Dobrodružství vzdáleného nahrávání a míchání hudby - dálkové nahrávání a mix hudby v nejvyšší kvalitě

Dobrodružství vzdáleného nahrávání a míchání hudby - dálkové nahrávání a mix hudby v nejvyšší kvalitě
Dobrodružství vzdáleného nahrávání a míchání hudby - dálkové nahrávání a mix hudby v nejvyšší kvalitě

V dnešní době, kdy se většina světa vzdálila od normálního chodu událostí, ale současně je poptávka po nových nahrávkách, vytvořil John Harris ve svém domě v Burlingtonu v New Jersey alternativní variantu nahrávání. V nejmodernějším prostředí svého nahrávacího studia navrhl a sestavil aparaturu pro dálkové nahrávání a mix hudby v nejvyšší kvalitě. Vtipem této aparatury je rozdělení na statickou a mobilní část.

Vzdálené nahrávání a mix v praxi

Harrisův partner Jody Elff, který je sám zvukovým inženýrem, zvukařem a hudebním designérem oceněným Grammy, se po několik posledních let

účastnil dlouhých diskusí na téma, zda by bylo možné hudbu míchat v reálném čase na velké vzdálenosti. Tedy tak, že hudebníci jsou se svými nástroji a veškerou podporou, na kterou jsou zvyklí, a stejně tak i zvukaři, kteří mají svou techniku a komfort, ale každý někde zcela jinde. Jinými slovy - přestože jsou oba týmy i na tisíce kilometrů vzdáleny, vznikne dokonalá nahrávka. V současné době se tento vyvíjející a proměňující se trend v nahrávání stává mimořádně aktuálním.

 

Studio ve dvou částech

Dvojice zvukařů začala usilovně pracovat na své nové platformě s názvem Hear s využitím stávajících technologií, jako je internet, přepínače LAN, VPN a další infrastruktury konektivity, s cílem vytvořit dokonalé nahrávky. „Systém, který jsme sestavili, se v zásadě skládá ze dvou samostatných částí. První je nahrávací aparatura, kterou známe a víme, jak reaguje na ovládací pokyny. Tuto část máme v našem domovském studiu. Druhou částí jsou zařízení zasílaná jako komplet hudebníkům. Využití této předem dané sestavy mikrofonů a dalších aparatur umožňuje přenášet zvukařům zcela přesně zvuk hudebních nástrojů vzdálených od nich i tisíce kilometrů,“ vysvětluje John Harris a dále pokračuje, že díky současné úrovni techniky a datových přenosů jsou reakce ovladačů tak rychlé, že zvukař doslova naživo vnímá vzdálený mix a má možnost sledovat plynulé pohyby na mixážním pultu. Když došlo loni v březnu k pandemii, byl jejich nový model vyzkoušen v reálném provozu a podroben zatěžkávacím zkouškám.

 

Kdo je John Harris? Získal několik cen Grammy, Emmy a Peabody. Svoji kariéru si vybudoval na mimořádně kvalitních nahrávkách pro řadu umělců i mnoho televizních stanic, včetně živého vysílání. Třicet let obsluhuje mixážní pult na jedné z největších hudebních událostí - předávání ocenění hudebního průmyslu Grammy. Kromě toho nahrál alba hvězdám, jako jsou U2, Metallica, Eric Clapton, Paul McCartney, a mnohým dalším.

 

Studio v ložnici

Vzhledem ke svým dlouholetým zkušenostem při práci se zvukem zvažoval John Harris nákup monitorů Neumann i při výběru reprosoustav pro své studio, které je umístěno v Harrisově domě, v místnosti, která bývala ložnicí. I přes své zkušenosti se poradil s kolegou, několikanásobným držitelem ceny Grammy, Ericem Schillingem a dozvěděl se, že jeho nedávno založené vlastní multikanálové nahrávací studio v Kalifornii obsahuje současně zapojených devatenáct reproboxů a všechny značky Neumann. Eric Schilling mu tedy jeho výběr nejen schválil, ale potvrdil svojí volbou pro vlastní studio.

Součástí platformy Hear je zejména reprodukční část určená pro nahrávky vícekanálového zvuku, a pro reprodukci záznamu Harris využívá tedy monitory značky Neumann v sestavě 5.1.4.. Sestava se skládá se ze tří monitorů Neumann KH 310 v předních pozicích (pro levý, středový a pravý kanál), dvou KH 310 v zadní části a čtyř KH 120 umístěných na stropě do tvaru obdélníku. Pochopitelně je vše směrováno do pozice mixu.

 

John Harris během plánování a výběru místnosti oslovil Tima Moora, manažera v Sennheiseru. „Je vzrušující vidět Johna Harrise, jak si vede s novými metodami při vzdálené práci se zvukem,“ říká Moore a dodává: „Existuje mnoho možností do budoucna, jak mohou být nahrávky i živé koncerty realizovány."

 

Transport techniky k hudebníkům v kufru

Novou myšlenkou je zasílání speciálních kufrů Pelican do bydliště hudebníků či na adresy jiných prostorů určených pro nahrávání. Kufr obsahuje rack se šesti pozicemi pro záznamový hardware a software, včetně mikrofonů. Od hudebníků se očekává pouze to, že budou postupovat dle návodu (vybalí aparaturu, zapojí ji do sítě a připojí k internetu). Když Harris ve svém studiu uvidí, že se muzikant připojil, je okamžitě schopen aparaturu ovládat. A se sluchátky na uších s hudebníky komunikuje stejně jako dříve ve studiu. Rack je nejen nahrávacím zařízením, ale funguje také jako mixážní pult, který Harris ovládá přímo pomocí klasických hardwarových ovládacích prvků, tedy žádná klávesnice a myš. Pokud cílem není nahrávka, ale živé vstupy či koncert, pak výstup Harrisova mixu jde přímo do streamu, internetové sítě, nebo kamkoli je to potřeba, a to ihned v reálném čase. Jakmile je přenos skladeb dokončen, je audio nahráno na zabezpečené datové zálohy a asi za dvacet minut má Harris přístup k celé vícestopé skladbě. Může tedy začít skladbu míchat a dále zpracovávat.

Dobrodružství vzdáleného nahrávání a míchání hudby - dálkové nahrávání a mix hudby v nejvyšší kvalitě
Dobrodružství vzdáleného nahrávání a míchání hudby - dálkové nahrávání a mix hudby v nejvyšší kvalitě

Srovnatelný poslech na sluchátka

Během budování studia, instalace reprosoustav a ladění studiové aparatury John Harris použil uzavřená sluchátka Sennheiser HD 820 a s nimi zpracoval dva nebo tři projekty. Na nich nejen kontroloval probíhající záznam, ale poslouchal nahrávku i při jejím zpracovávání na mixážním pultu a následně kontroloval finální nahrávku. Vše tedy vzniklo se sluchátky. John Harris vzpomíná: „Potěšilo mne, že výsledek se líbí nejen mně, ale i každému, s kým jsem tyto projekty sdílel. Zní to neuvěřitelně, ale je to přesně to, co jsme chtěli. Jde o kvalitu srovnatelnou kvalitu s hlasitým monitoringem.“ Nyní, po dokončení instalace monitorů a po doladění místnosti, mixuje Harris s reprosoustavami i se sluchátky a tento „hybridní“ monitoring má podle něj mnoho výhod.

 

Jistota reálného zvuku uklidňuje

Nyní, když je monitorovací prostředí správně nastaveno, může se John Harris pustit do práce. Jistota, že ostatní slyší totéž, co on, že si nemusí dělat starosti s nastavením, uvolnila prostor pro vlastní míchání a zpracovávání nahrávek. V současné době pracuje stejným způsobem na projektech pro HBO Max a na speciálním hudebním pořadu na počest jazzového velikána Charlieho Parkera pro Jazz Foundation of America.

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy