Kytarové inspirace - Kvinakordy a jejich obraty

Kytarové inspirace - Kvinakordy a jejich obraty
Kytarové inspirace - Kvinakordy a jejich obraty

Zdravím všechny. Pro dnešní díl inspirací jsem vybral velmi časté téma, a tím jsou obraty kvintakordů. Aby to však nebylo tak fádní a úplně jednoduché, procvičíme si a ukážeme si jejich použití na jazzových standardech, kde se setkáváme spíše se septakordy.

Než se pustíme do našich inspirativních cvičení, trochu si ale zopakujme základy. Kvintakord můžeme zahrát na kytaře v podstatě dvěma základními způsoby, a to v pozici tzv. close (úzké, zavřené) a nebo wide (široké, otevřené). Úzká vzniká tak, že hrajeme všechny tóny akordu v jedné oktávě, tedy 1-3-5. A její obraty jsou 3-5-1 a 5-1-3. Širokou hrajeme přes dvě oktávy, pořadí intervalů bude tedy 1-5-3 a obraty budou 3-1-5 a 5-3-1. Pokud se s tímto sekáváte poprvé, doporučuji najít si více informací a doučit se to. Myslím, že by toto téma mělo patřit plus mínus k povinné výbavě každého kytaristy. :-) Tak ale dost teorie, jdeme trochu cvičit.

 

Připravil jsem pro vás celkem dvě cvičení. Berte to jako inspiraci k další práci. Zkuste hledat sami další možné cesty a zkoušejte, jestli by to nešlo zahrát jinak.

 

V prvním cvičení jsem vzal prvních devět taktů harmonie krásného standardu Stella by Starlight, kde si procvičíme některé sazby kvintakordů v obou pozicích. Tedy jak široké, tak úzké. Nahoru nad noty jsem napsal akordy tak, jak je najdete například v běžných zápisech. V notách jsou pak zapsané možnosti použití pouze kvintakordů a jejich obratů. Omlouvám se, ale úmyslně jsem zde nenapsal tabulatury. Zkuste sami najít místo, kde by to znělo co nejlépe. Také si trochu procvičíte noty, což je vždy dobré, a možná si lépe uvědomíte vztahy mezi akordy. :-)

 

Místo prvního akordu Em7/5♭ zde hraji pouze akord Gm. Což není nic jiného, než že jsem vzal onen Em7/5♭ (E-G-B♭-D) a odstranil jeho základní tón E. Zbytek tónů, tedy G-B♭-D, pak tvoří jednoduše akord Gm. Ten zde hraji nejprve v široké harmonizaci a na druhé době pak v úzké v obratu od tercie. Pokračuji akordem A (z A7/9♭ jsem dal pryč septimu a devítku a zůstal mi kvintakord A). Ten hraji nejprve v obratu od tercie a pak od základního tónu. Dále pokračuji podobným způsobem až do akordu B♭ dur (viz noty). Naučte se přehazovat plynule všechny akordové spoje, uvědomujte si, kde leží základní tóny, pokud jde o obrat, a klidně ve stejném duchu pokračujte dále.

 

U druhého cvičení je zapsaný kousek krásné písničky Georgia on My Mind. Stejně jako u prvního cvičení, nahrazuji všechny nahoře napsané sedmičky pouze kvintakordy a jejich obraty, tentokráte pouze v široké harmonizaci. Tohle cvičení jsem kdysi dávno objevil ve skvělé učebnici australského kytaristy a lektora Petera O’mary A Chordal Concept for Jazz Guitar, kterou jsem si si hoooodně dávno koupil za - tenkrát strašné peníze - dvě stě franků (bývalá francouzská měna) ve Francii a dodnes ji používám a mám ji rád. Zde je moc hezky vidět, jak logicky stoupá bas nahoru a pak zase klesá atd. Můžete vidět, jak krásně může znít doprovod do jazzové písničky s použitím pouhých jednoduchých kvintakordů a jejich obratů. Užijte si ukázky a nechte se jimi inspirovat pro další práci. Přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus