Boss SP - 505 - groove sampling workstation

Boss SP - 505
Boss SP - 505

Nikoliv pouze "frázový sampler", ale Groove Sampling Workstation, to je podtitul nejnovějšího z řady produktů Boss SP. Vedle kapesního sampleru SP-303 (test naleznete v loňském říjnovém čísle) nebo nejdražšího groove sampleru SP-808 EX (za více než 65 000 Kč) tak přichází nový produkt do střední cenové kategorie. Kolik muziky za 25 500 Kč Boss SP-505 vlastně nabízí, můžete posoudit společně se mnou.

 

Ačkoliv zadní panel sampleru hrdě hlásí Made in Japan, jeho design i provedení se prakticky neliší od ostatních produktů Boss vyráběných v Číně nebo na Tchai-wanu. Celá konstrukce o rozměrech cca 30 x 25 x 6 cm je z plastu a váží necelých 1,5 kg. Zadní panel je domovem pro dva páry analogového vstupu a výstupu (konektory cinch), mikrofonní vstup a stereofonní sluchátkový výstup (jack 6,3 mm). Ve stejném provedení je i zdířka pro připojení nožního pedálu, se širokými možnostmi přiřazení funkce přes systémové menu. Digitální vstup (zejména pro CD nebo Minidisc) je možný v optickém formátu i koaxiální podobě S/P DIF, digitální výstup však chybí zcela. Dvojice konektorů MIDI In/Out poslouží zejména pro externí ovládání, synchronizaci (MIDI Clock) nebo např. načítání nového operačního systému. Ten společně s dalšími informacemi, tipy a triky naleznete na stránkách Roland, věnovaných přímo dance mašinkám pro tvorbu taneční hudby - www. rolandgroove.com.

Napájení sampleru obstarává externí 14V adaptér, který je standardní (a společně s manuálem jedinou) součástí dodávky. Protože je Boss SP-505 určen rovněž pro živé hraní, diskutabilní by mohla být absence napájecího konektoru pro připojení dvanáctivoltové lampičky jako na většině podobných zařízení a techniky pro DJ. Vzhledem k výbornému grafickému displeji s rozlišením 64 x 128 bodů, který je navíc výrazně podsvícen do příjemné zelené barvy, je však ovládání velmi zřetelné a přehledné.

Ve svítivém provedení je rovněž sada šestnácti gumových padů i téměř čtyři desítky ostatních tlačítek. Ty na horním panelu doplňuje trojice otočných kontrolérů pro editaci parametrů efektové jednotky. Nejsou "nekonečné", což však lze u přístroje této cenové kategorie těžko vyžadovat, podobně jako nejsou dynamické pady pro vlastní spouštění samplů. Toto je však shodná vlastnost se všemi ostatními groove samplery řady SP, u které mám pocit, že potisk jejich gumového povrchu brzy vezme za své. To ale ukáže až čas. Mimochodem, na kompletní sortiment Roland/Boss platí v České republice prodloužená záruka ze šesti na dvanáct měsíců.

 

Ovládání

Gumové pady kromě své primární funkce - spouštění vzorků, slouží rovněž v kombinaci s dalšími tlačítky i pro rychlé navolení banky samplů (těch je právě šestnáct), nebo volbu efektu. Pady jsou navíc navrženy a rozloženy do podoby chromatické klávesnice (při vyloučení tlačítek 1, 4 a 8) o rozsahu jedné oktávy, tlačítka jsou v tomto směru navíc barevně odlišena a označena. Při stisku vysílají své hodnoty na libovolný kanál MIDI Out v rozsahu C3 - C4. Neaktivní je (po MIDI přijímaný) aftertouch a pitch bender.

Veškeré zadávání hodnot obstarává dial kolečko v pravém rohu, které umožňuje snadné a rychlé ovládání díky čtveřici kurzorových tlačítek. Z větších a dražších přístrojů Boss SP-505 navíc přebírá princip funkčních tlačítek. Jsou umístěna na dolní liště displeje a jsou (pouze) tři. Svoji funkci mění v návaznosti na aktuálně navolený režim, který na displeji velmi často doprovází i grafický symbol aktivní funkce.

