Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Nebojte se moderních funkcí v současném hudebním softwaru! Takové je hlavní moto tohoto nového seriálu.

Moderní hudební software, především softwarová DAW (Digital Audio Workstation - digitální zvukové pracovní stanice) - uživatelům nabízí dlouhé seznamy zajímavých funkcí. Realitou ale je, že řada uživatelů mnohé z nabízených funkcí nevyužívá. Pojďme se spolu na některé z moderních funkcí podívat. Vysvětlíme si, jak tyto funkce fungují a k čemu je využít. Někdy mohou tyto funkce zásadně zrychlit naší práci - třeba tak, že některé věci přenecháme stroji a nebo nasměrujeme signál tak, aby se určité věci děly prostě samy. Jindy tyto funkce zvyšují naší kreativitu, protože nám poradí, jakou cestou se vydat, a nebo nám umožní se soustředit na hudební tvorbu, aniž bychom se museli soustředit na technickou stránku věci. A nebo prostě jen nabídnou nějaký charakteristický zvuk nebo jeho typickou formu, který slyšíme z rádií nebo obecně v moderní hudební produkci.

 

Side-chain

Rozhodně se podíváme na způsob, jak směrovat signál tak, aby příchozí signál z jedné stopy automaticky potlačoval signál na jiné stopě. Této technice se obecně říká side-chain, případně v jedné konkrétní podobě ducking.

Side-chaun v mixu
Side-chaun v mixu

Se směrováním signálu (routováním) souvisí také témata, jako jsou efektové stopy a sběrnice (FX Channel,

Aux, Bus), případně slučování stop do skupin (Group) a nebo ovládání parametrů většího počtu stop najednou (někdy také Group a nebo Link).

 

Práce s časem

Budeme se zabývat tématem time stretchingu pro zrychlování a zpomalování zvukové nahrávky, aniž by byla ovlivněna výška tónu. Tato technika je pro dnešní hudební produkci, kdy jsou používány různé zvukové a hudební smyčky, naprosto zásadní. Příbuzným tématem, který s time stretchingem úzce souvisí, je tzv. pitch shifting, díky kterému lze naopak změnit ladění zvukového signálu, aniž by bylo ovlivněno tempo. Vlastně se tyto dvě metody obvykle používají pospolu.

 

Práce s bicími

Moderní hudba je hodně postavená na rytmické preciznosti. Proto se i živě nahrané bicí často kvantizují (tedy zarovnávají do přesného rytmu); i když samozřejmě ne vždy je to nutné, vhodné a nebo žádoucí dělat naprosto precizně. Zarovnávat každý jeden úder ručně přesně na mřížku projektu, je práce opravdu na dlouho. Moderní DAW umí tuto funkci automatizovat a výrazně urychlit. A nemusí se nutně jednat jen o bicí. Kvantizovat lze v podstatě jakýkoliv zvukový signál. Ale čím je zvuk více perkusní (má rychlý náběh), tím bývá výsledek přesnější.

Kvantizace bicích
Kvantizace bicích

Zajímavou technikou pro bicí je také tzv. paralelní komprese. Jedná se o techniku, kdy je na výstup posílán zvuk čistý - bez komprese - a zároveň komprimovaný. Z čistého signálu dostaneme do zvuku právě onen počáteční a velice důležitý úder, který je pro bicí naprosto zásadní. Pomocí kompresoru pak následně můžeme vytvarovat délku znění jednotlivých bubnů. Bicí pak dostanou údernost, ale zároveň se v nahrávce neztrácejí.

 

Kompresory

Kompresor je jedním z velmi zásadních efektů. A proto mu budeme věnovat i další část, která se zaměří na dva různé režimy moderních kompresorů. Obvykle bývají označeny jako Digital a Analog, případně Modern a Vintage nebo i Studio a Live. Obvykle se jedná o jediný přepínač, který ovšem zásadním způsobem mění chování celého kompresoru.

 

Zpoždění signálu

Vzhledem k podstatě fungování moderních digitálních zařízení je potřeba počítat s nějakým zpožděním celého systému, ale i jednotlivých částí. Jedním z výrazných zpoždění, která v systému vznikají, jsou důsledkem používání plug-inů, které prostě potřebují nějaký čas, aby vypočítaly samotný efekt a výsledný zvuk. V souvislosti s tím se objevuje termín plug-in delay compensation, který tento problém nějakým způsobem řeší. A ještě víc je potřeba toto téma řešit, když signál zasíláme mimo softwarové DAW, do hardwarových efektů. Jak? Čtěte další díly.

 

Nuže, vzhůru do toho!

 

Co zajímá vás?

Nedílnou součástí tohoto seriálu jsou vaše dotazy a vaše náměty témat, která vás zajímají. Objevili jste ve svém DAW nějakou funkci, které nerozumíte? Dejte nám vědět a pokusíme se jí do tohoto seriálu zařadit. Pište na adresu vlada@muzikus.cz.

Psáno pro časopis Muzikus