Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky

Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky
Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky

LES PAUL STORY

Léta šedesátá jsou v historii Les Paulu velice krátká a zvláštní éra. Předchůdci z let padesátých nezažili totiž u spotřebitelů žádný zájem. Nástroj byl zkrátka považován za příliš těžký a designově staromódní. Tomu všemu nasvědčuje i fakt, že se mezi lety 1958 a1960 prodalo jen a pouze 1700 kusů, což přimělo Gibson v roce 1961 k úplnému zastavení výroby. Zároveň byl ihned roku 1961 představen namísto LP nový lehčí nástroj, který známe všichni jako model Gibson SG.

Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky
Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky

Nyní se vrátíme ale zpět k Les Paulu, jelikož tady vzniká velký paradox. Kytara se již nevyrábí, ale začíná se objevovat u všech velkých kytarových hráčů. Za prvního průkopníka nelze označit nikoho jiného než Keitha Richardse z Rolling Stones. Právě on byl prvním hvězdným průkopníkem této kytary a se svým modelem Les Paul Standard Sunburst 1959 s tremolem Bigsby v podstatě poskytl impulz k používání Les Paulu během britského boomu. Vrstevníci Richardse následovali a ihned se objevuje další nástroj u Erica Claptona, Petera Greena, Jeffa Becka, Jerriho Garcii, Paula Cossoffa, a hlavně také u Jimiho Page. Tyto události vedly ve společnosti Gibson k tomu, že v roce 1968 nastartovala opět výrobu dvou modelů Gibson Les Paul Custom (černá barva, snímače humbucker) a Gibson Les Paul Standard (barva gold, snímače P90).

Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky
Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky

Tyto nástroje po navrácení výroby vypadají v podstatě stejně jako jejich předchůdci. Přesto zde bylo ale provedeno několik změn... Krk modelů nemá již úhel 14 stupňů, ale 17. Změnil se také design knoflíků (Volume a Tone), mechanik na hlavě nástroje a pár drobných detailů na zpracování těla a krku kytary. Konkrétně u modelu Les Paul Standard jsou všechny kovové díly nyní chromované, a nikoliv niklované jako u předchůdců. Sériová čísla jsou u kytar nyní vyražena vzadu na hlavě, potenciometry mají kovové vložky a brazilský palisandr byl nahrazen palisandrem indickým.

Doba změn ovšem nekončí. Přichází rok 1969 a Chicago Musical Instruments přebírá do péče nový majitel, korporace Norlin. Nutno podotknout, že to patrně nebylo nejšťastnější období společnosti. Pro fanoušky kytar Gibson je totiž éra Norlinu chápána často jako období, ve kterém se vyrobily nejhorší kytary Gibson v historii.

Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky
Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky

Kytara Les Paul ihned od začátku tohoto nového období získala okamžitě mnoho úprav, ze kterých většina nebyla pro zvuk nástroje ideální. Nejhorší úpravou byla ta, že byl u mnoha modelů změněn materiál těla: Viditelně jednodílný kuss mahagonu byl nahrazen kombinaci tří slepených vrstev skládajících se z mahagonu a javoru uprostřed. To se dnes nazývá často jako „pancake body“. Dále zde máme zesílení krku vzadu na hlavě pro snížení šance na zlomení hlavy nástroje při pádu na zem. Konstrukce krku byla ovšem změněna z jednodílného kusu mahagonu na tři kusy. Po roce 1975 se začínají vyrábět i celojavorové krky. Mění se také logo na hlavě kytar. Na zadní části hlavy se pod sériovým číslem objevuje nápis Made in USA. Nutno poznamenat, že celkově nástroje mají konstrukčně trochu jiný tvar než jejich předchůdci...

V éře Norlinu vzniká celá řada nových modelů kytar Les Paul. Od roku 1969 se objevuje Les Paul Deluxe. Model byl osazen minihumbuckery, které nebyly zejména z počátku populární. Zároveň tyto snímače byly pro Gibson řešením, jak se postarat o jejich nadbytečnou zásobu, která byla získána koupí firmy Epiphone. Po roce 1975 se objevují kromě provedení sunburst a goldtop další barvy.

Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky
Les Paul - Krátké šedesátky a výbušné sedmdesátky

Les Paul Standard

S érou Norlinu se zde firma odklonila od zlaté povrchové úpravy a pokračuje zejména úpravou sunburst, později přibývají i další. Kytara má opět konstrukci „palačinky“, a hlavně opět snímače typu humbucker. V porovnání s modelem Deluxe se jedná v podstatě konstrukčně téměř o totožné nástroje.

 

The Paul

Zde se jedná o jednodušší modelovou řadu, která byla spuštěna v roce 1978. The Paul měla být chápána jako univerzální pevná kytara, která bude zároveň konkurovat Telecasterům a Stratocasterům. Nástroj obsahuje ořechový přírodní finiš a ebenový hmatník. Místo intarzií na hmatníku jsou pouze tečky. Zajímavostí je, že nástroj má odkryté snímače.

 

Les Paul Recording

Tato kytara je brána jako dosti zvláštní verze kytar LP. Byla navržena pro použití na jevištích, a hlavně ve studiích v době, kdy vícestopé nahrávací techniky měly tendenci degradovat signál kytary. Nástroj obsahuje nízkoimpedanční šikmé snímače a je vybavena transformátory, aby byla výstupní impedance kompatibilní se všemi zesilovači. Tato kytara byla navržena také tak, aby zněla co nejlépe po zapojení do mixážních pultů.

 

Marauder

Další nástroj, který vychází z kombinace tvaru Les Paul a krku modelu Flying V. Dále kytara obsahuje snímače single coil. Celkově byl tento model představen roku 1974, vyráběn až do roku 1982. Celkově jich bylo vyrobeno pouze 7111 kusů a nikdy se nestal populárním. Nepřipomíná vám trošku Fender Telecaster Custom?

 

S1

Tento model je velice podobný modelu Marauder, od kterého se liší hlavně snímači. Obsahuje totiž tři snímače single coil a může znít trochu jako Fender. Nutno ovšem zmínit, že to zde Gibson pojal po svém a obvody uvnitř této kytary z ní dělají doslova noční můru se záměrem zachování tradičního zvuku „Gibson Humbucking“ ...

 

Les Paul Bass a Triumph Bass

První model Les Paul Bass obsahoval tělo z honduraského mahagonu s třídílným mahagonovým krkem a 24 pražci. Nástroj měl také zajímavou funkci, což byl obvod s nízkou impedancí. Ten byl speciálně navržen do studií. Původní koncept Les Paul Bassu se ukázal být ovšem jako propadák. V roce 1971 byl tento model přepracován a světlo světa spatřil Triumph Bass. Ten obsahuje vestavěné přepínání, které dokáže impedanci i měnit. Celkově je ale velice podobný původnímu modelu. Všechny tyto modely byly ukončeny v roce 1979 a vrátily se až v 90. letech.

 

Les Paul ’58 (’54) Reissue 1971-1972

Zde máme jeden z raných pokusů o vydání reedice kytar z padesátých let. Nástroj je nazvaný jako Reissue ’58, nicméně byl ve skutečnosti reedicí Les Paulu z roku 1954. Nástroj má dva snímače P90 a charakteristický tailpiece. Kousků bylo vyrobeno pouze 25 v roce 1971. V roce 1972 se vyrobilo dalších 1046 kusů.

 

Les Paul Special '55 Reissue

První reedice modelu Special se objevila v roce 1974 a stejně jako originál má nástroj provedení sunburst na mahagonovém těle. Rovněž má nástroj opět snímače P90 a čtyřvrstvý černý pickguard.

 

Co dodat k éře Norlinu?

Norlin Musical Instruments bylo obdobím jednak špatného řízení společnosti a jednak také obdobím snižování kvality produktů. Celá tato etapa trvala od roku 1969 až do roku 1984. Tímto zakončujeme Gibson Les Paul šedesátých až sedmdesátých let a příště pokračujeme.

Psáno pro časopis Muzikus