Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž
Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Studiologic je značka firmy Fatar, která je jedním z nejznámějších výrobců kláves a klaviatur. Fatar vyrábí nejen pod svou značku Studiologic, ale i pro mnoho dalších etablovaných značek, z nejznámějších třeba Nord nebo Kurzweil. Fatar je italská firma, sídlící v městě Recanati, v roce 1956 ji založil Lino Ragni.

Studiologic byla známá především svými MIDI klávesovými kontroléry, ale dnes vyrábí řadu dalších produktů, kompletních klávesových nástrojů, ať už jde o stage a grand piana, syntetizátory nebo varhany Hammondky a různé pedály pro klávesové nástroje, včetně dalšího příslušenství. Relativně nově se pustili také do oblasti kontrolérů pro DAW. Fatar a Studiologic si mnozí klávesisté spojují hlavně se špičkovými kladívkovými mechanikami, prototyp si nechali patentovat už v roce 1989, v následujícím roce uvedli revoluční technologii měkké gumy uchycené na tištěném spoji pod klávesou (conductive-rubber contact). Nejvyspělejším modelem klaviatury je TP/100LR s trojitým senzorem a aftertouchem, který najdeme i v třeba nástrojích Nord, Dexibell, Arturia a Kurzweil.

Současné portfolio tvoří série pian Numa, série syntetizátorů Sledge, které vyvinuli ve spolupráci s Waldorfem, Numa organ, což jsou elektrické varhany a série klávesových kontrolérů SL.

 

Můžete našim čtenářům přiblížit výrobní proces a můžete říct, kolik toho vyrábíte sami a co nakupujete u dodavatelů?

Ať už jde o kompletní hudební nástroje nebo o samotné klaviatury, naše hlavní know-how je vstřikování plastu. Takže všechny plastové části vyrábíme my sami v naší továrně. Ostatní materiály nakupujeme.

Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž
Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Odkud nakupujete?

V Itálii je velmi dobře rozvinutá, vyspělá dodavatelská síť a vyjma několika málo komponentů, které dovážíme z Číny nebo jiných jihovýchodních asijských zemí, většinu nakupujeme v Itálii.

 

Fatar v číslech

Obrat přibližně patnáct milionů eur, 70 % tvoří export do Japonska, Koreje, Číny, USA a Evropy.

Produkty:

digitální piana, syntetizátory, elektrické i klasické varhany a klaviatury pro ně;

skříně z techno polymerů pro syntetizátory a reprobedny;

pedály: sustain/switch/volume, pedalboardy, tlačítka, dvou materiálové knoflíky, doplňky a komponenty,

Továrna o velikosti 36 000 čtverečních metrů.

Strojní vybavení:

vstřikovací lisy (injection printing machines);

vstřikovací lisy s technologií vstřikování plynu (gas injection printing technology);

lisy pro dvou materiálové výrobky (bi-material printing technology),

 

Která část výrobního procesu je nejkritičtější? A co je nejsložitější při výrobě kláves a klaviatur?

Celý proces výroby plastových komponentů, od kláves přes následné sestavování klaviatur a klávesových nástrojů po finální kontrolu, je velmi komplexní a je výsledkem mnoha let zkušeností a expertíz.

Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž
Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Co je podle vás nejdůležitější pro vytvoření té nejlepší kladívkové mechaniky?

Náš ideál je samozřejmě tradiční akustické piano. Takže když navrhujeme kladívkovou mechaniku, naším hlavním cílem je dosáhnout hráčského komfortu co nejpodobnějšímu tomu, jaký má hráč při hře na akustický nástroj.

 

Město Recanati, ve kterém Fatar sídlí, leží ve střední Itálii na východním pobřeží, osm kilometrů od Jaderského moře. Má přes dvacet tisíc obyvatel a leží v provincii Macerata. Macerovat pochází z latinského macerare, což znamená změkčit, namočit nebo nechat vyzrát maso. Maceruje se maso, ale třeba také bylinky, vinné hrozny nebo jiné ovoce. Nicméně pro provincii Macerata jsou typická jídla, která s macerováním nemají nic společného, ať už jde o místní ovčí sýr pecorino, místní verze lasagní vincigrassi, nebo ciaouscolo, což je měkký salám z mletého vepřového masa, konzistencí podobný métskému salámu, roztírá se na pečivo.

