Yllas

Yllas
Yllas

Strýčku Yllasi, zajímal by mě Tvůj názor na tu malou „harmoničku“ u kobylky tune-o-matic. Někdo mi tvrdil, že to kazí zvuk, a proto se dělá kobylka bez harmoniky. Je to pravda? Díky a jez fíky!

Zdraví Tě výherce soutěže o nejlepšího okresního kytaristu Filip

 

Ahoj Filipe,

děkuji za netradiční dotaz. Přiznám se bez mučení, že jsem něco takového neslyšel. Pokud vím, Gibson tzv. harmonica bridge (kobylku ve tvaru

harmoniky) dával na svoje kytary v první polovině 70. let. Najdeš je třeba u kytar SG nebo L6S. Výrobcem byla německá firma Schaller. Že by se dnes od této kobylky upustilo a zmizela v propadlišti dějin, se mi nějak nezdá. Můžeš si ji koupit třeba na eBayi. V současné době ji dodává firma Kluson. Nová nebo originální použitá harmonika Tě klidně může stát čtyři tisíce, jen tak mimochodem. Původní název této harmoniky je Long travel Tune-o-matic bridge případně Wide-travel bridge, tedy kobylka se širokou oblastí posunu kamenů (anglicky saddles). Větší prostor znamená větší rozsah ladění bez nutnosti otáčet šikmo umístěnou klasickou kobylku tune-o-matic. Problém samozřejmě mohl nastat, když se struny dotkly korpusu harmoniky. Tam bych viděl příčinu stížností. Na kytaře Gibson SG se snímači typu ’57 Classic při nízko položeném struníku může zadní hrana kobylky tón úplně zabít, jak se můžeš dočíst v komentářích na stránce Gibsonu. Po zvednutí struníku (umožňují to dva velké šrouby, které struník drží v určité výšce) problém zmizí. Ale pokud na své kytaře použiješ doporučenou sadu strun (zde konkrétně desítky), k žádným potížím by docházet nemělo. Harmoniková kobylka prostě k určitému historickému období Gibsonu patří a já ji měl docela rád. Byl to krásný a nepřehlédnutelný kus lesklého plechu, což v mých očích atraktivitu kytary jen zvyšovalo.

Zdraví tě strýc Yllas a pozdravuj na okrese!

 

Milý strýčku Yllasi,

o víkendu bych chtěl po x letech zapojit a otestovat svůj Marshall. Pokud mi ještě paměť trochu slouží, tak jsem měl vždy hlavu s bednou propojenou přes 8 Ω (na hlavě přepnuto vpravo na osmičku a v bedně tedy zapojeno do pravé zdířky s nápisem Mono Input). Teď jsem ale viděl video, kde chlápek vše zapojil přes 16 Ω. Asi jsem úplně blbej, ale je to tím, že on má bednu 4x 12”? Nějak mi nedochází, proč jsem jel celou dobu na těch 8 Ω, když obě mašiny podporují víc. Čím víc ohmů, tím víc Addidas ne? Děkuju a posílám odkaz na to video.

tvůj synovec Ace

 

Milý synovče,

en chlápek s hadrem na hubě zapojil svoji 4x 12“ bednu na 16 Ω mono provoz (na to je vzadu na bedně přepínač), což je správně. Mohl taky ten přepínač dát do polohy 4 Ω mono, ale není pro to zde žádný důvod. Zvuk by byl špatný a hlava by na výstupu 16 Ω mohla předvést nevítaný kouřový efekt. Pokud máš bednu 2x 12” s výstupem 8 Ω, připoj ji na výstup s označením 8 Ω. Hlava Marshall DSL 100H umožňuje připojení dvou beden s impedancí 8 Ω do dvou oddělených výstupů, ale tím se v tomto případě nevzrušuj. Hadr si u toho na hubu nedávej, tedy pokud netrpíš nemocí, zvanou slintavka a kulhavka (a nemáš na to potvrzení od zvěrolékaře). Správný rocker hadr nepotřebuje, ledaže by chtěl po sobě uklidit backstage, což na této planetě nebývá zvykem.

Hodně dobré muziky přeje Yllas a ať se z hlavy (ne)kouří!

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy