12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nepoužití referenčních tracků

Cílem mixu je nahrávka, která bude hrát dobře kdekoliv. To, že mix zní dobře v prostředí našeho studia, ještě není záruka, že tomu tak bude „tam venku“. K tomu, aby náš mix byl prezentovaný co nejlép,e využíváme různé strategie.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nepoužití referenčních tracků
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nepoužití referenčních tracků

Jednou z nečinnějších strategií je použití referenčních tracků. Idea je jednoduchá: Vezměte profesionálně znějící mix(y) a srovnejte ho(je) se svým. Profesionální mixy ční nad amatérskými v tom, že hrají dobře při každém poslechu. Mohou být tedy výborným vodítkem, jak mix poupravit v rámci vybalancování nástrojů nebo frekvencí. Právě k dosažení toho, jak smíchat mix, aby zněl dobře a vyrovnaně, je referenční mix ideální pomocník.

 

Výběr referenčních tracků

Správný výběr bychom neměli podřídit emočnímu zásahu (tj. náš oblíbený interpret XY). Hledejme objektivní důvody, proč si daný mix vezmeme jako referenci. Např. nahrávka XY má pevný bas, průrazný vokál, dobrý poměr nástrojů, kreativní práci s efekty, zajímavou barvu nástrojů atd. Zohledníme samozřejmě žánrový výběr (klasická hudba nám pro mix metalu moc nepomůže), úspěšnost písně (teoreticky, hodně hraný song bude ukázkou dobrého mixu), ocenění nahrávky za zvuk (např. Grammy) nebo dle zvukaře/producenta.

Při práci s referenčním trackem nám nejde o jeho přesné zkopírování. Cílem je proporční srovnání. Protože jiná nahrávka rovná se jiný nástroj, jiný muzikant, jiné studio atd. Nejde o nám o doslovné nastavení, ale srovnání základních parametrů mixu. Např. poměr basa vs. kopák, hlasitost zpěvu proti doprovodu, hloubka dozvuku atd. Jedná se tedy o srovnávání objektivně měřitelných hodnot našeho a referenčního mixu.

 

Nastavení referenčních tracků

Tracky si můžeme natáhnout do našeho projektu v DAW. Používáme tracky s co nejlepším rozlišením. (Tedy radši waw než mp3). Pokud mícháme i v master sekci mixu, je lepší si vytvořit nezávislý master výstuppouze pro reference. Důležité je, aby referenční tracky, které jsou již zmasterované, nebyly hlasitější než náš mix. Jiná hlasitost je v případě srovnávání poměrně zavádějící. Takže hlasitost referencí snížíme na stejnou úroveň hlasitosti našeho mixu.

Pokud chceme trochu pohodlnější ovládání, můžeme zakoupit specializovaný plug-in. Ten zapojíme do master výstupu mixu. V zásadě je jedno zda před, či za efekty v masteru, pokud nechcme daný track ještě měřit. Plug-iny zvuk přemostí na reference a zpět do našeho mixu. V něm pak můžeme přepínat a nastavit všechny referenční tracky dle libosti. Asi nejznámějším plug-inem je AB Magic. Jako variantu je možno použít software MCompare od Melda Production.

Psáno pro časopis Muzikus