Klávesákovo zamyšlení - Analýza zvuku v praxi

Klávesákovo zamyšlení - Analýza zvuku v praxi
Klávesákovo zamyšlení - Analýza zvuku v praxi

Klávesové zamyšlení

Analýza zvuku v praxi V

Dnes, na rozdíl od minulých dílů, změníme nástroj i styl a podíváme se na úvodní pasáž známého hitu Walk of Life od skupiny Dire Straits. V něm najdeme dva varhanní zvuky. Přestože na studiové verzi nahrávky zřejmě nejsou oba zvuky nahrávány na Hammondy, zkusíme je na nich napodobit, což jistě ocení hlavně více ortodoxní „hammondáři“. Zvuk melodie začínající na 0:12 má totiž trochu syntetický charakter, projevující se hlavně ne úplně ostrým náběhem obálky a jakousi větší statičností a chemičností. Je pravděpodobné, že byl nahrán na nějaký syntezátor. To je koneckonců samo o sobě zajímavý postup - použít vedle sebe velmi podobné charaktery zvuku, ale dostat je z jiných nástrojů.

 

U varhanních (nebo přesněji hammondovských) zvuků můžeme pro analýzu použít trochu jiný postup než u jiných syntetických zvuků. Varhany mají totiž na rozdíl od syntezátorů mnoho parametrů dáno napevno (např. tvar vlny, obálku zesilovače, odpadá nastavení filtru a jeho obálky aj.), takže je to jednodušší. Naproti tomu ale musíme dávat pozor hlavně na celkovou barvu - varhany pracují na principu aditivní harmonické syntézy, kde se jednotlivé harmonické (sinusové vlny) k sobě skládají do určitého spektra. Toho se dosahuje nastavením jednotlivých táhel. Dále musíme analyzovat, zda se ve zvuku nepoužívají další modifikátory (zapnutá, případně rychlá/pomalá rychlost Leslie boxu, Vibrato/Chorus a jejich typy, které zvuk dále oživují a zhutňují, perkuse a jejich harmonické apod.) Dovedeno do důsledku, u digitálních simulací můžeme ještě mnohdy nastavit určitou „špinavost“ nebo „stáří“ zvuku podle dalších parametrů (zkreslení, přeslech mezi tónovými kolečky apod.).

 

Počáteční akordy hrané na spodním manuálu (nebo pokud máme na klaviatuře split, tak v její levé části) můžeme popsat jako zvukově statické (čili není roztočená Leslie, není zapnutý efekt Vibrato/Chorus, bez perkuse), barva je spíše středová, to znamená, že jsou pravděpodobně vytažená jen spodní táhla. U Hammondů je velmi praktické zapisovat nastavení jednotlivých táhel podle konkrétního čísla jejich vytažení, vznikne tak devítimístný kód podle táhel zleva doprava. Tento zvuk by tedy byl zapsán jako 446600000. Zvuk melodie (od 0:12 dále) na horním manuálu pak je výraznější, má širší spektrum včetně výšek, budou tedy použita i vysoká táhla - 808800008. Abychom tento zvuk více odlišili od spodního, můžeme zapnout Vibrato/Chorus s nastavením C1 (jemný chorus). Všimněte si důležitého detailu, že na rozdíl od horního manuálu, kde jsou táhla vytažená naplno, máme na spodním maximální vytaženo ne úplně naplno (maximálně 6) - tak se dosáhne dynamického poměru mezi zvuky, jinak by akordy zněly moc silně. Celkově pak necháme zapnutou Leslie s pomalou rychlostí a máme hotovo.

Psáno pro časopis Muzikus