Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely

V našem posledním díle tohoto seriálu pokračujeme v rozkrývání historicky nejvýraznějších labelů. A protože je toho hodně, rovnou jdeme na to.

Ocitáme se v roce 1969, v roce, kdy se uzavírá vývoj šedesátek a nastává přelom desetiletí, ve kterém v průběhu tří let nastane takový vývoj hudebních stylů a jejich charakterizace, jaký až do dnešních dnů překonán nebude. Reaguje na to i svět vydavatelů, proto v tomto roce vznikají

hned čtyři výrazné společnosti. A všechny čtyři jsou hned na první vyslovení jejich názvu spjaty s určitými velikány rockové historie... První z nich se podílela na definování jednoho dodnes velmi silného stylu, druhá si připisuje jedno z prvenství ve vydávání videoalb, třetí vydala mj. album, které dobou pobytu v Billboardu je dle Guinessovy knihy rekordů dodnes nepokořeno, a čtvrtá vytvořila z původního záměru věnovat se spíše nezávislé scéně řadu nejzásadnějších skupin a umělců.

 

Capricorn Records

Jako malá, nezávislá společnost byla značka založena Philem Waldenem a Frankem Fenterem v Maconu ve státě Georgia. Nahrávací studio bylo místo tehdy obvyklých zvukotěsných dlaždic obehnáno dřevem, kamenem a cedrovými šindeli - muzikanti se tam cítili dobře a nazývali studio přídomkem „doma“.

Rozmach značky nastal, když se label soustředil na jižanské kapely - a začalo to vše Allman Brothers Band. Label tak pomohl definovat tento žánr, kdy alba At Filmore East, Brothers and Sisters a další položily základ tohoto stylu.

V 70. a 80. letech se label zmítal v existenčních problémech, v následném desetiletí se značka spojila s tehdejšími distribučními giganty, ale ani to ji nezachránilo před uzavřením.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní: Universal Music Group + Sony Music.

B: Výrazný úspěch: Eat a Peach (Allman Brothers Band)

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Dixie Dregs, Wet Willie, Marshall Tucker Band, Stillwater...

 

Chrysalis Records

Když se řekne Chrysalis, tak naskočí hned kapela Jethro Tull. Aby ne. Úspěšný britský label založili Chris Wright a právě Terry Ellis, manažer raných let Jethro Tull. Vlastně lze prohlásit, že značka vznikla proto, že Jethro Tull nemohli získat nikde žádnou smlouvu: „... a ještě jim na první singl napsali nesprávně jejich jméno...“ uvedl Terry Ellis, když MGM vydala první singl kapely pod názvem Jethro Toe...

O deset let později se label zapsal do historie prvním uvedením tzv. hudebního videoalba, kdy vydáním videokazety každá skladba měla svůj klip - byli to tenkrát Blondie a album Eat to the Beat.

V 80. letech label vydával novoromantiky à la Ultravox, došlo ale také i k propojení s koncernem EMI. Značka tak expandovala do dalších sublabelů, a i když se v novém tisíciletí začala trochu potácet, nezlomilo ji to a roku 2020 se znovu etablovala na světovém hudebním trhu.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní: V EU a UK Reservoir Media Management, pro ostatní svět je label zaniklý.

B: Výrazný úspěch: Aqualung (Jethro Tull).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou: Mezi jinými Uriah Heep, UFO, Robin Trower, Alvin Lee, Rory Gallagher, Blondie, Joan Jett, Greg Lake...

 

Harvest Records

I tato značka, založená Malcolmem Jonesem a Normanem Smithem, okamžitě detekuje jména - v tomto případě Deep Purple a Pink Floyd. V 70. letech se label orientuje na progresivní rock a klasický hard rock. Ovšem ani úspěchy tohoto desetiletí neuchránily značku před následným úpadkem, který řešila postupným prodáváním katalogu dalším společnostem.

Naplno se label spouští až roku 2013, ovšem pod křídly Warner Brothers, a navíc jako značka soustřeďující se na nezávislé umělce...

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní: Universal Music Group (pro katalog od roku 2013) a Warner Music Group.

B: Výrazný úspěch: In Rock (Deep Purple), The Dark Side of the Moon (Pink Floyd).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou: Mezi jinými - Pretty Things, The Move, Soft Machine, Barclay James Harvest, Iron Maiden, Scorpions, Kate Bush, Duran Duran...

 

Vertigo Records

Duchovním otcem labelu byl Olav Wyper z Phonogramu, který značku založil jako konkurenci tehdy vznikajících společností (zejména se vyhraňoval vůči značce Harvest). A stejně, jako tomu bylo u předchozích dnešních labelů, i zde si pamatuji, jak se nám při vyslovení nakladatelství vynořila hned jména Black Sabbath a Status Quo. Ono oválné logo bylo přímo magické, jak se otáčelo na středu gramofonu...

Ze všech dnes námi uvedených labelů se tato značka udržela v plné síle až do dnešních dnů. Původní záměr věnovat se novým, méně známým jménům při včasném rozpoznání jejich kvality se hodně vyplatil. Rozhodně se nedá říci, že zde byl syndrom labelu Decca (s těmi se ten fakt, že odmítli vydat tehdy neznámou skupinu Beatles, potáhne asi pořád). Navíc ve své historii neměnili a nerozměňovali nijak zvlášť své stylové zaměření, což se jim také vyplatilo (stačí se podívat na ta jména v resumé).

Značka dodnes funguje, sice pod křídly UMG, ale funguje výrazně.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní: Universal Music Group.

B: Výrazný úspěch: Paranoid (Black Sabbath), Blue for You (Status Quo), Hair of the Dog (Nazareth), Black Rose: A Rock Legend (Thin Lizzy), Pyromania (Def Leppard).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou: Mezi jinými - Rush, Metallica, Dire Straits, Uriah Heep, Colloseum, Rod Stewart, Cinderella, Doro, Kiss, Bon Jovi, Mark Knopfler, Tarja, Rammstein...

 

Nejsilnější labely (zatím) 20. let nejnovějšího tisíciletí?

Pokud se budeme řídit balíkem peněz, na kterých tyto společnosti stojí, tak to vypadá takto (a opět to vezmeme od desátého místa): Top ten začíná RCA Records (Elvis Presley, ABBA, Foo Fighters), devátou pozici má Warner Records (Van Halen, Deep Purple, Fleetwood Mac), nad nimi již s půlmiliardovým ziskem jsou Columbia Records (Aerosmith, AC/DC, Pink Floyd), sedmičku drží Capitol Music Group (Katy Perry, Neil Diamond), šesté místo má Interscope Records (Eminem, U2).

Nejsilnější pětku zahajuje label Republic Records (Drake, Taylor Swift), bramborová medaile náleží společnosti Atlantic Records (Led Zeppelin, Yes, CSN&Y).

Tzv. silná trojka s obratem nad miliardu je pak v těchto časech tvořena Warner Music Group (3. místo, Cream, Roxy Music, Foreigner), stříbrným labelem je Sony Music (ELO, Ozzy Osbourne...), nejtěžší vahou je Universal Music (Robbie Williams, Rolling Stones, Nightwish...). Jo a ještě poznámka - všechno to jsou americké korporace...

 

Tímto se loučím s vámi všemi, kteří jste měli rádi seriál Letem kytarovým světem, a opatrujte se!

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely
Psáno pro časopis Muzikus