Muzislovník

Squelch (česky doslova čvachtat, mlaskat, v tomhle významu spíš ale šumová brána): Je to obvod používaný u analogových přijímačů rádiových vln, který úplně ztlumí přenos, pokud úroveň frekvenčně modulovaného nosného signálu klesne pod určitou mez. Obvod tak omezuje zanášení šumu do přenosového řetězce v době, kdy je vysílač (například bezdrátový mikrofon nebo kytarový vysílač) vypnutý nebo jeho uživatel vyjde z dosahu kvalitního příjmu přijímače a přijímač by místo užitečného signálu sbíral v luftě bohatě rozptýlený atmosférický šum. Tímto obvodem bývají vybaveny i kvalitnější rozhlasové přijímače, čímž brání nepříjemnému žbrblání přijímače při jeho ladění. Někdy, u profesionálních přijímačů třeba pro bezdrátové mikrofony, lze prahovou úroveň brány nastavit, což je výhoda, pokud se ví jak. Při příliš nízké prahové úrovni obvod nefunguje a přijímač potom chytá kde co. Při příliš vysoko nastavené prahové úrovni přijímač, obrazně sepsáno, stahuje kalhoty, když brod je ještě daleko, čili odpojuje i užitečný nezašuměný signál. Jako obvykle i zde zlatá střední cesta vede k cíli. Moderní přenosové technologie, zejména digitální zakódování přenášeného signálu, odesílají postupně do technického muzea i tento způsob redukce šumu nebo jsou aspoň zautomatizovány tak, že neumožňují uživateli do nich vrtat, tedy ručně nastavovat prahovou úroveň šumové brány a tak někdy sice něčemu pomoci, ale častěji něco dovrtat.

 

Bridge (česky doslova most, ale v přeneseném významu kobylka): Je částí strunných nástrojů, nacházející se na opačném konci než nut (neboli tzv. nultý pražec, „ořech“). Její hlavní funkcí je držet struny ve správné rozteči, správném úhlu vůči krku a v neposlední řadě přenášet rezonanci strun do těla nástroje. Kobylky jsou často diskutovaným tématem a o každém jejím typu by se daly vést dlouhé diskuse. Takže o co hlavně jde? Určitě to budou použitý materiál (dřevo, plast, kov...) a konstrukce, tedy zda-li se jedná o kobylku pevnou (kobylky smyčcových nástrojů, tune-o-matic...) nebo nějakou formu tremola (floyd rose, bigsby, floating bridge...). Stejně tak uchycení strun, úhel lomu strun za kobylkou apod. To vše má zásadní a neopomenutelný vliv na výsledný zvuk nástroje.

Psáno pro časopis Muzikus