Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Delay

Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Delay
Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Delay

V dalším pokračování naší Galerie si přiblížíme nejtypičtější ovládací prvky dalšího efektu, kterým je tentokrát delay.

 

Delay je vedle zkreslovadla v současnosti tím nejpoužívanějším efektem. Navíc, spolu s wah pedálem a kreslícími krabicemi drží primát i v tom, že pokud si někdo koupí samostatný efekt, single krabičku, tak je to právě delay.

 

Při krátkém připomenutí historie tohoto efektu můžeme začít u analogových zařízení Echosonic z roku 1952, Echoplex (1959) a Roland Space Echo z roku 1973, využívajících magnetofonovou pásku, probíhající mezi několika hlavami, nahrávacích a přehrávacích. Echoplex EP-2 využíval nastavitelné vzdálenosti mezi hlavami, Space Echo uměl zase měnit rychlost posuvu pásku, Binson Echorec obsahoval rotující válec...

 

Dalším stupněm byly analogové efekty (například MXR Carbon Copy, Ibanez AD-9 atd.), od nichž byl jen krůček k digitálním „mašinkám“. Ty si svou variabilitou a spolehlivostí získaly srdce většiny muzikantů, zvláště, když začaly obsahovat mody, simulující stará analogová zařízení.

Základní ovládací prvky delaye jsou tři, kde se u různých výrobců sjednotily názvy na:

 

a) E. Level (Level, Delay Level) - knoflík, jímž se nastavuje poměr, mix mezi původním, suchým, signálem a signálem již efektovaným.

b) F. Back (Repeats, Feedback, Feedback Delay) - knoflík, který nastavuje, kolikrát za sebou se bude původní, načtený signál opakovat.

c) D.Time (Delay Time) - knoflík, ovládající míru vlastního efektu, vlastní zpoždění, čas, který uplyne od původního signálu k jeho prvnímu opakování.

 

U současných pedálů nalezneme i řadu dalších funkcí, nejčastěji Mode (většinou jde o rozsah zpoždění v milisekundých či další funkce jako Reverse - opakovaný nájezd signálu či Hold - držení načteného signálu.

Psáno pro časopis Muzikus