Nebojte se funkcí v DAW - Zvuk metronomu a další specialitky

Nebojte se funkcí v DAW - Zvuk metronomu a další specialitky
Nebojte se funkcí v DAW - Zvuk metronomu a další specialitky

DAW

Směrování signálu (8/10) - Zvuk metronomu a další specialitky

V minulých dílech našeho „podseriálu“ jsme už probrali interní směrování v rámci projektu Cubase, následovalo směrování signálu z aplikace ReWire do Cubase, pak jsme se věnovali hardwarovým vstupům a výstupům a v minulém dílu jsme si popsali zapojení externích hardwarových jednotek a hardwarových syntezátorů. Ještě nám ale stále zůstávají další zajímavé oblasti a různé specifické signály, jako je třeba zvuk metronomu (click), talkback, pomocí kterého komunikujeme z režie do nahrávacích místností (kabin) a nebo další specifické sběrnice, některé jsou k dispozici třeba jen v postprodukčním Nuendu. Pojďme se na ně tedy teď podívat.

Propojení externích vstupů
Propojení externích vstupů

Zvuk metronomu

Jak směrovat zvuk metronomu? Záleží na tom, zda jej chceme směrovat do sběrnic Outputs, do sěrnic Monitor a nebo do jiných sběrnic (třeba Cue).

 

Pokud chceme zvuk metronomu směrovat do jednotlivých výstupů definovaných ve VST Connections > Outputs, máme v tomto okně pro každou jednu výstupní sběrnici přímo k dispozici sloupec Click (poslední, tedy vedle Device Port). Kliknutím do příslušného políčka pak vybíráme, zda zvuk metronomu do dané sběrnice (a následně připojeného fyzického výstupu) půjde (v takovém případě se u dané sběrnice zobrazuje napsané slovo Click) a nebo nikoliv (políčko Click je v dané sběrnici prázdné).

Control Room, Monitor cue a Click
Control Room, Monitor cue a Click

Směrování zvuku metronomu do jednotlivých výstupů Monitor můžeme nadefinovat buď v okně Control Room (podle toho, kam je zrovna přepnut Monitor, zda do A nebo B, tam je automaticky nasměrován i zvuk metronomu) a nebo v okně Control Room Overview, které najdeme pod menu Devices. Zde se úplně dole nacházejí všechny čtyři potenciální sběrnice Monitor a pomocí čtverečku nad nimi můžeme přepínat, do které z nich bude zvuk metronomu nasměrován. Pokud nad danou sběrnicí Monitor svítí zelený čtvereček, znamená to, že zvuk metronomu bude vysílán právě do této sběrnice. Zvuk metronomu lze v daný okamžik vysílat pouze do jedné ze čtyř sběrnic Monitor.

 

Pokud potřebujeme zvuk metronomu distribuovat různě do různých nahrávacích místnosti (cue), provedeme nastavení opět v Control Roomu v paletce Cues, kde můžeme pro každu sběrnici Cue zvuk metronomu aktivovat nebo deaktivovat pomocí názorné ikony, plus můžeme nastavit hlasitost a stereopozici zvuku metronomu pro každou jednu sběrnici Cue nezávisle.

Nastavení metronomu
Nastavení metronomu

Specialitky

Ve VST Connections Cubase máme k dispozici různé další sběrnice pro směrování signálu. V záložce Studio tak najdeme například vstupní mono sběrnici Talkback, kam připojíme mikrofon, přes který komunikujeme z režie do nahrávací(ch) místnosti(í). Jako u všech ostatních sběrnic, musíme nastavit, k jakému fyzickému konektoru bude tato sběrnice připojena (resp. jaká vstupní sběrnice je připojena do Talkbacku). Talkback pak lze směrovat do všech sběrnic Cue nezávisle a s různou úrovní, což se prakticky provádí úplně stejně jako směrování zvuku metronomu do daných sběrnic Cue, včetně možnosti nastavení hlasitosti talkbacku a jeho umístění ve stereu.

 

Dalšími sběrnicemi jsou například Headphones, která je myšlena pro specifický odposlech do sluchátek. Dnes je většina zvukových karet vyrobena tak, že do sluchátkového výstupu posílá přesně ten stejný signál, který je vysílán do hlavního výstupu. U sofistikovanějších zvukových karet si lze případně v Control Panelu dané zvukové karty nastavit, z jakého výstupu má být signál do sluchátkového výstupu „kopírován“. Nicméně jsou i zvukové karty, které mají skutečně samostatnou sběrnici pro sluchátka, a tu lze potom v Cubase využít právě ve spojení se sběrnicí Headphones.

Propojení sluchátek
Propojení sluchátek

Sběrnice External Input v části Stuio je určena pro odposlech z externích zvukových zdrojů, jako je například CD/MD přehrávač, vícestopý rekordér a jiné zdroje. Vytvořit lze až šest sběrnic externího vstupu různých variant - od Mono až po Surround. Signál lze z těchto sběrnic do Cubase samozřejmě také nahrát. U stop Audio se zobrazí jako běžné ostatní vstupní sběrnice. External Input lze také směrovat do všech sběrnic Cue.

Control Room a Metronom
Control Room a Metronom

V Nuendu (pouze) jsou k dispozici také speciální vstupní nebo výstupní sběrnice Monitor Source Inputs, respektive Monitor Source Outputs. Ve zvukové postprodukci je obvykle vyžadována více než jedna mixážní sběrnice (například jedna pro dialogy, druhá pro zvukové efekty a třetí pro hudbu). Každá sběrnice je nahrávána samostaně, ale při opětovném záznamu ve studiu je potřeba poslouchat pouze některé specifické sběrnice a také je potřeba mít možnost rychle přepnout k poslechu celku. Proto jsou k dispozici vstupní a výstupní sběrnice Monitor Source. Zvukař tak může rychle přepínat mezi sběrnicemi, které chce aktuálně poslouchat. Jako poslechovou sběrnici lze zvolit jakoukoliv vstupní nebo výstupní sběrnici nebo kanál Group (nikoliv FX, což je již dříve zmíněný drobný rozdíl mezi těmito dvěma sběrnicemi).

Psáno pro časopis Muzikus