Akordy? A jaké? 5. - Xmi 7

Akordy? A jaké? 5. - Xmi 7
Akordy? A jaké? 5. - Xmi 7

V dnešním čísle se zaměříme na souzvuk obecného značení Xmi7, který si zkonkretizujeme na akordu Bbmi.

 

Název: Xmi7, mollový septakord

Označení: Xmi7, xmi7, Xm7, Xmin7. Pozor na zavádějící označení, na které můžeme narazit, totiž X-7. Jde o akordy se zmenšenou kvintou, ke kterým se ještě dostaneme.

Vzorec: č1, m3, č5, m7

 

Obecná poučka: Septimové akordy jsou tvořeny přidáním malé septimy, m7. Ovšem u mollových akordů septimu zmenšovat nemusíme (na rozdíl od stupnic durových), protože ta je malá již ze samé podstaty tvorby mollových stupnic. Pokud bychom k mollovému akordu přidali velkou septimu, v7, získali bychom akord značení Xmimaj.

 

První příklad vychází z posunu mollového hmatu první polohy, kdy ho můžeme zahrát dvěma způsoby. Buď přidáme tón ab1 na 4. políčku struny e1 (což je duplikace m7, zahrané již na struně g), nebo můžeme hrát verzi bez tohoto tónu, s prodloužením barré hmatu na tón f1 (1. políčko struny e1)

 

Tip 1: Kvůli znělosti se více používá verze s nejvyšším tónem (zde ab1), rychleji uchopitelnější je ale druhá možnost.

 

Druhý příklad má hned tři alternativy. Buď přiložíme barré na šestém políčku a pak přidáme pouze tón f (8. políčko struny A), což je sice nejrychlejší, ale zdaleka ne nejznělejší. Nebo k této variantě přidáme tón ab1, čili tak, jak máme uvedeno, kdy jde o zvýraznění (i duplikaci) malé septimy a znělost je výraznější. Anebo, za třetí, vyjdeme z běžného hmatu první polohy a k námi uvedené variantě přidáme ještě tón bb (8. políčko struny d). Což je z hlediska znělosti ten nejplnější způsob.

 

Třetí příklad se používá zejména při záměrné hře obratu akordů na vyšších strunách.

 

Tip 2: Pro rychlejší orientaci je lepší ho rozdělit ho na dvě části - začít power chordem (struny d, g) a dokončit ho malým barré (struny h, e1)

Psáno pro časopis Muzikus