NarozeNIny - desetileté působení Native Instruments

NarozeNIny - desetileté působení Native Instruments
NarozeNIny - desetileté působení Native Instruments

Native Instruments (známé také pod zkratkou NI), výrobce hudebního softwaru (především softwarových syntezátorů, samplerů a emulátorů) a dnes již i hardwaru pro muzikanty, producenty, zvukové inženýry a DJ´s, letos slaví 10. narozeNIny.

Zvukový generátor

Příběh NI však začal již v roce 1995 v jedné malé domácí kanceláři v Berlíně. Zde se zrodila myšlenka nového druhu hudebních nástrojů. Muzikant a hráč na syntezátory Stephan Schmitt cítil obrovskou limitaci hardwarových nástrojů. Ty se mu zdály nejen zbytečně velké a drahé, ale také velice omezené z hlediska zvukových možností a hudební expresivity. Při hledání řešení si Stephan uvědomil, že počítače by mohly sloužit jako mocné hudební nástroje. Společně s programátorem Volkerem Hinzem sestavili návrh prvního modulárního softwarového syntezátoru, který nazvali Generator. Nástroj byl koncipován jako naprosto flexibilní skládačka. Uživatelé si mohli sestavit jakýkoli zvukový generátor nebo zvukový proces poskládáním různých elementárních bloků. Začátkem roku 1996 byl koncept převeden do fungujícího virtuálního nástroje, který byl schopen generovat zvuk v reálném čase na prvních počítačích řady Pentium. Software byl poprvé představen na Mussikmesse ve Frankfurtu ještě toho roku a vzbudil mezinárodní pozornost muzikantů i médií. Téhož roku založili Stephan Schmitt a Volker Hinz firmu Native Instruments GbR. Následující léto se Generator dostal na trh.

Roku 1997 se k Native Instruments připojili další čtyři lidé. Z firmy, která byla spíše technologickým průkopníkem, se stal ekonomicky samostatný plnohodnotný závod. Vznikla Native Instruments GmbH s šesti spolumajiteli a první kanceláří. Jeden z nově příchozích byl Daniel Haver, který se stal vedoucím manažerem. Okamžitě nastolil profesionální strukturu firmy, jež později přinesla růst. V roce 1999 již firma distribuovala své výrobky do více než dvaceti zemí světa.

Mezitím se Generator vyvíjel dál. Rozšířily se jeho tvůrčí schopnosti, především přidáním možnosti samplingu. Technologie byla přenesena na celou rodinu nástrojů zahrnující Dynamo, Transformator a Reaktor. V létě 1999 již ve firmě pracovalo patnáct zaměstnanců. V tu dobu také probíhal obrovský boom IT, který přinesl i řadu dalších nových technologií.

 

Další růst

Daniel Haver a Stephan Schmitt začali hledat obchodního partnera. Ohlas byl tak velký, že si ho mohli vybrat. Následující příliv kapitálu byl základním kamenem pro potřebné rozšíření firmy nejen co do počtu zaměstnanců, ale i do prostoru. Native Instrumnts najala nové talenty z oblasti grafického designu a vývoje. S tímto týmem se firma pustila do nové technologické výzvy – digitálně oživit dva vintage nástroje: Hammondovy varhany B3 a analogový syntezátor Prophet 5. Výsledkem byly softwarové nástroje B4 a Pro–5, oba z roku 2000. Měly dobrou odezvu jak u kritiků, tak u muzikantů a producentů, proto se staly komerčně velice úspěšnými. Tyto softwary nerozšiřovaly pouze řady uživatelů muzikantů a producentů, ale také se staly průlomovými softwarovými nástroji, které byly konečně uznány jako profesionální zařízení jak umělci, tak novináři. Růst Native Instruments pokračoval exponenciálně a v roce 2001 již firma čítala čtyřicet zaměstnanců.

V následujících letech byla představena celá řada nových nástrojů a studiových zařízení včetně důležitých vylepšení, jako je například vysoce kvalitní sampler Kontakt, nástroj pro DJ´s s názvem Traktor DJ Studio a sampleru pro perkusní zvuky Battery. Vše se setkalo s pozitivní odezvou mnoha uživatelů, kteří postupně rozšiřovali svůj nástrojový arzenál.

 

Nový trh, nové prostory

a nové produkty

Velký význam měl vstup Native Instruments na americký trh, otevření kanceláře v Los Angeles a založení Native Instruments Inc. v roce 2002.

Postupně se rozšiřovaly řady nových produktů včetně sérií výukových DVD. Výstava AES show 2005 v New Yorku spatřila dosud největší nárůst nových Native Instruments produktů. Mezi nimi byl i Guitar Rig 2 se svým důmyslným nožním kontrolérem a integrovaným USB audio rozhraním. Tato druhá generace Guitar Rig rozšířila produkty Native Instrumetns i do oblasti hudebního hardwaru.

V lednu 2006 uskutečnila Native Instruments dva rozhodující kroky. Struktura společnosti byla zásadně rozšířena a byly vytvořeny tři různé divize: nástroje (myšleno původně klávesové nástroje jako syntezátory, samplery atd.), kytary a DJ. Každá z těchto divizí se zaměřila na svůj vlastní trh. Na výstavě NAMM 2006 byl také představen Kore, první univerzální zvuková platforma a první hostitelské zařízení od Native Instruments (viz test v Muzikusu 10/06).

