Live bytes ... aneb počítač na pódiu v kytaristově praxi

Live bytes  - ... aneb počítač na pódiu v kytaristově praxi
Live bytes - ... aneb počítač na pódiu v kytaristově praxi

Obrovský nárůst výkonu počítačů v posledních letech i pád jejich cen umožnily jejich nasazení nejen v hudebních studiích, ale čím dál častěji i na pódiích - a to i pódiových sestavách kytaristů.

Jména jako Vernon Reid, John McLaughlin nebo Placebo hovoří za vše. V následujícím článku se podíváme, jestli je to řešení vhodné i pro vás a co k tomu potřebujete. V tomto dílu nebudeme probírat konkrétní programy, ale nebojte se, na konci se dozvíte, kdy a jak budeme pokračovat...

 

Pro koho ano a pro koho ne

Většina hráčů na elektrickou kytaru používá pro odposlech i tvorbu zvuku combo/kytarový stack a případně efekty/efektový procesor. Počítač nenahradí na pódiu zesilovač a reproduktor, ale může nahradit efekty, efektové procesory i generovat zvuk podobný lampovému zesilovači. Pokud hrajete hudbu, do které bohatě stačí čistý a zkreslený zvuk, pak si s počítačem moc nepomůžete. Stejně potřebujete na pódiu odposlech a místo jednoduchého aparátu získáte navíc techniku a kabely, které nejsou tak odolné - více v sekci o spolehlivosti. Pokud více zvuků nepotřebujete, neřešte to a buďte spokojeni. O co méně budete řešit problémy, o to více zbude času na hudbu. Žádná simulace ještě elektronku zcela nenahradila. Zvuk elektronky je stále absolutním vrcholem i po mnoha desítkách let... Jestli chcete skutečný zvuk Marshallu nebo Mesa/Boogie, musíte si je zatím stále ještě koupit.

Jiná situace samozřejmě nastane, pokud chcete radikálně měnit typy zvuků, přepínat velké množství efektů či posouvat zvukové možnosti elektrické kytary. V tom případě je to varianta, kterou stojí za to vyzkoušet.

 

Nejjednodušším takovým systémem je samozřejmě kytara - počítač - zesilovač - reproduktor. Termínem "počítač" chápejte sestavu počítač + specializovaná zvuková karta pro hudebníky s rychlými ovladači.

 

Co získáte: nepřeberné možnosti volby zvuků, samozřejmě v návaznosti na možnosti programu, který si zvolíte.

Jaké jsou nevýhody: základní zvuk nemusí být až tak dobrý, jako při použití elektronkového zesilovače, závisí na vašich uších a stylu, který hrajete. Určitě je ale toto zapojení jednodušší než dvacet podlahových efektů, navíc každý efekt může mít v každém předvoleném presetu jiné nastavení.

Když se nechci vzdát skutečného elektronkového zvuku, jde využít počítač? Ano. Jde to velmi dobře. Nejjednodušší variantou je kytara - předzesilovač - počítač - koncový zesilovač - reproduktor. Při použití kvalitní audio karty si elektronkový signál zachová svůj charakter a získáte efektový procesor špičkové kvality. Výsledný zvuk bude váš - ale s nevídanými přidanými možnostmi.

Je možné použít další počítač (příp. ASIO host) a zařadit ho před předzesilovač. V tomto případě první počítač nahradí efektové pedály. Toto řešení je sice možné, ale pouze v některých konfiguracích (více na Hudebním veletrhu). Také nezapomeňte, že každý digitální procesor i počítač má zpoždění a dva průchody počítačem mají dvakrát takové zpoždění.

Jestli jste se tedy zařadili do skupiny kytaristů, pro kterou by bylo nasazení počítače užitečné, pojďte se podívat na jednotlivé prvky systému.

 

Počítače stolní, rackové speciály a laptopy

Desktop/rack počítač je složitější na zapojení, potřebujete externí monitor, klávesnici i myš, laptop má vše vestavěné. Ceny za laptopy jsou pro srovnatelný výkon vyšší než u stolních počítačů, ale laptop je příjemně lehký a snadno přenosný - a bohužel se také snadno krade. Laptopy vídám volně položené na kombech, ale popřemýšlejte nad větší ochranou před zcizením, například umístěním laptopu do rackové uzamykatelné zásuvky, která vám tak při správném vystlání měkkým materiálem zajistí i slušnou ochranu při transportu. Laptop má také výhodu ve vestavěné baterii, v případě výpadku napájení se tak vyhnete pádu systému a poškození či ztrátě dat.

Počítačového výkonu není nikdy dost, ale novější procesory Intel Pentium 4 nebo DuoCore plně vyhovují. Vždy volte nejvýkonnější cenově dostupný systém, větší operační paměť (>512 MB), berte jen to, co už někdo před vámi otestoval, žádné neozkoušené novinky.

