Hudební patologie LIII - Steve Morse - Tumeni Notes

Hudební patologie LIII - Steve Morse - Tumeni Notes
Hudební patologie LIII - Steve Morse - Tumeni Notes

diagnóza: „arpeggiová tachykardie“

Zdravím, dneska si pořádně procvičíme především rozklady kvintakordů. Jako učební materiál jsem vybral intro z písně Tumeni Notes kytaristy Stevea Morsea, který patří bezesporu mezi naprostou špičku v rockové kytaře. Jeho brilantní techniku, tón a specifické frázovaní byste mohli jen stěží s někým jiným zaměnit. V posledních více jak deseti letech je spojován hlavně s kapelou Deep Purple, ale neměli bychom opomíjet hlavně jeho hojnou sólovou tvorbu. Právě z jeho alba High Tension Wires, které vyšlo už v roce 1989 máme dnešní ukázku - dvacet let stará ukázka! Info na www.stevemorse.com.

 

Steve Morse - Tumeni Notes

Máte před sebou ukázku Morseovy hry, kde slyšíme bravurně zahrané jednoduché rozklady (arpeggia) kvintakordů a zmenšeného akordu v různých obratech. To vše samozřejmě pro lepší efekt v šíleném tempu kolem 192 bpm. Samozřejmostí je precizně vyhraná každá nota a perfektním rytmus. Celá skladba, která je bezesporu inspirovaná klasickou hudbou, je v tónině a moll a my se tedy nyní podíváme na její osmnáctitaktové intro. Někde jsem četl krásný výraz pro rockové skladby, které jsou inspirované klasickou hudbou či využívají její postupy: Bach and Roll - to mi přijde vystižné :-). Takovým typickým příkladem tzv. Bach and Rollu je např. kytarista Yngwie Malmsteen. Ale nyní už k Tumeni Notes.

Hudební patologie LIII - Steve Morse - Tumeni Notes
Hudební patologie LIII - Steve Morse - Tumeni Notes

Možná bychom si na začátek mohli lezce zopakovat pár důležitých pojmů z oblasti kvintakordů. Takže kvintakord je souzvuk tří tónů (intervalů), a to primy tercie a kvinty. Můžeme je rozdělit na mollové, durové, zmenšené a zvětšené. My dnes budeme potřebovat durové a mollové. Durové mají velkou (durovou) tercii a čistou kvitu například akord C má tóny c-e-g. Mollové malou (mollovou) tercii a opět čistou kvintu, v našem případě tedy Cm s tóny c-echar1-g. Další kategorií akordů, které máme v ukázce, jsou akordy zmenšené (diminished). Jde o akord y obsahující primu, malou tercii, zmenšenou kvintu  a zmenšenou septimu . Z hlediska terciového systému  je zmenšený septakord rozšířením zmenšeného kvintakordu  o malou tercii . např. Gdim má tóny g-bchar1-dchar1-e.

 

Tak teď už k notovému zápisu. Záměrně jsem nad noty nenapsal akordy. Nechám vám to jako domácí úkol. Zkuste si nad každý rozklad, který zde máme, napsat, o jaký akord se jedná. Tohle se dá dělat dobře i bez nástroje. Procvičíte si tak, z jakých tónu se jednotlivé akordy skládají, a čtení not. Intro nám začíná chromatickým zdvihem v prvním taktu na tón e, kde slyšíme první rozklad, akord Am. Ten hrajeme od kvinty (e). Tóny jdou tedy v pořadí kvinta e, tercie c, základní tón a. Druhá triola nazpět kvinta, základní tón a tercie. Pokud se podíváte malinko dopředu zjistíte, že tento model hraní kvintakordů se nám, zde opakuje skoro pořád a vlastně na tom stojí celý zvuk této ukázky. Jdeme dál. Druhá doba druhého taktu, rozklad výše zmiňovaného zmenšeného akordu, a sice Gchar2dim (najít ho můžeme například na 7. stupni harmonické moll stupnice). Rozklad nám začíná opět od kvinty, pak slyšíme tercii a základní tón. Následuje kvinta hraná o oktávu níže, prima a tercie. V další taktu máme opět akord Am ale tentokrát hraný od tercie c. Takže tercie, základní tón, kvinta a další triola tercie, kvinta a prima. V třetí době třetího taktu hrajeme rozklad akordu G hraného stejně jako Am od tercie (3-5-1, 5-1-3). Ve čtvrtém taktu (jdeme stále dolů), hrajeme akord F opět od tercie. Tady máme trochu malou motanici. Hrajeme tedy terci-kvintu, dvakrát základní tón, potom následuje sekunda g, pak kvinta a opět dvakrát prima, tercie-kvinta a zase dvakrát prima. Uff, hrát je to lehčí než psát :-) Pátý takt, rozklad akordu Fchar2dim, a opět chromatický postup k tónu e do šestého taktu, kde nám začíná další kolečko. Sedmý takt, rozklad Am a Gchar2dim, stejně jako ve druhém taktu. Následuje rozklad akordu F. Nejprve od kvinty a v druhé polovině taktu ten samý akord jen od základního tónu (viz notový zápis, hezké místo). Devátý takt, rozklad C dur, stejným způsobem jako F ve třetím taktu. Desátý takt, rozklad akordu Dm. V tuto chvíli se nám přidávají bicí a celé kolečko se začíná znovu opakovat. Pozor jen v předposledním taktu, po akordu Dm následuje akord E.

 

Rozklady akordů patří bezpochyby k nejdůležitějším prvkům při improvizaci. Pokud máte v jejich znalosti ještě mezery, je nejvyšší čas to napravit a doučit se je. Přeji hodně úspěchů!

Psáno pro časopis Muzikus