 

Současnost

Dnes Native Instruments představuje širokou nabídku pokrývající celé pole digitální tvorby hudby včetně průkopnického modulárního softwarového syntezátoru Reaktor, fascinujících syntezátorů, jako jsou Absynth nebo (brzy se objevivší) Massive, univerzálních samplerů Kontakt a Battery, autentických simulací vintage nástrojů B4, Akousitk Piano, jedinečných efektových procesorů, jako je Vokator a Spektal Delay, mocné digitální studiové kytary Guitar Rig a univerzální hudební rozhraní Kore.

NarozeNIny - desetileté působení Native Instruments
NarozeNIny - desetileté působení Native Instruments

Native Instruments se také věnuje softwaru pro DJ´s. Traktor je softwarový nástroj, který jim odlehčuje od limitací vinylu a vybavuje je mnoha novými kreativními možnostmi s použitím počítače. Native Instruments také spolupracuje s Beatport, jenž vede digitální síť pro stahování souborů pro klubovou hudbu na internetu.

Celkově však firma nabízí přes šedesát různých produktů od syntézátorů a samplerů přes zvukové banky a sady, balíky různých nástrojů, výukových DVD a balíků až po hudební hardware.

Dnes firma čítá více než sto třicet zaměstnanců na svých pracovištích v Berlíně a Los Angeles a spolupracuje s téměř čtyřiceti obchodními partnery po celém světě.

 

Pohled do budoucnosti

Již dnes Native Instruments slibuje další novinky a řada z nich by se měla na trhu objevit do konce roku 2006. Patří mezi ně například nová podoba syntezátoru FM7 (kopie legendárního nástroje Yamaha DX–7) s názvem FM8, rozšířen především o arpeggiátor a morphing zvuku. Absynth 3 se dočká svého nástupce s číslem 4 se stejnou novinkou – morphingem, tentokrát již samotných zvukových vln, a s ještě intuitivnějším prostředím. Nástupce se připravuje i pro sampler bicích zvuků Battery, nově s číslem 3. Ten se dočká nové zvukové knihovny a možnosti volně uživatelsky definovaného počtu jednotlivých buněk. Absolutní novinkou bude syntezátor Massive s nekompromisně drsným a agresivním, ale i hedvábně jemným zvukem. V souvislosti s těmito novinkami bude představen i balík Komplete 4, který navazuje na stejnojmennou řadu. Není překvapením, že většina moderních Native Instruments nástrojů již obsahuje i integrovaný prohlížeč zvukových souborů KoreSound Browser umožňující snadnou správu presetů nakonfigurovaných pro Native Instruments Kore.

 

Prezident

Stephan Schmitt

Už od dětství byl Stephan Schmitt fascinován jak hudbou, tak technikou. Svůj první elektronický zvukový generátor, který obsahoval jednoduchý modulární syntezátor, navrhl a sestavil již jako dospívající. Hudebně se zaměřoval především na rock, jazz a experimentální hudbu s poměrně významnou inspirací tehdy přicházejícího jazzu z New Yorku. Během studií byl aktivním členem Berline jazz scene a vystupoval na řadě koncertů jako hráč na syntezátory, na kterých vždy hledal nové inspirace, nové zvukové možnosti.

Po ukončení studií elektro-inženýra pracoval jako hardwarový inženýr. Ve svém volné čase začal společně s programátorem a pozdějším společníkem Volkerem Hinzem pracovat na konceptu modulárního softwarového syntezátoru. Tento produkt byl po čase nazván Generator a později Reaktor. Tím byl položen technologický základ, na kterém byla postavena firma Native Instruments.

Dnes Stephan Schmitt, prezident Native Instruments, ztělesňuje nekompromisní technologický standard NI produktů a úlohy společnosti s jedinečnou technologií a zvukovými inovacemi. Neustále je zapojený do vývoje nových produktů jako Guitar Rig a Reaktor, stejně jako i nového univerzálního rozhraní Kore. Po několikaletém odstavení jeho muzikantské dráhy na vedlejší kolej se vrací zpět k hudbě a hledá muzikanty pro rozpohybování nového hudebního projektu.

 

CEO

Daniel Haver

Majitele grafického a web-designerského studia v Hamburku Daniela Havera upozornil na Native Instruments v roce 1997 jeho přítel. Jako zanícený fanoušek elektronické hudby byl Daniel ohromen senzačními zvukovými možnostmi právě uvedeného softwarového syntezátoru. Jako vášnivý podnikatel, který studoval management obchodu, okamžitě rozpoznal jedinečnou obchodní příležitost této technologické revoluce.

Daniel Haver se přestěhoval do Berlína, kde se stal hlavním manažerem Native Instruments. Začal proměnou firmy tak, aby vystupovala jako solidní podnik s moderní strukturou řízení a navrhl dlouhodobý marketingový a distribuční plán. Základní jednotkou této proměny mělo být zaměření na americký trh a následné založení společnosti Native Instruments ve Spojených státech, která dnes sídlí v Los Angeles. To vše vedlo původně vývojářskou firmu Native Instruments k plnohodnotné technologické společnosti.

Daniel Haver také navrhl myšlenku a vizi DJingu postaveného na počítačích, která vyústila ve vývoj softwaru Traktor Dj Studio – dosud jeden z nejinovativnějších a nejprodávanějších produktů NI. Při té příležitosti začala i spolupráce s Beatportem.

Jako CEO firmy Native Instruments zůstává Daniel Haver oním směrodatným člověkem, který rozhoduje o dalších strategických a ekonomických krocích firmy. Jeho původní záliba ve sportu, která se promítala především do motokrosu, se dnes transformovala v zálibu ve snowboardingu, wakeboardingu a windsurfingu.

Psáno pro časopis Muzikus