Zoom 607 - basový digitální multiefekt

Zoom 607
Zoom 607

Člověk se nesmí nechat odradit tím, že na první pohled vypadá Zoom 607 jako věc, kterou byste mohli pořídit v hračkářství coby doplněk pro nějaké plastové figurky komiksového hrdiny. Pro pravou lásku není totiž důležitý vzhled ale to, co nosíte uvnitř. V případě Zooma jsou to výborné převodníky, programy a čip, který s nimi pohotově pracuje.

 

Popravdě, ten první pohled zas tak hrozný není. Nový basový multiefekt Zoom 607 dokonce vypadá velice elegantně. Jeho stříbrně metalízový povrch hází vesele prasátka na celé kolo a perfektně ladí s oranžovým potiskem. Ve chvíli, kdy se k němu přiblížíte a vezmete ho do ruky, přijde rozčarování. Kovový dojem zmizí, protože tato šedesátideková krabička je až na spodní panel celá z křehce vypadajícího plastu. Japonci, kteří Zoom vyvíjejí, totiž sázejí na to, že srazí cenu na všech nedůležitých místech. Svými rozměry (16x23x5 cm) je šestsetsedmička snad nejmenší zařízení svého druhu. Takže výrobce ušetřil už na množství materiálu. Člověk se ho až bojí dotknout, jak křehce vypadá, natož na něj šlápnout.

Moje práce ale není jen si věci okouknout, jak vypadají a jak působí na první pohled. Tahám si je do svého příbytku, kde na mě ostražití prodavači nevidí, jak po nich skáču a vyvádím s nimi psí kusy. A dám si tu námahu hledat jejich lepší stránky. Navíc v případě Zoomu 607 jsem výčet negativ už z devadesáti procent vyčerpal.

 

Kostra

Fakt, že je Zoom 607 tak malý, by mohl docela ztěžovat ovládání. Popravdě řečeno, expression pedál, jemuž v programech přiřazujete různé funkce, které chcete ovládat v reálném čase, má vskutku dětskou velikost. Noha vzrostlejšího basisty se na něj vejde sotva z půlky (inu je znát, že je vyráběn Japonci pro Japonce) a hodně mi vadilo, jak malý má úhel otvírání (cca 15), což negativně a neprakticky ovlivňuje jeho citlivost, ale vzhledem k tomu, že při hraní kvákadlo, volume pedál ani postupné vmíchávání efektů nepoužívám (sorry, nemám při hraní na ně čas), nijak zvlášť mě to nerozhodilo. Upřímně bych ho osobně mohl u basového multiefektu klidně postrádat. Při prvních kontaktech Zooma s těžkou botou se moje obavy o chatrnosti zařízení rozplynuly.

Expression pedál zabírá přibližně jednu třetinu šířky efektu. O zbytek se rovnoměrně dělí šlapky, kterými listujete mezi nastavenými efekty nahoru a dolů. Pedály jsou do přístroje zapuštěny tak, že vytvářejí dojem kompaktního tělesa, a zároveň jsou dostatečně veliké, abyste se na ně mohli pohodlně trefit nohou. Nad každým z nich se tyčí po jednom otáčecím přepínači, jejichž tvar budí dojem neukopnutelnosti (velice důležitý parametr pro živé hraní a nožní ovládání). To je také jediné, co ze Zooma vyčnívá. Zbylé ovladače (tlačítko pro ukládání "+" a "-" pod každým potenciometrem a "Pedal Assign", jímž si můžete kdykoli v průběhu hraní změnit vlastnost, kterou bude ovládat expression pedál) jsou zapuštěné ve svrchní rovině.

V levém horním rohu pedálu najdete malý (pouze) dvoučíslicový displej, jehož prostřednictvím byste se měli dozvídat, co se v krabičce děje. Vzpomněl jsem si, jak jsme se ve škole snažili napsat na obrácené kalkulačce co nejvíce výrazů (oholsiho, osle, debile). Je až s podivem, kolik informací dokázal výrobce vměstnat do dvou číslic nebo písmen sestavených z osmi čárek (určitě by nás všechny zahanbil) a přitom zachovat maximální sdílnost. Od ladičky přes editaci je všechno dostatečně jasné.

