Galerie slavných aparátů - Fender Bassman, Hiwatt Custom 100

Galerie slavných aparátů - 1959 Fender Bassman, 1973 Hiwatt Custom 100
Galerie slavných aparátů - 1959 Fender Bassman, 1973 Hiwatt Custom 100

Po slavných kytarách, krabičkách, multiefektech, předzesilovačích, syntezátorech, přídavných zařízeních a modelerech jsme se konečně dostali do vámi již dlouho očekávané Galerie slavných aparátů. Při jejím vytváření jsme se tentokrát řídili zejména legendárností určitého zařízení, kdy převládajícími hledisky byly vliv na hudební scénu a otázka konstrukce, jejíž filozofie dokázala ovlivnit další výrobce.

Abychom pak předešli nahromadění určitých značek v několika dílech za sebou, nebudeme jednotlivé aparáty uvádět v dějinném sledu. Novinkou je pak možnost si je ve většině uváděných případů poslechnout.

 

1959: Fender Bassman

Toto čtyřicetiwattové tweedové kombo se na jedné straně výrazně zasloužilo o zvuk mnoha bluesových a raných rockových velikánů, a na straně druhé na počátku šedesátých let inspirovalo do určité míry Jima Marshalla ke konstrukci jeho prvního slavného modelu JTM45.

Bassman, ve své nejznámější konstrukční variantě s třemi lampami 12AX7 v předzesilovači, dvěma 6L6 v koncovým stupni, usměrňovačem 5U4, čtyřmi vstupy, dvěma kanály s jednou sekcí ovládání ekvalizace, v osazení 4 x 100ť reproduktory Jensen, produkoval harmonicky bohatý, táhlý tón, jehož čitelnost se neztratila ani při zkreslení. Právě změna v osazení z jednoho 150ť reproduktoru na čtyři desetipalcové přinesla tomuto kombu tak typickou barvu tónu.

 

1973: Hiwatt Custom 100

Stowattová hlava se čtyřmi 7025 v pre-ampu a čtyřmi klasickými EL34 v koncovém stupni, kterou vedle Davida Gilmoura nejvíce proslavil Pete Townshend. Její zvukovou charakteristiku pravděpodobně nejlépe vyjádří dobové úsloví, které pravilo, že Custom 100 je čistější Marshall. Právě konkrétní znělost Townshendových plných akordů přinesla tomuto modelu dodnes přetrvávající věhlas.

Psáno pro časopis Muzikus