ITF Eastern Hemisphere Finals v Praze - soutěž DJingu

ITF Eastern Hemisphere Finals v Praze - soutěž DJi
ITF Eastern Hemisphere Finals v Praze - soutěž DJi

Turntablista [trntejblista] pod. jm. - Člověk, používající gramofon, mixážní pult a desky s nahrávkami jako nástroje k hraní, mixování, vytváření nových a originálních hudebních skladeb či doprovodu. Použitím rukou k pohybu s deskou tam a zpět a rytmickým manipulováním se zvukem kreativním způsobem se turntablista chová jako kytarista, houslista nebo klavírista. Pojem vznikl roku 1995 v Kalifornii, poprvé byl použit DJem Babu a roku 1996 byla založena Mezinárodní Federace Turntablistů (ITF - International Turntablist Federation). Používání pojmu po celém světě nejvíce ovlivnila média zabývající se životním stylem a hudbou, především Vibe, Spin, The Source, DJ Times a URB. I jiné časopisy a noviny používají tohoto pojmu k popisu nového typu hudebníka.

 

V listopadu loňského roku proběhla v Praze v klidu, tichosti a bez většího zájmu medií mezinárodní DJská soutěž ITF Eastern Hemisphere Finals. Pokud někdo stále ještě pochybuje, že lze gramofon využít i jako hudební nástroj, neměl si nechat tuto mezinárodní exhibici ujít. ITF je společnost, která pořádá celosvětové soutěže mezi DJs v několika kategoriích. U nás tedy proběhlo mistrovství "východní polokoule" (Evropa) s DJs zastupujícími Irsko, Německo, Česko-Slovensko, Francii, Holandsko, Itálii, Rakousko a Polsko. Jak taková soutěž probíhá, jak se hodnotí jednotlivé výstupy a v jakých kategoriích se soutěží?

Jednotlivé výstupy hodnotí obvykle pět profesionálů v oboru, často se jedná o vítěze předešlých ročníků soutěže. Tentokrát seděli v porotě DJ Tigerstyle (Británie) - považovaný za nejlepšího turntablistu planety s nejvyššími oceněními na mezinárodních soutěžích jako DMC World Finals '03, DMC World Finals '99-'02 nebo Battle Royal '00, DJ Vinyl Richie (Británie) - šéf pobočky ITF ve Velké Británii, DJ Troubl (Francie) - vysoká ocenění na francouzské ITF FInals '01, DMC '02 a ITF World Finals '02, DJ Beware (Hongkong) - ocenění na DMC Hongkong '01-'03 a DJ Trafik (Čechy) - ocenění na ITF Czecho-Slovakia '03 a HPDJ '02.

Obvykle se soutěží ve čtyřech separátních kategoriích. Scratching je základní dovedností každého turntablisty. Scratch samotný byl vynalezen v letech 70., a jedná se o zvuk tvořený pohybem desky rychleji po i proti směru přehrávání. DJ tak pomocí mixážního pultu a různých efektů vytváří nové zvuky o různých výškách a tónech. V této kategorii probíhají dvě odlišné soutěže - a to soutěž západní (USA) a východní (Evropa) polokoule. Vítězové obou těchto soutěží se pak stejně jako v ostatních kategoriích utkají na světovém klání. Umělci mají pokaždé na předvedení svého umění časový limit v délce tří minut. Beat Juggling (žonglování s rytmy, pozn. autora) je další kategorií, o níž se především v 80. letech minulého století zasloužili DJ Aladin a Steve Dee v USA. Při beat jugglingu vytváří DJ pomocí dvou gramofonů s odlišnými nahrávkami a pomocí mixážního pultu manuálně ručním posunem desek nový rytmus. Také v této kategorii se utkají vítězové západní a východní polokoule a k předvedení mají opět tři minuty. Teams/DJ Bands (týmy/DJské kapely, pozn. autora) je kategorie, v níž soutěží skupiny či týmy DJs s minimálním počtem dvou členů. Hraním na neomezený počet gramofonů, mixážních pultů a použitím jakékoli techniky nebo kombinací technik vytváří tato DJská kapela (stejně jako kapela akustických muzikantů) unikátní hudební skladbu. V soutěži ITF se snaží tým, jenž vyhrál předchozí ročník soutěže, obhájit svou pozici před týmem z jiné polokoule a má na to časový limit šest minut. Advancement Class (třída pokročilých, pozn. autora) je kategorie shrnující beat juggling a scratching a DJs zde soutěží proti sobě v tzv. duels či battles (duelech či bitvách, pozn. autora). Tato soutěž probíhá ve všech zemích na světě nehledě na zařazení do východní či západní polokoule a ve finále o titul ITF Advancement Class World Champion se vítězové ze všech zemí utkají proti sobě.

Standardně jsou organizátory soutěže zajištěny gramofony Technics SLK-1200 nebo 1210 a libovolné mixážní pulty. Každý ze soutěžících si musí přinést svůj vlastní slipmat (podložka, jež se vkládá mezi talíř gramofonu a desku, aby vinyl lépe klouzal), jehly a přenosky, sluchátka a podobně. Hudební i videoukázky z listopadové soutěže jsou k pokoukání i poslechu k dispozici na webu organizátora, na adrese

www.itfczechoslovakia.com/audiovideo.php.

 

Rozhovor s Afu-ra

Jako doprovodná akce k soutěži ITF vystoupil v Roxy rapper Afu-ra, jehož jsem se, poté, co ze mě vyrazil redbull s vodkou (prý neměl koruny), zeptal na pár otázek:

Podporuješ často ITF?

Podporuju všechno, co podporuje mě. Je mi úplně jedno, co to je. Vystoupím všude, kde bude dostatečná podpora.

Jak dlouho už to děláš?

Sólo jedu od roku 1998. Co se rappování týče, chytlo mě to někdy ve třinácti. Teď je mi devětadvacet.

Jak je to s turné? Jezdíš víc po Státech, nebo po Evropě?

Ve Státech jsem většinou v létě. Pak jedu do Evropy. I když má rap v Americe vyšší popularitu, vždycky trvá déle, než objedu Evropu. Je tu mnohem víc míst na koncerty. Zatím jsem se nedostal víc na východ, než jsou Čechy a Polsko, ale moc bych chtěl zkusit Rusko a pak samozřejmě Afriku. Taky cédéček prodám víc v Americe než v Evropě. Stejně se mi ale vyplatí jet na turné do Evropy.

Už se ti stala vystoupení rutinou?

Určitě jo. I když se každýmu nadšenci může zdát, že ty výstupy jsou pokaždé jiné, v okamžiku, kdy má za sebou člověk "vocas" lidí, které musí nakrmit, a nedělá to už čistě jen pro zábavu, přesně v tomhle okamžiku se to stává rutinou. Je to nakonec jediná věc, jež mě živí. Někdo tomu říká povolání, jiný tomu řeknou kariéra. Už nejsem holt žádnej mladík, táhne mi na třicet. Před každym vystoupením jsem ale pořád děsně nervózní. Trochu to zaháním tou vodkou a redbullem.

Psáno pro časopis Muzikus