Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part I

Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part I
Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part I

Hola, kolegové. Určitě se vám tu a tu stává, že hrajete například standardy pouze v duu, řekněme se zpěvačkou či nějakým dechovým nástrojem. Jelikož nemáte basu, ale chcete, aby vám doprovody zněly plně a zajímavě, musíte si nějak pomoct sami.

Kytara je naštěstí v tomto naprosto úžasná. Umožňuje nám totiž krásně hrát nejen doprovodný rytmus, ale můžeme k němu současně přidat i basovou linku. Výsledek pak zní velmi dobře. Zvláště například u swingových věcí, kde můžeme hezky použít tzv. walking bass nebo vytvořit houpající se basovou linku u latinsko-amerických rytmů, jako bossa nova atd.

 

O tom, jak hrát na kytaře basovou linku, by se dala napsat opravdu celá poměrně obsáhlá učebnice. My se tady společně jen tak, aspoň zlehka, tohoto tématu v několika dílech dotkneme a spíše se pokusím vás inspirovat a navést k dalším studiu.

 

K tomu, abychom byli schopni kreativně vytvářet hezké basové linky, je zapotřebí kromě trochu té technické vybavenost také pár důležitých informací z oblasti hudební teorie. Nebo zjednodušeně řečeno, vše má svou logiku a svá pravidla. Takže jdeme na to.

Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part I
Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part I

Basa hraje půlky

Než si ukážeme, jak hrát onen walking bass na kytaře, tedy na každou čtvrťovou dobu zahrajeme jeden tón, naučíme se nejprve vytvářet basovou linku pouze v půlových notách. Budeme hrát tedy bas pouze na první a třetí době. Jako harmonický materiál, na kterém si některé věci ukážeme, jsem vzal klasické kolečko II-V-I-IV v G dur.

 

Nejprve si tedy zahrajeme pouze basové noty. Úplně nejjednodušším způsobem jak začít, je použít základní tón akordu na první době a kvintu akordu na době třetí (Příklad 1).

 

Další možností, jak můžeme linku ozvláštnit, je, že například na třetí době místo kvinty zahrajeme příslušnou tercii akordu (Příklad 2).

Dalšími možnostmi jsou pak všechny možné kombinace základního tónu a jakéhokoliv akordického tónu (tercie, kvinta, septima), a nebo naopak na první dobu dáme například kvintu či jiný akordický tón a na třetí dobu základní tón atd.

 

Zkuste hledat všechny možné kombinace a sestavujte si podobné vlastní takto jednoduché basové linky do jakéhokoliv standardu, na který narazíte. Poslouchejte, jak co zní a hledejte nejlepší kombinaci pro daný akordický spoj.

 

Příště se podíváme na možnosti druhé a čtvrté doby. A to už vytvoříme opravdový jednoduchý walking bass. Na závěr si ještě samozřejmě zahrajeme cvičení (Příklad 3), kde budeme kombinovat naši vytvořenou basovou linku po půlových notách s akordy. Přeji hodně štěstí.

Psáno pro časopis Muzikus