Yllas

Ahoj strejdo Yllasi, mohl bys mi prosím tě vysvětlit, jakou výhodu mají digitální bicí proti akustickým bubnům a naopak, kde jsou nevýhody obou nástrojů? Taky mě zajímá, co si myslíš o digitálních bicích soupravách, které jsou na trhu, je třeba lepší Alesis nebo Yamaha? Mám možnost koupit použité digitální bicí, ale nevím jak je vyzkoušet, abych poznal jestli jsou všechny funkce v pořádku. Taky se mi zdá, že ty gumové pady špatně odrážejí, připadají mi moc tvrdé. Díky za odpověď a měj se fajn, synovec Robert.

Milý synovče, pokud jsi někdy stěhoval akustickou bicí soupravu, musí ti být jasné, že elektronika má největší výhodu v malých rozměrech a váze. Pady nezabírají tolik místa a celá souprava se dá rozložit do několika krabic. To je asi nejdůležitější rozdíl, který ocení hlavně studioví hráči a všichni, kdo cvičí doma. Akustické bubny hrají pokaždé trochu jinak, záleží na jejich naladění a na tom, kdo na ně hraje. Naproti tomu digitální bicí mají zvukové parametry stálé, ale potřebují vlastní ozvučení, aktivní monitory nebo kombo. Akustickou soupravu rozhodně užiješ na pódiu, ale těžko ztlumíš její hlasitost. Na digitální bubny můžeš hrát nebo nahrávat i v obýváku, bez toho, abys rušil sousedy nebo spolubydlící. Stačí si vzít sluchátka a při zapnutém metronomu perfektně uslyšíš každou chybu. Hlavní částí digitální bicí soupravy je zvukový modul, který má vstupy pro snímače úderů, umístěné v padech. Pady se přišroubují na rampu, s modulem se propojí pomocí kabelů a můžeš začít hrát. Zvukový modul by měl mít vestavěný sekvencer a GM kompatibilní zvuky, které se dají použít pro přehrávání již vytvořených aranží nebo songů. Pomocí MIDI se k němu dají připojit další nástroje, takže máš neomezený výběr zvukových barev. Na výběr bývají jak zvuky akustických bicích souprav, tak klasických analogů jako byl TR-606, TR-808 nebo hybridní TR-909. Důležitý je i vzhled padů. Lepší digitální soupravy mívají činelové pady tvarově podobné skutečnému činelu včetně hi-hat, jenom kopák většinou tvoří kombinace menšího padu a klasické šlapky. Pady mohou mít několik zón, které spouštějí určitý zvuk. Pokud jde o materiál odrazných ploch, například soupravy Yamaha řady DTX mají pady gumové, podobně jako různá cvičítka, která nemají zdroj zvuků. Úplně potichu však ani elektronické bicí nehrají. Silné nárazy paliček do gumy, zvláště u basového pedálu, vytvářejí hluk, který se může přenášet na podlahu. Mnohem tišší jsou pady s nataženými síťkami, jaké vyrábí například Roland. Pokud jsi zvyklý na klasickou bicí soupravu, budeš asi preferovat co nejlepší odraz a pocit při hře, takže na elektronice moc neušetříš. Jestli máš možnost koupit starší model, budeš asi překvapený, že nehraje tak dobře, jako čerstvá novinka z veletrhu. I tady je totiž znát vývoj a kvalita zvuků jde rychle nahoru, cílem je co nejvěrnější zvuk akustických bubnů. Pro zjednodušení se nebavíme o špičkových soupravách, které můžeš vidět i na pódiu u některých slavných kapel. Nečekej, že na digitální bicí nižší nebo střední třídy zahraješ to samé, jako na akustické. Asi ti taky bude chvíli trvat, než si na elektronickou soupravu zvykneš a naučíš se pracovat s dynamikou. Ale pokud budeš soupravu využívat, pomůže ti dostat se na vyšší úroveň díky pravidelnému cvičení, neomezeném denní či noční dobou. Pro natáčení demosnímků nebo i skládání je elektronika rovněž neocenitelná. Šťastnou ruku i dobré ucho při nákupu přeje Yllas.

Psáno pro časopis Muzikus