Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty V

Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty 5
Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty 5

Dnes se podíváme na možné využití zpoždění (tedy delay nebo echo) bez použití efektové jednotky. To může na první pohled vypadat nepravděpodobně, ale některé nástroje (zejména digitální generace) umožňují nastavit zpožděný nástup celého elementu zvuku (v sekci oscilátoru). Obálka (a znění) zvuku tak začne probíhat až po určité době (v řádu několika ms až s). To se dá využít třeba pro neobvyklou (a mnohdy velmi dramaticky nebo překvapivě znějící) proměnu zvuku, tím že do jednoho znějícího elementu (například temně znějící altová flétna) po několika vteřinách „vpadne“ druhý element - velmi kontrastní zvuk například břeskné sforzando žesťové sekce.

Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty 5
Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty 5

Teď nám však jde o to, využít tento efekt místo klasického delaye. To není úplně jednoduché a klade to několik omezení. Především takto nezískáme plnohodnotný delay s mnoha opakováními, ale pouze jedno opakování, které se hodí spíše pro „pre-delay“. Dále přijdeme o stereoefekt, který mnoho zvuků využívá (jeden element - pravá, druhý - levá polovina sterea). Čas zpoždění musí být nastavitelný dost podrobně na to, abychom se trefili do správné rytmické/tempové hodnoty (což není na nástrojích pravidlem). Nejvhodněji tak lze tento efekt použít pro „stínování“ základního zvuku jedním opakováním delaye (velmi efektně to zní rozhozené do sterea) - nezapomeňme však u elementu, u kterého budeme zpoždění aplikovat, zeslabit hlasitost, aby se vytvořil efekt vytrácejícího se zvuku. Takový typ zvuku bude jistě vyžadovat přizpůsobení stylu hry, protože tento delay závisí na tom, kdy a jak dlouho je spuštěná klávesa. Pokud však nástroj umí i funkci Hold v generátoru obálky (kdy stačí pouze stisknout klávesu a celá obálka proběhne automaticky bez držení klávesy), můžeme takto vytvořit i jednoduchý „arpeggiator“ hodící se na rychlé opakovačky - pak můžeme hrát pouze osminy a delay nám z toho vytvoří šestnáctiny...

Psáno pro časopis Muzikus