Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Mechaniky

Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Mechaniky
Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Mechaniky

Dnes si v rámci této galerie uveďme ty nejznámější kytarové mechaniky. Nejdříve je důležité říci, že bychom tuto kategorii měli rozdělovat na ladicí mechaniku na hlavách a na systémy kobylky a struníku, kam patří i podkategorie zabývající se typy zámků a vibrat. Ty si necháme ale na příště. Dnes se podívejme na nejznámější mechaniky na hlavách. Jednotlivé produkty firem se liší nyní většinou jen zpracováním, použitým materiálem, spolehlivostí a originálností designu. Určitým znakem také bývá převodový poměr mezi otočením ruční části a kolíku, na který se namotává struna, kdy nejběžnější je cca 1 : 14.

 

Když pomineme některé zvláštnosti, kam jistě patří i „bezhlavé“ kytary Steinberger, které mají ladicí mechaniku na opačné straně, než bývá zvykem (a spíše jde o konstrukci nástroje jako takového), tak mezi nejznámější firmy historicky jistě patří strojky Fenderů a Gibsonů. Obecně se pak ale v průběhu času nejvíce prosadily firmy Grover, Schaller, Kluson, Gotoh, Sperzel a některé další.

 

Grover v současnosti produkuje dvě základní řady: Rotomatics a Vintage.

 

U Schalera, v této době jedné z hlavních firem této kategorie, jsou nyní vedle základních řad M6 a sérií F hitem produkty Premium Grand Tune a Da Vinci.

 

Slavná značka Kluson je zase známa širokým použitím svých produktů na Fenderech, Gibsonech, Martinkách, Epiphonech, Mosritech a řadě dalších. Například Gibsony Les Pauly z let 1956-1959 měly na hlavách Traditional 3+3 pearl single, celokovové Metal BTN se dávaly na Mosrite v letech 1965-1981, zlaté strojky s umělohmotnými „držáky“ byly na Gibsonech 350 na začátku 60. let apod.

 

Poměry 1 : 18 a vyšší nabízí mimo jiné v sériích SG firma Gotoh, systémy Trim-Lok a Sound-Lok jsou zase jedním z hitů značky Sperzel.

Psáno pro časopis Muzikus