Historie, legendy, klasika, rarity... ... bubenické inovace

V minulých dílech seriálu už jsme narazili na několik zvláštních inovací, které se ve své době neuplatnily, přesto dodnes na ně mnoho pamětníků vzpomíná a díky svému unikátnímu designu se objevují ve filmech a hudebních klipech. Řeč je o kónických soupravách Staccato anebo zvláštně rozpláclých bubnech Trixon. Bubnování je sice již po tisíciletí „jen“ bouchání paličkou do různých věcí, ovšem na druhou stranu i v tomto oboru

Historie, legendy, klasika, rarity... - Metronom
Historie, legendy, klasika, rarity... - Metronom

existuje neustálý proud inovací a novátorského myšlení. Některé cesty vedou k zcela nepostradatelným výsledkům, jako je například pedál k basovému bubnu nebo stojan na hi-hatu, jiné jsou méně prošlapané anebo slepé, a končí různými kuriozitami a nakonec v propadlišti dějin. A občas jen někdo předběhne svoji dobu anebo na svůj produkt navěsí tolik inovací, že to potenciálního zákazníka odradí. A právě jeden takový nástroj mám na mysli dnes.

 

Italská značka Hollywood Meazzi už dnes nejspíš nikomu nic neřekne, hlavně proto, že bubny již padesát let nevyrábí. Nicméně ve své době byla tvůrcem mnoha podstatných inovací a na nástroje z její dílny hrál i legendární Max Roach, a to dokonce v době, kdy měl endorsement u Ludwigu.

Asi nejpozoruhodnější je souprava prodávaná v sedmdesátých letech pod názvem HiPercussion. Nejvýznamnější novinkou je systém uchycení tom tomů, a dokonce i mikrofonů, který později v devadesátých letech zpopularizovala Tama, Pearl a Gibraltar, a všichni jej dobře známe jako rampu. Nepovedená byla jen myšlenka uchycení ke kopáku, což mělo neblahý vliv na zvuk. Výrobce byl ovšem veden myšlenkou, že celá souprava bude díky kolečkům u kopáku pojízdná.

Historie, legendy, klasika, rarity... - Metronom
Historie, legendy, klasika, rarity... - Metronom

Dalším dodnes využívaným nápadem je rychloupínací uchycení ráfků, které slouží pro rychlejší výměnu blan. Mezi méně šťastné experimenty patří nestandardní rozměry některých bubnů, tedy sedm a jedenáct palců (do produkce mých vysněných rozměrů 21”, 11”, 15” se stále výrobcům blan nějak nechce) a tympánový systém ladění floor tomu, který je pro účely hlasitého rockového hraní příliš křehký. Každopádně se jedná o důkaz, že proud inovací je nezastavitelný a že co se zdá nesmyslné dnes, může být účelné zítra.A teď dost řečí a do zkušebny!

Psáno pro časopis Muzikus