Akordy? A jaké? 18. - X7sus4

Akordy? A jaké? 16 - X7sus4
Akordy? A jaké? 16 - X7sus4

Dnes se zaměříme na akord obecného značení X7sus4, který si konkrétně rozebereme na souzvuku D7sus4.

 

Název: alterovaný dominantní septakord s průtažnou kvartou (suspended - dočasně dodanou) čistou kvartou, nahrazující velkou tercii s harmonickou tendencí opětného návratu do tercie, neboli do znělosti s malou septimou durového septakordu

 

Označení: D7sus4

 

Pozn.: Občas se můžeme setkat s tím, že po příponě sus se už ani v tomto souzvuku neuvádí číslovka 4, kdy se předpokládá z praxe susových akordů, že jde automaticky o nahrazení tercie kvartou. Takže značka akordu může vypadat i takto - D7sus. Není to ovšem obvyklé, a ani přesné.

 

Vzorec: č1, č4, č5, m7

 

Obecná poučka: I když při zaznění tohoto akordu se harmonie snaží vrátit zpět do znělosti s tercií, je tato tendence menší než při běžném susovém akordu Xsus4. Je to dáno právě tím souzvukem s malou septimou, která spolu s čistou kvartou vytváří poměrně silný harmonický dvojzvuk v rámci celého akordu, a to přímo velkou kvintu. Což vytváří vyvážený protipól k základním tónům kvintakordu, primě a kvintě.

 

Z hlediska tónorodu pak jde o spojení akordů obecně X7 a Xsus4, kdy i přes silnou pozici malé septimy je zvuková naléhavost susové kvarty převládající.

 

První příklad: Jde o lehce uchopitelný akord, dobré znělosti a rychlé orientace na hmatníku.

 

Tip č. 1: Navíc se zde přímo nabízí možnost zahrát tento typ akordu pouze na třech tónech na strunách A, d, g. Tam se totiž odehrává to podstatné.

 

Druhý příklad: Tento hmat je ze všech třech uvedených nejhůře uchopitelný, i když má velmi hezkou a průzračnou znělost díky určujícím tónům malé septimy (c1) a čisté kvarty (g1) na strunách g, h.

 

Třetí příklad: Velice rychle uchopitelný hmat se snadnou orientací na hmatníku.

 

Tip č. 2: V podstatě jde tento souzvuk zahrát i při rychlejším nahmátnutí pouze na strunách E, A, d, g.

Psáno pro časopis Muzikus