Lexikon dříví znělého 1. - eben

V každém z dílů tohoto seriálu bych vás rád seznámil s jedním druhem dřeva používaného při výrobě hudebních nástrojů. Pokusím se vymezit základní charakteristiky materiálu, botanické zařazení, použití a snad se mi podaří vyvrátit i některé mýty a dezinformace z této oblasti.

 

Proč nezačít zrovna jedním z nejtvrdších? Dřevo pochází z tropických stromů rodu tomel (Diospyros) z čeledi ebenovitých.Tento rod zahrnuje téměř pět set druhů stálezelených, listnatých stromů, avšak k těžbě dřeva označovaného jako eben se využívá pouze několik druhů. Setkáte-li se s ebenem, s největší pravděpodobností půjde o Diospyros ebenum, rostoucí na Srí Lance a Indii nebo o některé africké zástupce tohoto rodu. Za nejkvalitnější je považováno dřevo téměř černé barvy s nejmenším množstvím světlejších (šedých, hnědých) znaků. Stromy mají poměrně tenkou šedobílou běl (vrstva dřeva pod borkou) a tmavé jádro. Hmotnost ebenu dosahuje 1000-1200 kg/m3. Patří rovněž mezi nejtvrdší dřeva. Textura je velmi jemná a stejnoměrná, vlákna jsou rovná, místy střídavě točitá. Dřevo se obtížně opracovává a vdechování dřevěného prachu může způsobit nepříjemné alergické reakce. Nevýhodou je také křehkost a nevyzpytatelnost štípání materiálu. Kytaráři, jenž přepražcovávali např. Gibson Les Paul Custom ze sedmdesátých let, znají jev, kdy spolu s pražci se často vyštípávají i nemalé slzičky dřeva. Přířezy jsou dostupné v omezených rozměrech. Snadno se leští a není potřebná ani povrchová úprava. Nemá tendenci přijímat vlhkost a dřevokazný hmyz ani houby si jej „nevšímají“. V konstrukci hudebních nástrojů je využíván všude tam, kde je nutná velká mechanická odolnost. Ebenové hmatníky kytar dodávají zvuku čistotu a jas. Nalezneme jej na většině lubových kytar, mnohých klasických kytarách, je typickým materiálem pro hmatník již zmíněného Gibson Les Paul Custom, rané kusy modelu LP Studio atd. Rovněž hmatníky, ladicí kolíky a závěsy strun smyčcových nástrojů jsou z ebenu, stejně tak i části smyčců. U levnějších nástrojů bývá nahrazován mořenými ekvivalenty. Eben je také jednou z alternativ pro výrobu např. klarinetu. Černé klávesy klavíru, v minulosti ebenové, byly postupně nahrazovány syntetickými. Těžba tohoto dřeva z přirozených lokalit je většinou legislativně omezena. Dostupnosti ebenu odpovídá i vysoká cena.

Psáno pro časopis Muzikus