Alain Caron

Alain Caron
Alain Caron

Se jménem Alain Caron jsem se poprvé setkal někdy koncem 80. let prostřednictvím několikadílného jazzového pořadu Oscara Petersona, který tenkráte uvedla i naše televize. Pamatuji si, jak v poslední části nastoupila jakási partička pod názvem UZEB s neskutečným střelcem za basovou kytarou, který mne uvedl v naprostý úžas.

Jaké bylo překvapení vidět tohoto chlapíka na zvukové zkoušce a posléze na koncertu kytaristy Mika Sterna, tentokrát ne v pozici "střelmistra", ale řekl bych "profesorsko-šestistruno-bezpražcové" (možná zajímavost pro vás - zvukovku si prodělal celou v sedě a s nástrojem na kolenou á la kontrabas). Takže jsme neodolali a požádali mistra o kratičký rozhovor, kterýžto nám o přestávce mezi dvěma sety koncertu poskytl.

 

Mohl bys nám něco prozradit o svých začátcích?

Je to hodně dávno. Bylo mi sedm let, kdy jsem začal hrát na kytaru a bicí. Později, asi tak v jedenácti, jsem se dostal do místní kapely jako kytarista, kde mi jeden kolega ukázal pár základních hmatů na basu. Od té doby jsem u ní zůstal, a po odstěhování od rodičů ve čtrnácti letech se dá říci, že hraji denně.

Máš, nebo měl jsi nějaké vzory, které tě provázely v hudebním růstu?

První velký člověk, který měl na mne velký vliv, byl Ray Brown. Hrál věci, které jsem vůbec nechápal, a od té doby mé další snažení směřovalo stále blíže k jazzu. Také mne napadá Scott Lafaro z Bill Evans Trio. Dále samozřejmě elektrický jazz - Miles Davis, Return to Forever se Stanley Clarkem, Paul Jackson a spousty dalších.

Jaco Pastorius k nim nepatří?

Jistěže jsem se k němu dostal, ale rozhodl jsem se po určité době ho vůbec neposlouchat.

Byl prostě jedinečný a hrál velmi působivým a ovlivňujícím stylem hry.

Také možná z toho důvodu jsem někdy v této době přestal hrát na baskytaru a asi pět let se věnoval pouze kontrabasu.

Je možné tě ještě vidět s UZEB?

S touto kapelou jsme hráli něco přes 16 let a v roce 1992 usoudili, že by bylo lepší ji rozpustit a věnovat se svým sólovým projektům. Vydali jsme celkem deset alb, sjezdili spoustu zemí a bylo to velmi fajn. Já jsem začal hrát se svojí skupinou Le Band a spolupracuji například s Didierem Lockwoodem a jinými.

Všimli jsme si, že jsi plně vybaven firmou Roland (2x kombo DB 900 + multiefekt Roland/Boss GT-6B ). Patříš mezi jejich firemní hráče?

Ano. Poslední dva roky hraji výhradně na výrobky této značky. Spolupráce trvá již delší dobu a podílím se i na vývoji některých produktů. Multiefekt, který mám dnes večer, byl jeden z těch prvních, dále bych mohl jmenovat například procesor V-Bass. Používám ho hlavně se svou kapelou Le Band. Při živém hraní mívám na pódiu dva, na pražcovou a bezpražcovou zvlášt. Také jsem si ho hodně užil na své nové, připravované desce.

A tvé plány do budoucna?

Hned, jak se vrátíme 30. listopadu z turné, začínám zkoušet s Le Band. V prosinci proběhnou nějaké koncerty v Quebecu a Montrealu, v lednu v Los Angeles a celý únor jsme v Jižní Americe - Costa Rica, Panama a Mexico, tuším. Navíc mne čeká účast na několika basových klinikách ve Francii, Švýcarsku a Holandsku.

Vyučuješ někde pravidelně?

Samozřejmě, není to vzhledem k mému pracovnímu vytížení možné, ale několik žáků ke mně nepravidelně dochází. Také mám nějaké stránky workshopu v časopise Bass Six.

Děkujeme za rozhovor.

Psáno pro časopis Muzikus