Muzislovník

aftertouch slůvko by se dalo přeložit "po šáhnutí". Je z říše elektronických hudebních nástrojů a jejich řízení pomocí MIDI (Music Instrument Digital Interface). V protokolu MIDI znamená generování řídicího signálu odpovídajícího údajům, jak razantně byla klávesa zmáčknuta či co s ní bylo konáno potom. Tímhle signálem může být řízeno vibráto, různé filtry, nebo co k tomu signálu dokážete přiřadit.

 

bouncing (česky hromotlucký) - je funkce u některých zvukových editorů, většinou na počítači. Znamená sloučení dvou nebo více stop, z nichž takto vznikne jiná, nová další. V jiných editorech se ta samá funkce nazývá třeba merge.

 

clipping (česky taky limitace) - zkreslení signálu, ať už analogového nebo digitálního, jeho příliš vysokou úrovní, kterou už zařízení nedokáže bez chyby zpracovat. Řeší se buď citlivějším přístupem zvukaře k záznamu nebo různými limitéry, které signál ztlumí dřív než úroveň, obrazně řečeno, narazí hlavou do stropu.

 

Dolby je jméno zvukových laboratoří nesoucích příjmení svého zakladatele. V 70. a 80. letech minulého století vyvinuly systém pro snížení šumu analogového záznamu tzv. kompanderovou metodou. Ta značí kompresi signálu před záznamem a jeho zrcadlovou expanzi při přehrávání. Používala se v různých verzích označených obvykle nějakým písmenkem A, B, C, NR apod., a to zejména u analogových magnetofonů. Dalším bohatě rozšířeným vynálezem této firmy je kódované prostorové ozvučení kinosálů nazvané Dolby Surround.

 

enhancer (enhance znamená česky povznést) - jde o přístroj, který na výstupu obohacuje spektrum zvukového signálu poslaného na jeho vstup, aniž by mu přidával na zkreslení. Zvuk pak zní jasněji, čistěji a jásavěji. Když se to nepřežene. Mohou být analogové, digitální i softwarové jako různé efekty v příslušenství daného editoru či externí ve formě plug-inů. Mají dost společného s tzv. dynamickými ekvalizéry, které zesilují či tlumí různé části spektra podle jejich intenzity. S těmito efekty lze páchat různá zvukařská kouzla, jejichž popis by vydal tak na půl knížky. Zkuste třeba Praxi zvukové techniky od Václava Vlachého - tam je toho hodně.

 

headroom (český strojírenský překlad zní světlá výška, zvukově elektronický asi dynamický rozsah) - značí rozdíl nejvyšší nezkreslené úrovně záznamu od šumu pozadí, pokud je udáván v decibelech. Pokud jsou tyto úrovně signálu udávány v jednotkách napětí, tak je to 20násobek desítkového logaritmu jejich podílu.

 

limitér - přístroj nebo software, který brání zkreslení signálu vlivem přebuzení signálové cesty - viz clipping.

Psáno pro časopis Muzikus