Doprovodná kytara 4. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara díl 4.  - kytarový workshop
Doprovodná kytara díl 4. - kytarový workshop

Zdravím a vítám vás u dalšího dílu muzikusího kytarového workshopu. Jak jsem už v prvním díle sliboval, čas od času bych se zde rád věnoval různým rytmickým cvičením, a tak tomu bude i dnes. Na měsíc tedy opustíme intervaly, naše aktuální téma, a podíváme se trochu na rytmiku, která je zvláště pak při doprovodné hře alfou a omegou úplně všeho. V tomto díle bych rád procvičil osminový rytmus s přidaným perkusivním zvukem. Než se však pustíme do vlastních cvičení, pojďme si o rytmu a jeho zápisu, z důvodu naší vzájemné komunikace, něco málo říci.

Rytmus, zápis

Budu vycházet z toho, že už víme, co je a jakou délku má například čtvrťová nota, co je a jak se zapisuje osminka atd. Pokud v tom máte ještě mezery, doporučuji jakoukoliv literaturu hudební výuky a tento hendikep doplnit.

 

Rytmus obecně zapisujeme pomocí tzv. nožiček (viz notový zápis). Princip je stejný jako u normálních not. To znamená nota celá bude mít prázdný čtvereček, nota půlová je prázdná s nožičkou, čtvrtka plná nota s nožičkou atd. (viz ukázka). Neznělou notu nebo perkusivní zvuk, také někdy řečenou mrtvolku, označujeme nožičkou s křížkem. Kytara nám totiž může krásně sloužit jako perkusivní nástroj a může dodat vašemu rytmickému patternu společně s hranými akordy velmi zajímavý zvuk. Tento efekt perkusí se často využívá například při ska, regge či funky, ale taky u flamenco doprovodů atd. Perkusivní tón (zvuk) tvoříme tak, že povolíme prsty na pravé ruce a levou přes utlumené struny zahrajeme. Nepoužíváme tedy na tlumení strun levou ruku jako například při „mutingu“ na zkreslené kytaře. Určitě lépe nám to půjde lépe v barré akordech než u sazeb s prázdnými strunami, protože můžeme první prstem krásně všechny struny přitlumit. Ukažme si to tedy na cvičení.

 

(viz obr.)

 

Připravil jsem cvičení v osminových notách, které nám pomůže jednak k procvičení rytmu jako takového, uvolní pravou ruku, zlepší koordinaci pravé a levé ruky a zlepší schopnost četby rytmického partu přímo s listu.

 

Cvičení

Jak už jsem výše uvedl, tématem dnešního dílu bude cvičení rytmických patternů v osminách.

 

(viz obr., příklad 1)

 

Nejprve tedy srovnáme pravou ruku. Budeme hrát pouze výše zmíněné perkusivní tóny. Chytněte si například akord Am pomocí barré v páté poloze a úplně uvolněte tlak pravé ruky na struny, tak aby se jich prsty jen dotýkaly. Pokud vám kytara začne vydávat jen perkusivní zvuk a žádná struna neproznívá, můžeme začít s cvičením. Pusťte si metronom a zkoušejte hrát pomocí takto vytvořeného perkusivního zvuku osminové noty (viz zápis). Úhoz střídejte vždy nahoru a dolů. Snažte se být rytmicky úplně přesní. Pokud vám to půjde dobře v jakémkoliv tempu a vydržíte hrát rytmicky správně alespoň dvě minuty, můžeme přistoupit ke cvičení 2.

 

(viz obr., příklad 2)

 

Do třetice můžeme samozřejmě obě cvičení po taktech kombinovat.

Pokud vše jde dobře, jste připraveni k dalšímu cvičení.

 

(viz obr., příklad 3)

 

Zapsal jsem zde několik rytmických patternů, které kombinují hraný znějící akord s perkusivním zvukem (nota s křížkem). Co jeden takt, to jedno cvičení. Tam, kde je tedy značka pro osminku (nožička s čárkou), akord zmáčkneme a necháme zahrát, na době, na které je křížek, nám zazní perkusivní zvuk. Z počátku bych zvolil jen jeden akord na celý takt (pattern), později jeden akord na první a druhou dobu a jiný na třetí a čtvrtou. Například Dm, G. Jakmile jedno cvičení zvládnete, jděte postupně na další, až všechny patterny přehrajete. Pokud budete mít problém s počítáním, můžete si nahlas počítat pr-vá, dru-há, tře-tí, čtvr-tá. Ve cvičení EXP 3b je to samé, jen se rytmický pattern skládá s dvou taktů (viz zápis) a cvičení 3c je pattern už přes takty čtyři.

 

(viz obr., příklad 3b, 3c)

 

Ke všem cvičením určitě použijte metronom či automatického bubeníka a nejprve hrajte vše v pomalém tempu (cca 60 BPM). Když se bude dařit, můžete postupně zrychlovat. Vy zkušenější můžete metronom nastavit třeba pouze na druhou a čtvrtou dobu. Někdy v dalších dílech si tento způsob práce s metronomem určitě ukážeme. Když vám vše půjde dobře, můžete se pokusit číst rytmus přímo ze zápisu. Pusťte metronom, vyberte si akordy nebo nějaký akordový postup a zkuste hrát a rytmus číst přímo s listu. Časem se ze zápisu naučíte rytmus slyšet a takové či podobné rytmické patterny pro vás budou hračka. Nechte se cvičením inspirovat a klidně si vymýšlejte další a další vlastní patterny. Dbejte na to, aby byl slyšet rozdíl mezi hraným akordem a perkusivním zvukem, a na to, aby vše včetně perkusí bylo co nepřesněji zahrané.

 

Tato cvičení nejsou na týden a nějakou dobu může trvat, než bude vaše pravačka úplně uvolněná a přesná, ale věřte, pokud to zvládnete, zase se vám o něco zvětší váš výrazový rejstřík, vaše doprovody budou rytmicky přesnější a zajímavější. Přeji hodně úspěchů, a kdybyste si nevěděli s čímkoliv rady, pište.

Psáno pro časopis Muzikus