 

Jaký materiál používáte na klávesy?

Záleží na modelu klávesového nástroje, ale obecně plast a pro některé klávesové nástroje také dřevo.

 

Hraje materiál roli? Co podle vás ovlivňuje?

Ano, hraje, dobrý materiál je zásadní pro vytvoření kláves skvělé kvality, vzhledu a pocitu z doteku.

Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž
Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Co je na vašich produktech výjimečného, co konkurence nemá?

Studiologic je jednou z velmi mála značek, která má, vedle kompletního know-how v oblasti hudebních nástrojů a také technologie výroby samotných kláves. A majitel značky, firma Fatar, byla založena v roce 1956, má tedy za sebou velmi dlouhou historii v oboru výroby hudebních nástrojů.

 

Koho považujete za svou konkurenci?

Jsme přesvědčeni, že Studiologic přímou konkurenci nemá. A to proto, že produkty Studiologic mohou mít stejnou kvalitu, jako nabízejí mnohé jiné známé značky na trhu, nicméně naše cenové úrovně jsou mnohem nižší.

Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž
Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Jak vypadá proces vývoje nového produktu? Spolupracujete s muzikanty nebo producenty?

Každý produkt Studiologic vychází z interního nápadu. V našem oddělení R & D (research and development, tedy výzkum a vývoj), kde máme strojní a elektronické inženýry, UX (user experience, tedy zákaznická zkušenost) designéry a zkušené muzikanty. Ti dávají hlavy dohromady a z jejich společného know-how, vedeného vizí a vkusem našeho generálního ředitele, vychází nové výrobky.

 

Poznámka autora: Přesto najdeme mezi modely Studiologic například Numa Organ Joey DeFrancesco Signature Model, takže ve výjimečných případech k takové spolupráci dochází. Joey DeFrancesco Joey DeFrancesco je americký jazzový varhanista, trumpetista a zpěvák. Mezi více než 30 alby, která vydal, najdeme i nahrávky s Milesem Davisem a Jimmy Smithem.

 

Co je klaviatura

Jde o soustavu jednotlivých kláves, které pomocí mechanismu nebo elektronického snímače rozeznívají nebo spouští tón. Pomineme typy mechanických klaviatur (vídeňská a anglická, Herzova-Érardova dvojrepetiční klavírová mechanika a mechanika pianinová) a krátce si představíme typy klaviatur elektronických nástrojů. Jsou to podle složitosti konstrukce: nevyvážená (syntetizátorová) klaviatura, polovyvážená (klávesy mají tužší chod, případně jsou i nižší) a vyvážená, která tvoří celou skupinu takzvaných kladívkových mechanik. Ty nejkvalitnější se označují jako klavírní mechanika, mají nejen funkci aftertouch, tedy tlakovou citlivost a možnost měnit dynamiku i u už znějícího tónu, ale mají také více snímačů a jsou vyrobeny ze dřeva.

 

Vedle MIDI kontrolérů vyrábíte také digitální piana, syntetizátory a varhany. Který z těchto segmentů je pro vás nejdůležitější? Plánujete dále portfolio rozšiřovat? Kterým směrem?

Naším bestselerem jsou stage piana, jako je série Numa Compact a MIDI kontroléry, tedy série SL. V budoucnu přineseme další produkty v obou segmentech, tak abychom, jako vždy, reagovali na nové potřeby muzikantů.

Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž
Studiologic, macerované klávesy - výrobní reportáž

Jste dlouho a velmi dobře zavedení v segmentu MIDI klávesových kontrolérů, nedávno jste vstoupili také do segmentu MIDI kontrolérů pro DAW. Co bylo impulsem pro takové rozhodnutí a jak vstup do nového segmentu hodnotíte?

Rozhodli jsme se vyjít z uživatelsky přátelského a velmi čistého designu série kontrolérů SL. Byla to skvělá příležitost vytvořit komplementární zařízení, které může rozšířit možnosti a schopnosti master keyboardu, ale může fungovat také samostatně.

Psáno pro časopis Muzikus