Speciálními typy počítačů, které se dají použít na pódiu, jsou linuxové speciály od Muse. Díky malému displeji a ovladačům na čelním panelu jsou dobře ovladatelné i bez myši a klávesnice, ovšem díky jejich ceně na ně budeme na českých pódiích narážet velmi zřídka.

Live bytes  - ... aneb počítač na pódiu v kytaristově praxi
Live bytes - ... aneb počítač na pódiu v kytaristově praxi

Operační systémy

Všechny hlavní operační systémy současnosti jsou použitelné pro tuto aplikaci - Mac OS, Microsoft Windows i GNU/Linux. U Linuxu sice může být pracnější nastavení pro tyto audio aplikace, ale je zdarma. V letošním roce udělal Linux slušný pokrok díky novým distribucím Ubuntu Studio a JackLab, která je již připravena pro podporu standardů VST a ASIO.

Operační systém nastavte tak, aby běžely pouze takové služby, které jsou nezbytné pro audio nasazení. Pro uživatele Windows obzvláště platí, že počítač na pódiu nesmí být současně zavirovanou herní konzolí. Pro audio si vytvořte samostatný oddíl na disku, kde budou Windows nastaveny s minimem nepotřebných služeb, neinstalujte tam žádné antivir/antispyware programy a doplňky, které nesouvisí s audiem. Z této instalace nesurfujte po internetu, udržujte ji maximálně čistou a nedotčenou. I Windows XP jsou na dobrém počítači spolehlivé a dají se bez problémů použít i na pódiu.

Váš kytarový program můžete načítat po spuštění - třeba Guitar Rig startuje včetně posledního nastavení, stačí tak zapnout počítač a za chvíli hrajete i bez spuštěného monitoru.

 

Zvukové převodníky, latence

Pro živou produkci potřebujete velmi rychlou zvukovou kartu s kvalitními převodníky. Musí být podporována operačním systémem pro dosažení co nejnižšího zpoždění mezi vstupem a výstupem karty. Standardem je ASIO2 od Steinberga. V Linuxu můžete díky systémům Alsa/Jack také dosáhnout velmi malého zpoždění a díky Wine spustit i audio programy pro Windows s tím, že ASIO je pro tyto programy nasimulováno.

U špičkových karet se můžete dostat na zpoždění okolo 1,5 ms, a to je vynikající hodnota nejen pro kytarové nasazení (uvědomte si, že každý plně digitální efektový procesor má určité zpoždění a ne vždy je tento údaj v návodu), do 5 ms je to ještě vyhovující.

Rozlišení 24 bitů je nutností, určitě do nových systémů již dnes nenasazujte kartu s nižším rozlišením, vzorkovací frekvence 44,1 kHz postačuje. Kvalita převodníků rozhoduje, nejlevnější karty se kvalitou zvuku a odstupem signál/šum nemohou rovnat dražším modelům.

Vstupní impedance je velmi podstatným parametrem, pokud budete přímo do audio převodníku připojovat kytaru s pasivními snímači. Řada zvukových karet je nyní vybavena přepínači vstupu linka/nástroj nebo samostatnými vstupy pouze pro kytaru. Co se stane, pokud zapojíte kytaru přímo do linkového vstupu? Hezká je formulace v jednom ze starých materiálů k mixpultům Fostex, kde před tímto zapojením varují: "... drahá kytara bude znít jako laciný importovaný nástroj." Pokud vaše zvuková karta nemá specializovaný nástrojový vstup, použijte mezi kytaru a vstup nějaký kytarový efekt (musí mít ale elektronické přepínání, tedy ne true-bypass!) a nechte ho v bypass režimu.

 

Propojení, spolehlivosti

Řada kytarových programů je nabízena s nožními ovladači, ve kterých jsou zabudovány audio převodníky. Odpadne tak nákup nožního ovladače, zvukové a MIDI karty. Ne vždy obsahují tyto ovladače tolik ovládacích prvků, aby zcela nahradily velké MIDI kontroléry. Nevýhodu vidím v použitých počítačových konektorech. Zatímco historický jack byl už kdysi navržen pro spolehlivost, USB a FireWire konektory jsou velmi subtilní a stačí nešetrně zavadit, a je problém na světě. Výrobci konektorů sice nabízejí speciální odolné kryty, ale většinou je u kytarových ovladačů nabízeno provedení, které je podle mne vhodné do klidné kanceláře a ne do rockového klubu. Pokud se pohybujete v drsnějším prostředí a vyžadujete maximální spolehlivost, je nejlepší varianta u nohou nechat maximálně kovové jacky a MIDI konektory a pokusit se zde vyhnout křehkým počítačovým konektorům.

 

Zálohování

Všechno se může pokazit, i operační systém. Pokud máte připravenou zálohu, můžete rychle obnovit celý systém i s vašimi programy. Ještě lepší je mít naklonovaný harddisk. V případě problému vyměníte harddisky a startujete. Ideál je samozřejmě rezervní PC, ale to je většinou hudba snů...

