Lexikon dříví znělého IV. - Olše

Lexikon dříví znělého III. - Olše
Lexikon dříví znělého III. - Olše

Rod olše (Alnus), anglicky alder, zahrnuje desítky druhů opadavých stromů a keřů řazených k čeledi břízovité. Jedná se především o rychle rostoucí dřeviny, které obvykle nedorůstají velké výšky. Těžiště rozšíření je soustředěno v mírném pásmu severní polokoule. Na kořenech jsou přítomny hlízkovité útvary obsahující baktérie schopné vázat dusík. Tím olše získává výhodu před ostatními dřevinami. Nejznámějším druhem v Evropě je v ČR rostoucí olše lepkavá, dorůstající až třiceti metrů. Z olší amerického kontinentu můžeme jmenovat například olši červenou, rostoucí na západním pobřeží. Se svými pětatřiceti metry se jedná o největšího zástupce rodu. Při těžbě olší získávají čerstvé řezné plochy výrazně oranžové zbarvení. Dřevo je však světle hnědě zbarvené s pěknou kresbou a drobnými póry. V textuře dřeva se mnohdy vyskytuje typické žíhání, podobně jako u břízy. Dřevo je středně tvrdé, odolné, avšak poměrně lehké. Je typickým materiálem pro výrobu těl elektrických kytar. Právě olše v šedesátých letech z ekonomických důvodů téměř vytěsnila swamp ash u kytar Fender. Při povrchové úpravě olšového těla se spotřebuje výrazně méně laku a sesychající nitrolak se nemá tendenci propadat. Pro netransparentní laky byla tedy ideálním materiálem. Olše je dřevem, které dobře rezonuje a produkuje velmi barevný zvuk. Na rozdíl od swamp ash, je frekvenčně vyrovnanější, s menším podílem výšek a je ovšem méně perkusivní. Zkrátka olšové kytary jsou „hodnější“, méně „kousavé“. Dobře fungující je především kombinace s palisandrovým hmatníkem. Olše je tedy jedním ze dvou zásadních materiálů pro výrobu těl elektrických kytar a baskytar Fender. U modelů jazzmaster, jaguar nebo mustang jasan nenalezneme vůbec, u stratocasterů a telecastarů závisí na ročníku a často i typu povrchové úpravy. Aby si tato značka chránila svou americkou produkci, často se olše u made in Mexico kytar nahrazuje topolem nebo u japonských nástrojů lípou. I zde hrají ekonomické důvody svou roli. Z dalších firem můžeme jmenovat např: Musicman (totožná strategie použití jako Fender), Epiphone (olší paradoxně nahrazují mahagon) nebo Ibanez (vedle lípy hlavní materiál korpusů).

Psáno pro časopis Muzikus