Sám doma 3. - aneb postřehy z domácího nahrávání - DAWová psychóza

Sám doma 3. - aneb postřehy z domácího nahrávání - DAWová psychóza
Sám doma 3. - aneb postřehy z domácího nahrávání - DAWová psychóza

Mí drazí začátečníci v oblasti „partyzánského nahrávání“, měsíc uběhl jako voda a já se znovu s chutí pouštím do rozdávání rozumů. Minule jsme si vysvětlili, že pokud máme omezené finanční zdroje, je lepší investovat většinu z nich do kvalitního mikrofonu, než doufat, že se o zvukovou kvalitu postarají „kvalitní převodníky“ či „vynikající pre-ampy“ dražších zvukových karet. Dnes se poprvé dostáváme k softwarové stránce věci. Pro programy, které umožňují vícestopé nahrávání, editaci či mixáž zvuku, se vžila zkratka DAW (Digital Audio Workstation), které se budeme držet i my. Ano, mám na mysli např. Cubase, Logic, Pro Tools nebo Sonar. Patří sem ale také programy, které začínaly jako jednostranněji zaměřené (většinou na práci se smyčkami) a plnohodnotné DAW se z nich staly až v pozdějších verzích - sem patří např. FL studio či Ableton Live. Jak vybrat ten správný software? Asi vás zklamu, ale jednoduché řešení pro vás nemám. Přesto nabízím několik postřehů. Příznivci toho či onoho DAW často tvrdí, že jejich miláček „zní lépe než ostatní“. Takto obecné tvrzení je třeba okamžitě smést se stolu jako naprostý nesmysl. Základní zvuková kvalita všech DAW je jednoduše stejná. Mám na mysli např. situaci, kdy přehráváme zvukový soubor bez jakýchkoli dalších zvukových úprav (bez efektů, ekvalizérů apod.) - při zachování ostatních podmínek nerozeznáte zvukovou kvalitu Cubase od FL Studia či jakéhokoli jiného DAW. To je hlavní rada tohoto dílu: Nevěřte mýtům o rozdílné zvukové kvalitě. Až když se zvukem začneme manipulovat, projeví se odlišnosti. Ty však těžko umístíme na ose lepší-horší, je to téměř vždy otázka vkusu. Nejrůznější efekty a jiné plug-iny („zásuvné moduly“) mají vliv velký, ty se však dají sehnat shodné či podobné pro téměř jakýkoli DAW. Sečteno a podtrženo: všechny současné DAW umožňují dosáhnout vynikající zvukové kvality. Jde o to, zda vám vyhovuje uživatelské prostředí a celkový postup práce v daném programu („workflow“). Pokud tápete, stáhněte si několik demoverzí a velmi rychle zjistíte, v čem se vám bude pracovat nejsnáze. Rozhodování budete mít ještě snazší, pokud si plánujete vyměňovat projekty např. se spoluhráči z kapely. Exportování zvukových stop z jednoho DAW, aby je bylo možné používat v jiném, není velká zábava. Pokud vám alespoň trochu vyhovuje software, který používají vaši spoluhráči, pořiďte si jej také. Kromě snazšího předávání dat vám budou moci poradit při jeho užívání.

Psáno pro časopis Muzikus