Hudební psychologie - 11. díl - Extrémní metal - část 3

Hudební psychologie - 11. díl - Extrémní metal - část 3
Hudební psychologie - 11. díl - Extrémní metal - část 3

Hudební psychologie 11

Extrémní metal - část 3

Čím více se setkávám s nejrůznějšími formami extrémního metalu, včetně těch atmosféričtějších, tím více pociťuji, že jak muzikanti, tak i posluchači k nim tíhnou, aby se vyrovnali s hektickou společností. Extrémní společnost vytváří extrémní emoce a kulturu. Pro určité posluchače a hudebníky nabízí extrémní metal možnost, jak se s tím vyrovnat.

Pustil jsem si dvě ukázky od Leprous (Contaminate Me a The Flood). Nejdříve jsem si poslechl každou píseň zvlášť a ihned potom jsem poslouchal obě ukázky najednou. Obě pecky do sebe zapadly jako dva díly netušené skládačky. Melodický rozsáhlý vokál s metalovou rytmikou vespod. Rytmicky přesné, dobře zahrané i poskládané, zajímavá hudba. Kapela se prezentuje i pečlivým a uhlazeným šatníkem. Zjevně na nich zapracoval producent, metalové pohyby jim nechybí. Neprojevil se u mne žádný extrémní vjem ani pocit. Bezesporu jde o dobrý příklad dobrého metalu. Pokud chceme metal považovat za extrémní hudbu, musíme posuzovat jednotlivé kapely, a nikoliv celý žánr. Vždy spatřujeme reflexi prožívané reality, která na nás tlačí svými projevy. Posluchači i hudebníci jsou pouze odrazem a reakcí. Potřeby identifikovat se s určitým druhem protestu zmíněné jevy pouze ilustruje. Ukázky z blackmetalového projektu Myrkur zpěvačky Amalie Bruun mají podobné atributy. Vektor směřuje takřka přímo k další ukázce české kapely Nod Nod. Písničky, které jsem vyslechl, dávají tušit existenci určitého vyjadřovacího jazyka a charakteristických postupů s vždy přítomnou dávkou metalové klasiky. Emoce ve své podstatě nejsou extrémní. Extrémní je jejich projevování a prezentace. Extrémní mohou být rovněž reaktivní vzorce. Zvyšujeme-li dlouhodobě dávku extrémních prožitků, člověk postupně potřebuje stále silnější. V tom vidím jisté nebezpečí emoční závislosti. Nacházíme se v periodickém cyklu, ve kterém se ztrácí hranice mezi vnitřním a vnějším. Může se vytvořit oboucestná zpětná vazba, emoční perpetuum mobile, na jehož počátku stojí vnější impuls. Následně již žije vlastním životem a rozpoznat, zda vnější část systému ovlivňuje vnitřní, či naopak, je velmi obtížné.

 

Jak může působit extrémní metal na posluchače, který s tím nikdy neměl zkušenost? Pokusil jsem se pár přístupnějších příkladů ukázat přítelkyni, která poslouchá pop a r ‘n’ b, a blízkému kamarádovi, který také tíhne spíš k popu a navíc je z bývalé Jugoslávie, kde je extrémní metal považován za zlo a celému regionu vládne balkánská dechovka. Minulý týden jsem ho poslal na Leprous, kteří vystupovali v Bělehradě. Oba dokázali i přes prvotní šok určité kvality ocenit.

Hudební psychologie - 11. díl - Extrémní metal - část 3
Hudební psychologie - 11. díl - Extrémní metal - část 3

V extrémním metalu nezkušený posluchač, pokud je nestranný a otevřený, nemusí mít s jeho poslechem vůbec žádné problémy. Myslím, že pocity našeho posluchače mohou být i příjemné. V dnešní době umí kapely hrát i zpívat a písničky mají úroveň. Nesmíme zapomínat na velkou rozmanitost extrémního metalu. Mladší kapely, jejichž ukázky jsem si poslechl, mají již poněkud modifikovaný přístup, na rozdíl od starší klasiky, např. Metallicy, Slayer, Megadeth atd. Mladí metaloví muzikanti se dobře oblékají, snaží se i dobře vypadat a jejich tvorba obsahuje prvky líbivosti, zvláště ve vokálním projevu. Už nehrají pouze na kytary, ale také na syntezátory, což modifikuje i jejich zvuk. Pozorujeme snad odklon od rebelie, od extrémních projevů hudebních a pódiových? Čas nám ukáže, zda trendy, které pozorujeme, znamenají ochabující schopnost reflexe extrémní reality, ve které žijeme.

 

Tipy na témata, která by vás zajímala, zasilejte na e-mail: dan.sywala@muzikus.cz

Psáno pro časopis Muzikus