Muzislovník - digitální mixážní pult

Naše odborné dvojjazyčné (anglicky bilingual) povídání skončilo u analogových mixážních pultů (analogue mixing consoles). Bylo by dobré poohlédnouti se i po mixpultech digitálních (digital mixing consoles). Je jich po světě čím dál víc. Jejich velkou předností je možnost uložit celé nastavení do paměti (to store all the settings to a memory) a podle potřeby je také stejně rychle vyvolat (to recall). Další výhodou je nezávislost odstupu (independence of the signal-to-noise ratio) na délce signálové cesty (length of the signal path). Jedinou cestou, kde signál v digitální mixážní konzoli přibere šum (gets the noise), jsou převodníky (converters). Ať už A/D převodníky (AD converters) na jeho analogových vstupech (analogue inputs) nebo v mnohem menší míře D/A převodníky na výstupech (DA converters on outputs).

 

Základní hardwarová konfigurace (hardware configuration) dělí digitální mixpulty z hlediska jejich použitelnosti do několika skupin. Jednou jsou pulty pro živé ozvučení. Svou stavbou se vzhledem k množství přímo přístupných ovládacích prvků (direct accessed control elements) podobají analogovým konzolám. Ty se mohou dělit jednak na konzole určené pro základní mixáž v sále pro posluchače (front of house, FOH), jednak pulty odposlechové (stage monitor mixing consoles), které mívají méně korekcí u jednotlivých vstupů, neboť jejich vstupy bývají odebírány z přímých výstupů na šavlích hlavního mixpultu (direct output), a hlavně mají mnohem více výstupů, aby bylo možno ušít (to taylor) vlastní zvuk každému účinkujícímu podle jeho potřeby.

 

Jinou kapitolou jsou digitální mixpulty určené pro nahrávací studia (recording studios). Ve velkých studiích se i tyto pulty navenek podobají svým analogovým předchůdcům v počtu přímo přístupných ovládacích prvků. V menších studiích lze použít mixážní pult spojený s digitálním záznamovým médiem (digital memory), dnes obvykle hard-diskem (hard disk), do jednoho celku. Takovým sestavám se říká digital audio workstation, zkráceně DAW. U malých, třeba domácích studií mohou být DAW tvořeny jenom vhodným softwarem v jednom výkonnějším počítači vybaveném vhodnou zvukovou kartou (sound card).

 

Digitální mixpulty mají také několik nevýhod (disadvantages). Jednak doba průchodu (signal passing time) signálu digitálním mixpultem je mnohem delší než u analogových. Zejména u pultů pro živé ozvučení (live sound system) je potřeba s tím počítat. A také je digitální mixpult obvodově mnohem složitější (more complicated), a proto taky dražší (more expensive).

Psáno pro časopis Muzikus