicky dokonalá hudba, která je emočně mrtvá, je zbytečná. Mysleme na to ve všech stádiích vzniku skladby a nahrávky.

 

5. Nebudu při nahrávání zbytečně spěchat, ale také nebudu nahrávat třicet osm pokusů jednoho partu. Uspěchat nahrávací proces znamená přistupovat na kompromisy, kterých budeme později litovat. To ale neznamená, že budeme jeden part nahrávat znovu a znovu až do prodření pásu. I když nevím, dají se Pro Tools prodřít? :-)

 

6. Při nahrávání i mixáži budu vždy dbát na to, aby vynikla hlavní myšlenka (hudební či textová). Je až příliš snadné „ulítnout si“ na detailech a utopit v nich hlavní nosnou myšlenku. Nedělejme to! A pokud tam taková myšlenka od začátku chybí, je to taky důvod... k zamyšlení.

 

7. Budu se co nejméně podílet na „loudness war“. Ne, nedáme s tím pokoj! Vypiplat si nahrávku a pak ji zničit přehnanou kompresí jen kvůli tomu, že je někdo líný používat ovladač hlasitosti? Komu tím prospějete?

Napadá mě toho ještě hodně, ale prostor máme omezený. Pravděpodobně se k předsevzetím vrátím i v příštím díle. Mezitím se zamyslete, zda podle vás moje předsevzetí dávají smysl, a pokud ano, zda je alespoň jednou za čas neporušujete. Já rozhodně ano, ale chci se polepšit! Pojďte do toho se mnou!

Psáno pro časopis Muzikus