Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Po pár článcích rize technických a více méně administrativních se vrátíme zase zpět ke zvuku. Povíme si o tom, jaký je rozdíl mezi různými způsoby „slučování“ kanálů do jedné „skupiny“. Jaký je rozdíl mezi funkcí Link, kanálem Group a nebo kanálem VCA, který se v poslední době objevil v řadě dalších současných DAW (první byly Pro Tools).

 

Je třeba uvést, že terminologie se může v různých DAW mírně lišit a někdy je bohužel termín A v jednom DAW používán pro funkci A, ale v konkurenčním DAW je ten stejný termín používán pro funkci B. Budu vycházet z terminologie Cubase a Nuenda, která jednak nabízí všechny tři výše uvedené varianty, jednak se nejvíce blíží tomu, jak byly tyto termíny chápány na analogových mixížních konzolích.

 

Co mají společného

Účelem všech uvedených funkcí je zjednodušení a zrychlení procesu mixáže. V podstatě jde o to, že určitou, k sobě logicky patřící skupinu stop sloučíme do jedné skupiny, kterou následně ovládáme společně. Oním „společným ovládání“m ale už je u každé dané funkce myšleno něco jiného.

 

Jaké stopy má tedy smysl do skupin slučova? (Později se podíváme na to, jaký typ „skupiny“ se pro daný úkol hodí.) Skvělým příkladem nám může být klasická sestava kapely: bicí, basa, kytara, klávesy a zpěv. A vyřádíme se hned na bicích, kde se se skupinami pracuje opravdu hodně.

 

Akustické bicí bývají snímány řadou mikrofonů. Samotný Kick může být snímán mikrofonem zevnitř i zvenku. Už jen tyto dva kanály má smysl sloučit do skupiny. Jakmile nastavíme poměr hlasitostí vnitřního a venkovního mikrofonu Kicku, sloučíme je do skupiny a poté hlasitost celého Kicku už řídíme najednou. Úplně stejně je na tom snare, který se obvykle snímá shora a zdola. Pak zde máme tři (nebo více) tomy. Každý jeden tom má vlastní mikrofon. Ale jakmile nastavíme poměry tomů mezi sebou, hodí se mít možnost nastavit všechny tomy proti zbytku sady. Využijeme opět další skupinu. A pak tu máme samozřejmě Overheady a případně Room mikrofon(y). Všechny tři skupiny - Kick, snare, toms - sloučíme do další skupiny se zbytkem, tedy Over heady a Room. Touto jednou skupinou pak ovládáme celou skupinu bicích. Tedy například jediným faderem ovládáme hlasitost celých bicích oproti zbytku kapely. To může při mixu ušetřit opravdu spoustu času.

 

A aby toho nebylo málo, můžeme si vytvořit ještě další „nadskupinu“, která v sobě kromě celé skupiny bicích pojme také basu (která se opět může skládat ze skupiny, například čistý zvuk z linky + zvuk braný přes aparát + zvuk upravený plug-inem). Tato skupina se může jmenovat třeba Rytmika. A opět máme možnost rychle nastavovat rytmiku proti zbytku kapely.

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Group

Začněme tou asi nejznámější a nejpoužívanější variantou, tedy kanálem Group. Právě Group se hodí na výše uvedený příklad. Group je vlastně pomocná sběrnice, do které je nasměrován signál z výstupů jednotlivých stop. Tedy výstup z Kick-Outu je namísto do klasického Stereo Outu tentokrát nasměrován do Group-Kicku. Stejně tak Kick-In je nasměrován do Group-Kicks. Výstupy Snare-Top a Snare-Bottom jsou nasměrovány do Group-Snares. A stejně tak výstupy Tom1, Tom2 a Tom3 jsou nasměrovány do Group-Toms. Výstupy z těchto třech Groups jsou opět nasměrovány (spolu s OH a Room) do sběrnice Group-Drums. A výstup z této Group-Drums je nasměrován do Group-Rytmika. Teprve až z této stopy je signál nasměrován na Stereo Out.