 

Sampling

SP-505 sampluje a ukládá do vlastního, blíže nespecifikovaného komprimovaného formátu. AD i DA převodníky jsou 20bitové, nejvyšší možný vzorkovací kmitočet je shodný s CD - 44,1 kHz. Na přístroji je jako kvalitativní rozlišení označen za režim Standard. Poloviční datové náročnosti odpovídá nastavení Long (22,025 kHz), s frekvenčním rozsahem teoreticky (i prakticky) na hranici 11 kHz. A do třetice možnost nastavení na režim Lo-Fi o vzorkovacím kmitočtu 11,025 kHz. Jeho kvalita odpovídá velmi špatnému telefonu nebo diktafonu a těžko pro něj hledat uplatnění v jakékoliv hudební produkci.

Je tedy na vás, jak pár mega vlastní paměti využít. Monofonní samplování nabízí (podle kvality) prostor na 2 - 5 - 17 minut záznamu, případně poloviční dobu pro stereofonní vzorky. Dodatečná investice do paměťové karty bude pro většinu uživatelů zřejmě nevyhnutelná. Jako u ostatních počítačových komponentů jsou i ceny karet Smart Media v relativně příznivé cenové relaci. Boss SP-505 je kompatibilní pro karty s napětím 3,3 V o kapacitě 8 až 128 MB. Cena těch nejmenších (8 MB) se pohybuje okolo 600 Kč, karty s kapacitou 64 nebo 128 MB pak přijdou na cca 2000 až 3800 Kč. Maximální dosažitelná doba záznamu pro jednotlivé typy karet ve třech možných režimech je uvedena v tabulce.

Přestože Boss SP-505 je sampler, nebudete alespoň do začátku úplně odkázáni na cizí zvukový materiál. Paměť ROM obsahuje 64 zvuků, základní nabídka se sestává ze samplů dnes již kultovních rytmerů Roland TR 808, TR 909, TR 606 a CR 78. Dále je součástí pár basových zvuků včetně analogového modulu TB 303 a po dvojici vzorky varhan, piana a syntetické plochy. Není to špatná myšlenka, nabídnout sampler se základní zvukovou sadou, při troše dobré vůle by se však do laciné paměti ROM mohlo zvuků vejít mnohonásobně víc. Případné přidání audio CD s několika dalšími (ucelenými) sadami různých stylů by přišlo na méně než tisícinu celkové ceny zařízení.

Nezbývá než začít samplovat vzorky a fráze z vlastní zahrádky, v nejvyšší možné kvalitě přes digitální vstup (navíc odpadá starost o nastavení úrovně signálu). Pozor, SP-505 na rozdíl od většiny ostatní i komerční digitální techniky nekonvertuje vstupní signál a na digitálním vstupu přijímá pouze kmitočet 44,1 kHz. Záznam z DAT nebo jiných zdrojů (48 nebo 32 kHz) tak bude nutné poslat na analogový vstup. Ukazatel úrovně záznamu tvoří sloupec osmi segmentů v rámci displeje, který současně umožňuje nastavit vstupní intenzitu pro automatický start záznamu. Možné je i ruční spouštění, to se však těžko obejde bez následné editace (přesné ořezání začátku vzorku).

 

Editace

Mezi editovatelné parametry každého vzorku patří hlasitost (1-127), pozice panoramy (pouze tři hodnoty - vlevo, střed, vpravo) a typ samplu - charakter vzorku pro vlastní spouštění. Fráze s atributem Trig je přehrávána prvním stiskem, druhým stiskem je přehrávání ukončeno. Vzorek Gate je oproti tomu přehráván pouze po dobu držení padu, zatímco samply typu Drum jsou přehrány v celé svojí délce jedním stiskem. Pro každý vzorek je dále možné aktivovat smyčku (Loop On/Off), nebo zpětné přehrávání (Reverse).

Nechybí ani důležitá funkce opětovného převzorkování - resampling. Zvuková fráze je opětovně "z výstupu na vstup" přehrána automaticky v celé délce, nebo jen v navoleném úseku s ručním zahájením a ukončením nahrávání. Resampling nejen umožní trvalý záznam vzorku s vybraným efektem, ale rovněž jinak nerealizovatelnou změnu kvality (stereo - mono, 44,1 - 22,05 kHz apod.)

Nedílnou součástí snad každého sampleru je funkce pro změnu ladění (Pitch), a to při zachování tempa nahrávky. SP-505 analyzuje záznam před přepočítáním pomocí jednoho ze tří algoritmů. Music - u komplexního zvukového záznamu nebo Solo L a Solo H pro jednohlasé fráze v nízké a vysoké oblasti frekvenčního spektra.

