Baskytara a Funky (7)

Baskytara a Funky (7)
Baskytara a Funky (7)

Dnešní díl bude opět (a naposledy) zasvěcen výhradně slappingu. Jak již víme, je slap tvořen kombinací úderu palcem a trhnutím ukazováčkem (či prostředníkem) pravé ruky.

Z anatomie pravé ruky vyplývá, že obvykle je úder palcem veden na hlubší struny E, A, zatímco k trhnutí dochází na strunách D a G. Neplatí to však nijak dogmaticky, je pochopitelně možné "trhat" i na hlubších strunách a "palcovat" na vyšších. Je to ovšem méně pohodlné. Můžeme hrát případně i palcem a trhnutím po sobě na stejné struně, čímž dosáhneme maximálních rychlostí. Proto považuji za vhodné si tento postup nacvičit. O co jde, si ukážeme na následujících ukázkách.

Baskytara a Funky (7)
Baskytara a Funky (7)

Cvičení 1 - je důležité snažit se hrát co nevyrovnanější dynamikou úderu palcem i trhnutím tak, aby zvuk vytvořený trhnutím nebyl hrán výrazněji.

 

Cvičení 2 - úvod skladby Classical Thump, v tónině G-dur, baskytarového virtuóza Victora Wootena, je dalším užitečným cvičením, jež nám pomůže natrénovat výše zmíněný postup (v triolové části ukázky).

 

Victor Lemonte Wooten je všeobecně považován za jednoho z nejlepších světových basistů. Svůj profesionální debut si odbyl již ve věku pěti let s kapelou The Wooten Brothers Band, během své dosavadní hudební kariéry spolupracoval s celou řadou umělců a kapel, za všechny jmenujme i u nás koncertující kapelu Bély Flecka - Flecktones. Victor preferuje luxusní nástroje newyorské firmy Fodera, jeho jedničkou je Fodera Monarch Deluxe z roku 1983. Vyrobená je z javoru, honduraského mahagonu a palisandru. Osazena je snímači značky EMG. Tento basový démon používá struny značky D'Addario.

Psáno pro časopis Muzikus