Nehrajte klišé!

Nehrajte klišé!
Nehrajte klišé!

Hrát bas neznamená jenom fádně doprovázet. Nemusíte hrát a "omílat" tisíckrát slyšené a vymyšlené. Nehrajte klišé, pokud samozřejmě nehrajete evergreeny anebo revival. Povolte uzdu své fantazii a nebojte se objevovat a hrát si. Kombinujte rytmicky základní harmonické oporné body - kvintakordy a septakordy. Opakujte některé tóny. Střídejte dlouhé a rychlé noty. Používejte části stupnic, intervalové skoky, glisanda, dvoj a vícezvuky, flažolety, ozdoby jako trylky, obaly, nátryly, nárazy. Používejte tlumené tóny. Ohýbejte tóny.

 

Zvedněte hlavy!

Ale všeho s mírou. Nehleďte na nesmyslné bazírování z lidušky, kdy basa musí spojovat akordy nejkratší cestou. Může, ale nemusí! Zdůrazňujte některé noty, tj. hrajte akcenty, nebojte se hrát dynamicky. Nenechte si od zvukaře ve studiu namluvit, že vámi úmyslně tišeji nebo expresivněji zahraná nota nebo pasáž je chybou. Pozor, mnohdy i nejdražší digitální technika stírá hloubku prostoru a potlačuje konkrétnost.

Hrajte pestře. Střídejte techniku. Nebojte se hrát variace na figuru. Není nic horšího než toporně hraná figura přes celou písničku bez jakéhokoli odlehčení a osvěžení, kdy při pohledu na trpícího umělce je znát, jak je mu to nepříjemné. A je to hlavně nepřirozené! Mylně vžitá představa. Anebo mu spoluhráči nakukali, že se to tak musí. Je zajímavé, že jak a co hrát na basu vám většinou radí ti, kteří ji ani pořádně nedrželi v ruce. Uvědomte si, že nic se nemusí! Výjimkou je ostináto, kdy nám figura v basu spojuje a drží pohromadě mnohdy i harmonicky složitou strukturu písničky.

Vnímejte tep rytmu a snažte se vytvořit pulzaci! Poslouchejte bubeníka a ostatní nástroje! Poslouchejte akordy a harmonii a představujte si to, co budete hrát. Soustřeďte se. Nemusíte hrát nutně hodně. Nesnažte se v každém taktu zahrát všechno, co umíte. Hrajte účelně a ve prospěch celku. Používejte pomlky! Střídejte hru na těžké doby, lehké doby a synkopy. Vytvářejte fráze, na dva, na čtyři, na osm, na šestnáct a i na víc taktů! Naučte se vnímat formu a spolehlivě ji držet. Když už něco, tak toto se musí! A držet tempo. Vnímejte a poslouchejte rytmus. Žijte rytmem. Hrajte přesně a cvičte vždy s metronomem. Cvičte a hrajte nejčastěji, jak jen to jde. Vytvořte si návyk. Hrajte i na klávesy.

Nenechte si vnucovat mrtvé linky počítačových programátorů a samolibých kytaristů, klávesáků a zpěváků, kteří neznají specifika baskytary a kontrabasu a uměle vytvářejí stylové bariéry. Při zrodu písničky si mnohdy naťukají do počítače pomocný bas, na který si při následné práci zvyknou, a pak vás nutí tyto nesmysly hrát. Zapomínají na skutečnost, že počítač jenom bezduše spouští a zavírá zvuk. Mrtvý zvuk. Kdežto vy jste živí! Také je to pro ně pohodlnější a mnohdy i levnější. Avšak písnička "nedýchá" a posluchač to cítí.

Poslouchejte své srdce. Každý z vás hraje svým způsobem, který je jedinečný a originální! Hrajte ze sebe. A myslete pozitivně.

 

Poslechněte si pár příkladů pro inspiraci (nejlépe všechno), které by měly zhruba představovat základní studijní materiál a zářivou ukázku originality a dovednosti (pořadí je čistě náhodné):

Scott LaFaro

Jiří (George) Mráz

Ron Carter

Dave Holland - hlavně poslední období

Milt Hinton

Gary Peacock

Brian Bromberg

Charles Mingus

Stanley Clarke

Ray Brown

Miles Davis - všichni kontrabasisté i baskytaristi

Charlie Parker - Tommy Potter, Slam Stewart, Red Callender, Arnold Fishkin, Ray Brown

John Coltrane - Jimmy Garrison, Paul Chambers

Santana - hlavně Tom Barney, Benny Rietveld

James Jamerson

Miloslav Vitouš

Herbie Hancock - Paul Jackson

Wayne Shorter - Alphonso Johnson

Wheather Report - Miloslav Vitouš, Jaco Pastorius

Word Of Mouth - Jaco Pastorius + všechno sólově

Joni Mitchell - Jaco Pastorius

Pat Metheny - Jaco Pastorius - deska Bright Size Life

Joe Zawinul Syndicate - Richard Bona, Etienne Mbappé

Richard Bona

Marcus Miller

Alex Al

Chic - Bernard Edwards

Anthony Jackson

Fred Hammond

Bobby Vega

John Scofield - Chris Wood, Stewe Swalow a všichni další

Living Colour, Jungle Funk - Doug Wimbish

Limp Bizkit - Sam Rivers

Paul Simon - Bakithi Kumalo + sólově, Armand Sabal-Leco

Freak Power - Dale Davies

Bob Marley & The Wailers - Aston "Family Man" Barret, Robbie Shakespeare

Police - Sting

Sting sólově - Daryll Jones

Peter Gabriel, King Crimson - Tony Levin + sólově

Paul Yang - Pino Palladino

Yes - Chris Squier

Level 42 - Mark King - hlavně rané období

Led Zeppelin - John Paul Jones

Frank Zappa - všichni baskytaristé

Stevie Wonder - všichni baskytaristé

Larry Graham

Tower Of Power - Rocco Prestia + sólově

James Brown - Fred Thomas, William "Bootsy" Collins

Parliament - Billy Nelson, Bootsy Collins

Bootsy Collins - sólově + George Clinton, Deee-Lite, Funkadelic, Praxis, Zillatron, Bernie Worrrell, Brides of Funkenstein

Maceo Parker - všichni baskytaristé

Groove Collective - Jonathan Maron

Jamiroquai - Stuart Zender

Prince + Rhonda Smith

Me'Shell NdegéOcello

Carol Kaye

Sade - Paul Denman

Robert Trujillo

Les Claypool

Pearl Jam - Jeff Ament

T. M. Stevens

Nathan East

Alain Caron

Dominique Di Piazza

Jeff Andrews

Béla Fleck & The Flecktones - Victor Wooten

Victor Wooten - se Stevem Baileym + sólově

Red Hot Chili Pepers - Flea - hlavně deska Blood Sugar Sex Magic

Kool & the Gang - Robert "Kool" Bell

Stray Cats - Lee Rocker

Brian Setzer - Mark Winchester, Tony Garnier

Brand X - Percy Jones

Deep, Niacin - Billy Sheehan

Janis Joplin - všichni baskytaristé

Deep Purple - Roger Glover - hlavně rané období

Qeen - John Deacon

Fermata - Laco Lučenič - deska Huascaran

Pražský Výběr - hlavně Straka v hrsti - Michal Pavlíček

Abraxas - hlavně Box - Michal Ditrich

Kontraband, Kvartet Milana Svobody, Tres - Karel Cába

Určitě jsem na někoho zapomněl.

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy