Tvorba moderního jazzu III - workshop

Tvorba moderního jazzu III - workshop
Tvorba moderního jazzu III - workshop

Dominantní jádra

Tento díl je věnován nejdůležitějšímu útvaru v jazzu, kterým je dominantní jádro, jinak také zvané "dva pět jedna" - (II-V-I). Jádra jsou dvojího druhu: durová a mollová. Jádra jsou prakticky v každém standardu, v durovém a mollovém blues, rhythm changes a v modálních skladbách na nich můžeme stavět.

Nejdříve se zaměřím na durové jádro a způsoby, jak ho dále obohacovat.

Durové jádro Dm7 - G7 - Cmaj7

# 1 - použití dorské a dominantní be-bopové stupnice (průchodný tón F# v G7)

# 2 - použití G7alt (Abm-maj7)

# 3 - použití mollového jádra Dm7 5b - G7alt (Fm-maj7 , Abm-maj7 )

# 4 - vytvoření chromatického sestupu ( Am-maj7 , Abm-maj7 ) použitím dvou dominant (D7 vedoucí do G7alt)

# 5 - použití Coltraneova cyklu Dm7 - Eb7 - Ab7 - Db7 - Cmaj7

# 6 - použití Coltraneova cyklu Dm7 - Eb7 - Abmaj7 - B7 - Emaj7 - G7 - Cmaj7

Tvorba moderního jazzu III - workshop
Tvorba moderního jazzu III - workshop

Mollové jádro

Bm7 5b - E7 9b - Am

# 1 - použití harmonické mollové stupnice

# 2 - použití Dm-maj7 - Fm-maj7 (E7alt) - Am-maj7

# 3 - použití pentatonik postavených na předchozím systému Dm-maj7 - Fm-maj7 - Am-maj7

- pentatonika Em7 (e, g, a, b, d) vychází z Dm-maj7

- pentatonika Gm7 (g, bb, c, d, f) vychází z Fm-maj7

- pentatonika Bm7 (b, d, e, f#, a) vychází z Am-maj7

# 4 - použití Coltraneova cyklu Bm7 5b - C7 - F7 - Bb7 - Am

# 5 - použití Coltraneova cyklu Bm7 5b - C7 - Fmaj7 - Ab7 - Dbmaj7 - E7 - Am

 

Příští díl bude věnován mollovému blues.

Psáno pro časopis Muzikus