 

Sekvencer

A již nastává doba pro jednoduchou rytmickou kompozici - v rámci patternového sekvenceru. Vedle čtyřech desítek již hotových presetů (používají ROM zvuky) obsahuje paměť RAM stovku volných míst pro uložení vlastních patternů. Ty je možné tvořit a zaznamenávat v reálném čase nebo ručně editovat pomocí režimu Microscope. Každý pattern může být až osm taktů dlouhý, v tempu 40 až 200 bpm. Kromě 4/4 rytmu je tu i 1/4, 2/4, 3/4, 5/4, 6/4, 7/4 a 8/4 rytmus. Nechybí ani kvantizace, ta nabízí rozsah od čtvrťových not až po dvaatřicetiny v triolách. S vypnutou kvantizací SP-505 funguje v interním rozlišení 1/96 čtvrťové doby, což je na groove sampler (stejně jako pro jakýkoliv jiný hardwarový sekvencer) rozumná hodnota na hranici požadovaného rytmického členění.

Nadstavbu patternům tvoří dvacítka volných pozic pro songy. Každý z nich může být složen teoreticky z celé tisícovky patternů, pouze však v rámci celkové kapacity sekvenceru (zhruba 15 000 eventů). Pro pouhá data o spouštění samplů a frází s několika atributy to vůbec není málo, i když v této souvislosti nemůžu nevzpomenout svůj první sekvencer, Yamahu QX-5 z roku 1986. Ten disponoval prakticky obdobně velkou pamětí, ta však tehdy musela pojmout kompletní MIDI kompozice (kapacita neúprosně klesala s každým použitým kontrolérem).

 

Hodnocení

Tak co říci o pět-set-pětce závěrem? S cenového "podhledu" umí daleko více než SP-202 nebo SP-303, což nad rámec jednoduchého kapesního sampleru pro ni přináší problém najít přesné komplexní uplatnění. Nadhled, z pozice groove samplerů Boss SP-808/808 EX, je pak o to příjemnější, když nový Boss SP-505 je téměř za třetinovou cenu. Je tak ve své podobě velmi příjemným, drahým společníkem.

 

Info:

-Boss SP-505 - Groove Sampling Workstation je kompletní pracovní stanice pro jednoduché samplování, smyčkování, tvorbu rytmů s efektovou jednotkou. Patternový sekvencer umožňuje tvorbu songů z vlastních vzorků a frází, stejně jako 64 presetových zvuků. Rozšíření paměti umožňuje slot pro kartu Smart Media (8 - 128 MB), včetně možnosti načítání (zálohování) souborů wav a aiff z počítače. Cena 25 500 Kč.

 

Plus:

-snadné ovládání, přehledný displej

20bitové AD a DA převodníky

digitální koaxiální i optický vstup

26 algoritmů efektového procesoru

import wav/aiff souborů přes kartu Smart Media

nová verze systému na internetu

 

Mínus:

-malá kapacita základní paměti

pouze osm hlasů polyfonie

pomalá editace, dlouhá doba vykreslování vlnového průběhu na displej

vyšší cena

 

Parametry:

 

- Polyfonie: 8 hlasů mono, 4 hlasy stereo

- Samplovací frekvence: 44,1 kHz (Standard), 22,05 kHz (Long), 11,025 (Lo-Fi)

- Počet efektů: 26

- Kapacita sekvenceru: 15 000 eventů

- Kapacita sekvenceru: 40 preset patternů, 100 vlastních patternů, 20 vlastních songů

- Interní paměť: 250 samplů v 16 bankách, 2 5 - 17 minut mono (podle kvality)

- Externí pamět Smart Media 8 MB: 4 - 8 - 24 minut mono (podle kvality)

- Externí pamět Smart Media 16 MB: 8 - 16 - 39 minut mono

- Externí pamět Smart Media 32 MB: 16 - 32 - 98 minut mono

- Externí pamět Smart Media 64 MB: 32 - 64 - 197 minut mono

- Externí pamět Smart Media 128 MB: 64 - 129 - 395 minut mono

 

Efekty:

- filtr + drive

- pitch shifter

- delay

- vinyl simulátor

- isolator

- reverb

- tape echo

- chorus

- flanger

- phaser

- tremolo/pan

- distortion

- overdrive

- fuzz

- wah

- octave

- kompresor

- ekvalizér

- lo-fi

- noise generátor

- radio tuning

- slicer + flanger

- ring modulátor

- chromatický pitch shifter

- voice transformer

- centre canceller

Psáno pro časopis Muzikus