12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nevyužijeme sílu termínu

Jeden z nejvíce frustrujících momentů ve studiu je, když se nám nedaří věci buď začít nebo je dodělat. Pokud nás nic nenutí, vstupujeme do studia s mentálním nastavením, že je jedno, zda věc dokončíme dnes, za týden, za rok nebo nikdy.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nevyužijeme sílu termínu
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nevyužijeme sílu termínu

Takový stav je nebezpečný

Naší snahou je věci dodělat, a ne mít plný hard disk rozpracovaných, nedotažených projektů. Když věci nedokončujeme, nic se nenaučíme. A každý dokončený projekt je samozřejmě motivace pro další práci.

Pokud si vědomě nastavíme mantinely, začneme jednat jinak. Najděte v kalendáři datum a to zaškrtněte jako den realizace. I kdyby to byla pouze jedna píseň. Rozdělte si práci do menších kroků. A ty se snažte realizovat.

Tato strategie vám pomůže dokončovat projekty a nezastavit se při jejich realizaci. Navíc, pokud dobrovolně vytvoříme tlak na sebe samé, povzbudí to naši kreativitu.

Čas je v domácím studiu nejvzácnější komodita. Práce ve stanoveném termínu pomůže soustředit se pouze na podstatné věci. Smyslem není samozřejmě dělat věci rychle a špatně. Jde o soustředění se pouze na to, co je pro dokončení nahrávky podstatné.

 

Pravidlo 80/20 neboli neřešte zbytečnosti

Možná znáte pravidlo 80/20. To říká, že 80 % výsledku naší práce je dáno 20 % činnosti. Na zbývajících 20 % výsledku spotřebujeme 80 % práce.

Jak to chápat ve studiu? Během nahrávání musíme dělat mnoho rozhodnutí. Některá jsou zásadní a některé jsou pro výsledek nepodstatná. Je tedy třeba naučit se zaobírat pouze tím, co má skutečně vliv na tvar nahrávky.

V domácím studiu máme tendenci věnovat příliš času věcem, které nijak zásadně nahrávku nezmění. Pokud budeme patnáct minut ekvalizovat stopu tamburíny, je jisté, že to naši nahrávku výrazněji neposune.

Soustřeďte se na fundament. Pokud nabíráte materiál do záznamu, věnujte čas správné poloze mikrofonu. Najděte nejlepší místo pro daný zvuk v dané souvislosti. Deset minut hledání navíc se vám mnohonásobně vrátí při mixu.

Obdobně, pokud mícháte, věnujte nejvíce času základním aspektům mixu - panoramě, hlasitosti, ekvalizaci a kompresi.

Samozřejmě oněch zbývajících 20 % dodá nahrávce další kvalitu. Použití efektů a automatizace patří do arzenálu zvukaře. Pokud ale zacílíte svou aktivitu na správnou oblast, budete nahrávat rychleji a kvalitněji.

Psáno pro časopis Muzikus