Akordy? A jaké? - Zobecnění pravidel značení akordů

Akordy? A jaké? - Zobecnění pravidel značení akordů
Akordy? A jaké? - Zobecnění pravidel značení akordů

Akordy? A jaké? 36

Zobecnění pravidel značení akordů - přípony

V dnešním závěrečném díle navážeme na předchozí části a zobecníme si 5) přípony ve značení akordů.

 

5) Přípony

U jednotlivých příkladů si uvedeme označení, kdy použijeme jako příklad označení akordu C a zároveň si i tónově uvedeme složení podle předmětné přípony.

 

- Označení bez přípony - předpokládá se zde durový akord, jehož kvintakord obsahuje v3 (C = C dur = c, e, g).

- mi - (zkr. minor) - mollový akord, takže kvintakord s m3 (Cmi = c, e♭, g).

- maj - (major) - akord, obsahující v7 (není-li upraveno jinak) (Cmaj = c, e, g, h).

- add - (adding) - ve spojení s číslem udává příslušný interval, který má být k souzvuku připojen. Užívá se v případě, kdy se má k akordu připojit takový interval, jehož pouhé připsání do značky akordu by mohlo způsobit zmatek, zvláště když toto číslo se užívá k označení typu akordu (např. u devítek) (Cadd9 = c, e, g, d1).

- sus - (suspended) - jde o dočasně dodaný, z hlediska harmonie zvýrazněný tón, u kterého je předpoklad, že v dalším akordu ustoupí konsonantnímu tónu (např. u Xsus4 se v dalším zaznění předpokládá zaznění v3 místo předchozí č4) (Csus = c, f, g).

- aug - (augmented) - kvintakord obsahuje zv5 (totéž, co znaménko X+), toto označení se již moc nepoužívá (Cag = C+ = c, e, g#).

- dim - (diminished - snížený, zmenšený) - akord obsahuje m3 a zm5 (včetně zm7) (Cdim = c, e♭, g♭, b).

 

Milí příznivci tohoto sloupečku. V rámci dlouhého seriálu Teorie jsme došli, pravděpodobně, na samý konec. Měli jsme tu Teorii ve zkratce (1/2004-7/2009), Notaci aneb Co se ozve, když se napíše (8/2009-3/2010), Stupnice? A jaké? (4/2010-12/2011) a konečně tento seriál, který tímto zobecněním končí. Děkuji za vaši pozornost a Long Live Rock and Roll!

Psáno pro časopis Muzikus