Kytara v latinsko-americké hudbě 4

Kytara v latinsko-americké hudbě 4
Kytara v latinsko-americké hudbě 4

Mambo

Mohli jsme si již všimnout, že latinskoamerická hudba je determinována tancem. Názvy stylů vychází z názvů tanců. Znalost rytmu a frázování je pro pochopení zcela nezbytné. Mambo je párový společenský tanec, který vznikl spojením kubánské rumby, bolera a danzonu s jazzovými prvky. Jeho odlišností od ostatních tanců této oblasti je to, že se tanečníci neposunují po parketu, ale tančí na místě, pohupují se a vznikají různé pohybové variace. V hudebním materiálu je charakteristické užívání riffů, staccatového frázování a jednoduchá harmonická kostra - obvykle střídání tóniky a septakordu v dominantní funkci. Taktuje se ve 2/4, 4/4 nebo ala bréve (2/2) taktu a hraje se v tempu 100-160 dob za minutu. Vzniklo pravděpodobně roku 1938, kdy kubánský skladatel Orestez Lopez napsal skladbu Mambo a aranžéři Bebo Valdés a René Hernández ji oblékli do jazzového kabátu. Píseň se rychle ujala a do Evropy proniklo mambo na konci 40. let dvacátého století. V hudebním doprovodu se často užívá klavír, bicí, různé perkuse, čtyři trubky, dva trombóny a pět saxofonů. Tedy téměř již orchestr. Kytara hraje v orchestrální verzi jen jednoduché přiznávky s akcentem na druhé době.

Psáno pro časopis Muzikus