 

Efekty a programování

V základním módu (pravý otáčivý přepínač je na "Play") displej ukazuje kombinaci písmene (A-G) pro banku a číslici (1-6) pro patch, který nalistujete. V manuálu jsou všechny tovární presety vyjmenované a popsané. Jejich název člověku asi napoví víc než dvojčíselné označení, ale výrobce asi příliš nepočítá s tím, že byste si je všechny uchovávali, přestože velká většina z nich dokáže váš aparát solidně rozpumpovat. Mezi bankami se můžete rychleji pohybovat tlačítky "+" a "-". V každé z nich stoprocentně najdete jeden zvuk pro dunivý tvrdý slap, čisté prsty, zvuk zkreslený distortionem (overdrivem, fuzzem) nebo patch, který k nepoznání změní zvuk vaší basy pomocí syntetických efektů. Když nepočítám poslední zmíněný, jsou všechny efekty k vaší base velice citlivé. Když jsem použil preset "Miller's Slap" (banka Artist/Model - obsahuje i přednastavení "Jaco" a Billy's Drive - hádejte po kom), měl jsem pocit, že se můj MusicMan humbucker změnil na singly Jazz Basse. Přednastavení "Ampig" zase vyvolává dojem, že máte humbuckery od kobylky až po krk. Při tom jsem však vždycky rozeznal charakteristické rysy svého nástroje.

Podobně jako u BP200 (viz minulé číslo) slouží presety, podle mého názoru, jako startovací čára pro hledání ideálního zvuku.

Postup je jednoduchý. Zastavíte se na presetu, který se vám zdá blízko vašemu cíli, a pravým přepínačem pohnete z polohy "Play" na efekt, který chcete editovat. Protože by ovládání pomocí dvou digitů bylo složité, má každý efekt pouze svou vlastní sadu presetů, kterou můžete docílit opravdu čehokoli. Jenom si nesmíte nastavování nechat na koncert, protože to chce trochu trpělivosti (EQ jich má rovných padesát). Zvuk ze Zooma 607 rozhodně dostanete, ale musíte se rozhodnout, jestli chcete komfort nebo ušetřit (já, škudlil, bych asi volil "bé"). Když se dotlačíte k nějakému výsledku, stačí jednou zmáčknout tlačítko "Store", najít si kterýkoli ze dvaačtyřiceti patchů, který chcete přepsat, a stlačit "Store" podruhé.

 

Preamp?

Pohybem levým přepínačem přecvakáváte mezi předzesilovači, které zvuku dokáží dodat příměs nabuzených lamp, nebo klasického distortionu, ale mají také presety pro čistý zvuk. Můžete si vybrat, jestli chcete úplně plochý zvuk, nebo použít mód "Slap" s charakteristickým lehkým oříznutím středů. A samozřejmě také zvýší hlasitost výstupního signálu.

To ale není prakticky skoro potřeba, protože stereo výstup Zooma 607 je i bez tohoto parametru dostatečně silný, takže ho můžete píchnout jak přímo do zvukové karty, tak do sluchátek, ve kterých můžete slyšet kvalitu 20 bitových převodníků (není to sice 24 bit jako BP 200, ale stále šestnáckrát vyšší zvuková kvalita než CD). Pokud máte dobrý předzesilovač na aparátu, skoro bych doporučil využít možnosti tenhle parametr vynechat.

Mám-li Zoom 607 celkově zhodnotit, musím říct, že je to možnost, jak se dopracovat ke skvělému zvuku, a to jak naživo, tak při domácím nahrávání. Ladička a možnost dvojího způsobu napájení (na čtyři tužkové baterie vydrží pracovat až sedm hodin a nemáte problém se zásuvkami a brumy, které se můžou na pódiu vyskytnout), to už je jen taková třešnička na dortu.

 

Info:

-Zoom 607 je digitální multiefekt s expression pedálem a dvaačtyřiceti volnými bankami pro zvuky, který se prodává za neuvěřitelných 5200 Kč.

Plus:

-výborný zvuk a široké možnosti rychlých operativních úprav

možnost duálního napájení

cena

Mínus:

- nepřehledné ovládání a orientace díky dvoudigitovému displeji

konstrukce

 

Další info

na stránkách výrobce:

www.samsontech.com

www.zoom.co.jp

Psáno pro časopis Muzikus