Muzislovník

V několika minulých dílech jsme dvojjazyčně propluli analogovými vstupy mixpultů a nástrojových zesilovačů (anglicky: we have got through the talking about mixing consoles and instrument amplifiers). Za vstupy je v signálové cestě (in the signal path) mixážního pultu připojena elektronika vstupní šavle (electronical circuits of the input module). Prvním regulačním prvkem (the first of control elements) je obvykle regulátor vstupní citlivosti (input sensivity controller). Narozdíl od regulátoru hlasitosti na výstupu modulu dole na „klice“ (in contrary of the volume controller in the output fader), vstupní regulátor úrovně vymezuje co nejvhodnější signálový poměr celého vstupního zesilovače (input amplifier) mezi prahovou úroveň (threshold level), kdy se užitečný signál ztrácí v šumu (useful signal disapears into the noise) a úroveň zkreslení (limitting level), kdy zesilovač už omezuje signálové špičky a nepřenáší tedy lineárně (amplifier limits the signal peaks and does not transfer linearly).

 

Za vstupním dílem vymezujícím aktuální citlivost vstupu (current sensivity of the input module) následují obvykle frekvenční korekce (equalizer). V souvislosti s cenou přístroje (according to the price of the equipment) bývají provedeny v různé konstrukční složitosti (in various constructional complicacy). Od dvoupásmového neparametrického (two-band non-parametrical) po čtyřpásmový částečně či plně parametrický (four-band partly or fully parametrical). U parametrického ekvalizéru lze vedle frekvenčního zdvihu či poklesu (frequency pull-up or drop) regulovat i mezní frekvenci (cut-off frequency, resonance) nebo někdy i činitel jakosti tohoto filtru (Q factor of the filter), jeho ostrost (its selectivity), u středních pásem (in inlying bands). Filtry jsou obvykle 1. řádu (first order), tedy se strmostí (slope) 6 dB na oktávu u krajních pásem, u „basů“ a „výšek“ (bass - treble), a 2. řádu u vnitřních pásem, u „středů“ (middle, mid). Zjednodušeně - řád filtru (order of a filter) se počítá podle počtu frekvenčně závislých součástek (frequency dependent elements), kondenzátorů nebo indukčností (capacitors or inductances) v jeho obvodu (in its circuit). Filtry vyšších řádů se v elektroakustické signálové cestě příliš nepoužívají (filers in higher orders are used seldom), kvůli zkreslení skupinovým zpožděním (distortion of the group delay). A pokud, tak většinou jen u reproduktorových výhybek (loudspeaker cross-overs), u pasivních, bez zesilovacích prvků a napájení (passive cross-overs, without amplifying elements and power suply), bývají 1. až 3. řádu, u aktivních, tedy jako součást filtrujícího zesilovače (active cross-overs figuring as a part of a filtering amplifier), jdou až do 4. až 5. řádu. Ale to jsme předběhli.

Psáno pro časopis Muzikus