 

Group je tedy další kanál, který nám nabízí spoustu možností. Aplikovat na něj můžeme všechny efekty Insert a nebo signál posílat do Sendů. Pokud tedy chceme aplikovat jeden společný kompresor na oba Kicky najednou, vložíme kompresor právě do slotu Insert Group-Kicks. Vězte, že je rozdíl, jak pracuje kompresor, když jej aplikujete na celou Group-Drums a nebo na jednotlivé stopy (obvykle se používá kombinace obojího). Kompresor na Group-Drums celé bicí pěkně spojí. Nastavit lze také třeba výslednou šířku celých bicích ve stereopoli.

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

VCA

Jedná se o zkratku voltage-controlled amplifier, tedy napěťově řízený zesilovač. Jedná se sice také o kanál (sběrnici), ale přístup je vlastně úplně opačný než u sběrnice Group. Zatímco Group je výstupem daných stop, VCA naopak řídí signál na vstupu do stopy. Lze si jej představit jako ovladač hlasitosti na vstupu, který je pro vícero stop řízen společně pomocí jednoho faderu.

 

Pokud hýbeme faderem sběrnice Group, fadery zdrojových stop, které jsou do Group nasměrovány, se nehýbají. Jejich poměr tak zůstává stejný. Pokud hýbeme faderem sběrnice VCA, hýbají se i fadery stop k VCA připojených. Poměry hlasitostí se mění, výsledkem je ale změna poměrů hlasitostí, která více odpovídá tomu, jak lidské ucho hlasitosti vnímá. Ve výsledku máme tedy naopak u VCA při pozorném poslechu pocit, že se poměr hlasitostí nemění, zatímco u Group ano.

 

Vzhledem k tomu, že je VCA aplikován na vstupy, nelze aplikovat žádné efekty Insert a nelze vlastně ovládat nic jiného, než pouze hlasitost.

VCA, stejně jako Group, lze pochopitelně automatizovat. Pokud automatizujeme VCA, je automatizace zvukové stopy, kam je VCA připojena, rovna součtu automatizace samostné stopy a právě VCA.

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Link

Link je spíše taková „dočasná pomůcka“ pro případ, kdy chceme na chvilku sloučit pár stop a upravit jejich hlasitost společně. Pokud Linkem sloučíme vícero stop a hýbeme jedním faderem, hýbou se i všechny ostatní fadery ve skupině sloučené (podobně jako kdybychom použili VCA).

 

Link má ale ještě další uplatnění. Kromě ovládání hlasitosti faderem totiž můžeme do Linku sloučit další části mixu, jako je třeba Panorama, EQ, Inserty, Sendy Mute, Solo nebo směrování signálu. Úprava jedné této části se pak okamžitě projeví na všech sloučených stopách. Například lze tedy aplikovat stejný kompresor na vícero stop najednou - ale prosím, nedělejte to, zvuku to obvykle neprospívá a každá stopa obvykle potřebuje kompresor jiný.

 

Velkou výhodou v Cubase je tzv. Q-Link, který po označení několika stop dočasně aktivujeme kombinací kláves Alt + Shift. Jedná se vlastně o velmi rychlý, dočasný Link aktuálně označených stop. Můžeme tak rychle pravit hlasitost aktuálně vybraných stop najednou nebo změnit jejich umístění ve stereu anebo změnit směrování signálu (třeba nastavit výstup všech tří Tomů do Group-Toms) nebo přidat stejný efekt atd. Jakmile kombinaci kláves Alt + Shift uvoníme, Q-Link je zase deaktivován.

 

Závěr

Jak vidno, Group, VCA a Link jsou skutečně jiné funkce, které slouží k jiným účelům. Mimochodem, nepleťte si to prosím s možností přidávání Folder tracku, která má svůj význam spíše v okně Project než v Mix Console, pro organizaci nahraného materiálu.

Psáno pro časopis Muzikus