Pódiové sestavy slavných kytaristů - Dave Grohl

Pódiové sestavy slavných kytaristů
Pódiové sestavy slavných kytaristů

Dave, protagonista Foo Fighters, který je mezi svými vrstevníky znám mj. i pro svůj vybraný cit k barvě tónu, vyzkoušel hodně různých driveů, fuzzů a dalších zkreslovacích krabiček, ale žádná jeho někdy až puntičkářské snaze o kvalitu tónu nevyhovovala: "Buď to bylo příliš roztřepené, nebo to zcela zastřelo přirozený lampový zvuk aparátů. Potom jsem přišel na to, že je zbytečné, abych po jednom aparátu požadoval čistý a zkreslený zvuk přesně podle svých představ. No a pak jen vyřešit rozdělení signálu a měl jsem vyhráno." V současnosti používá dvě sestavy, které obsahují po jednom kombu značky Vox (pro čistý zvuk) a stacku značky Mesa/Boogie (zkreslený zvuk). Každá sestava je na pódiu instalována hned vedle "prakťáku" na bicí a to z obou stran, s voxy vždy blíž k bicím: "Protože se nejvíce pohybuji před bicími, je vždy lepší mít drive sound dál od sebe, lépe to zní. A čistý zvuk chci mít naopak co nejblíže, protože ta komba zní opravdu dobře."

Pódiové sestavy slavných kytaristů
Pódiové sestavy slavných kytaristů

V přepínači se jeho signál rozvětvuje do dvou cest s celkovými třemi možnostmi volby (pouze voxy, pouze stacky, všechno najednou). Lampový splitter pak individuálně nastavené signály rozděluje do jednotlivých aparátů: "Jester je opravdu výborné zařízení, dokonale limituje případnou nežádoucí ztrátu barvy tónu v předcházejících krabičkách. Lampy jsou prostě lampy, a když se to citlivě nastaví pro komba i stacky, je tam ta jejich vřelost cítit. A je jedno, kolik máte digitálních či analogových efektů před sebou, nebo zda hrajete přes šňůru či bezdrát..."

 

Pro Grohlovy fanoušky ještě dodejme, že vlastní mj. Fendera Telecastera, modifikovaného nízkolubového Gibsona Trini Lopez, Gretsche Duo Jet a řadu Gibsonů Les Paulů, z krabiček si před touto sestavou oblíbil zejména Electro-Harmonix Memory Man, proslul i svým použitím E-Bow (např. na LP There Is Nothing Left to Lose). Dlouhou dobu také hrál na Marshally JCM900 a pro některé nahrávky si do studia přinesl staré vintage tweed kombo gibson.

Psáno pro časopis Muzikus