 

Ovládání

Pro přepínání zvuků na koncertě potřebujete kvalitní nožní (MIDI) kontrolér (a tedy MIDI vstup na počítači - pokud nepoužijete komplexní řešení ve formě kombinovaného nožního ovladače s audio i MIDI převodníky). Volte raději verze, které umožňují dostatečné programování a přiřazování kontrolérů. Výhodou jsou verze s vestavěnými nebo připojitelnými expression pedály, budete tak mít možnosti ovládat kvákadla, harmonizéry i další parametry. Řada nožních ovladačů má i výstupy pro přepínání kanálů zesilovače, což oceníte, pokud budete kombinovat zvuk z počítače s elektronkami.

 

Vlastní kytarové programy

Programy, které jsou vhodné pro kytaristy, mohou být jednak ve formě VST zásuvných modulů, jednak ve formě samostatných programů.

 

VST a Audiounits zásuvné moduly (plug-iny):

Tyto zásuvné moduly jsou vlastně programy ve speciální verzi, aby je bylo možné načíst do hostitelské aplikace, nejsou tedy provozovatelné samostatně. Systém Audiounits je pro počítače s operačním systémem Mac OS, VST je podporováno na PC s Windows a při troše snahy na Linuxu. Pro Linux se používá také nativní systém LADSPA.

Pro načtení plug-inů ve formátu VST potřebujete speciální program: VST host.

Můžete použít řadu univerzálních plug-inů pro dozvuky, ekvalizéry, echa, filtry a další, pokud chcete simulovat zvuk elektronkového zesilovače, máte k dispozici desítky různě kvalitních plug-inů od verzí zdarma po vysoce kvalitní specializované kytarové balíky.

 

VST host

Program, který umožňuje načíst VST zásuvný modul jako samostatný program. Podle modelu můžete načítat i více plug-inů a ukládat si konfigurace do jednotlivých presetů.

Výhody: můžete snadno kombinovat plug-iny různých výrobců pro dosažení svého zvuku

Nevýhody: občas složitější obsluha, nepřehledné zobrazování většího množství plug-inů. Pro pódiové nasazení potřebujete maximální spolehlivost, kterou řada programů zatím nemá (testoval jsem jich hodně...).

Jako VST host program můžete použít i některý program, který se používá pro nahrávání (Cubase, Logic, Ardour atd.), ale zdaleka jeho možnosti nevyužijete a pro praktické nasazení je výhodnější použít program k tomu určený.

 

ASIO host

U samostatných programů můžete používat standardně pouze jeden program, který komunikuje s ASIO zvukovou kartou. Programy typu ASIO host vám umožní využít více vstupů a výstupů na kartě pro více současně spuštěných programů. Dostatečně výkonný počítač tak může použít samostatné programy pro kytary, klávesy i basu.

 

Samostatné (standalone) programy

K těmto programům nepotřebujete další podpůrné programy, přímo přistupují ke zvukové kartě. Řada kytarových programů se instaluje jak VST plug-in, tak jako samostatný program, a je na vás, kterou verzi v provozu využijete. Taková verze je provozně nejjednodušší...

 

Cenové náklady

Pokud chcete přejít na toto řešení jenom proto, že máte doma notebook a programy pokoutně získáte, tak si myslím, že to není správná volba. Pro koncertní použití je potřeba mít počítač spolehlivý a vždy připravený na akci. Spočítejme si jedno modelové řešení: notebook koupíte například za dvacet tisíc korun, k tomu přidáte kytarový program za 8200, nějakou slušnou USB zvukovou kartu za 3300, USB MIDI adaptér za 1000 a nožní ovladač za 4800, tak jsme na více než třiceti šesti tisících a nemáte ještě odposlechové kombo a transportní ochranné kufry... Při rozvaze o této cestě testujte, porovnávejte jednotlivé produkty i podle ceny, a hlavně uvažujte, jestli tuto investici využijete. Co se mne týče, tak já jsem osobně nesmírně spokojený. Používám velkou sestavu s lampovými předzesilovači a koncovými zesilovači, s analogovými efekty a počítač převzal roli efektového procesoru s vynikajícími parametry. Ano - v součtu je to cena vysoká, ale kvalita nejvyšší.

Jelikož je to téma na mnohem delší pojednání, dovolím si vás pozvat na pokračování na Hudební veletrh 2007, kde budu mít seminář na toto téma i s ukázkami praktického nasazení včetně složitějšího routingu signálů a propojením s elektronkami. Přijďte se podívat, pokusím se být mnohem konkrétnější, než mohu být v článku tohoto rozsahu. Pro ty, kteří se na veletrh nedostanou, mám v zásobě pokračování na stránkách Muzikusu - ano, popisy konkrétních programů, ukázky, demo verze, příklady řešení budou probrány v rámci Tématu měsíce.

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy