Saxofon v rocku a popu (2) - poradna nejen pro saxofonisty

Saxofon v rocku a popu  (2) - poradna nejen pro sa
Saxofon v rocku a popu (2) - poradna nejen pro sa

Akordické tóny

Drazí kolegové, dnes nás čeká jen taková ranní rozcvička. Rád bych vám totiž předložil cvičení, které považuji za první krok k eliminaci tzv. "špatných tónů" v improvizovaném sóle.

Určitě jste už někde slyšeli někoho staršího, moudřejšího, jak říká, že ani špatný tón nevadí, je-li na správném místě umístěn tím správným způsobem. K plnému docenění této teze je však důležité vědět, o kterých tónech je řeč.

"Špatný tón" z devadesáti procent značí tón, tvořící s jiným tónem interval malé nony (tzn. oktáva a malá sekunda k tomu). Ukažme si nejčastěji se vyskytující "škůdce":

Čistá kvarta zahraná do durového akordu (př. 1A , 1B)

Velká tercie zahraná do mollového akordu (př. 1C)

Malá sexta zahraná do mollového akordu (př.1D)

U septakordů je to třeba velká septima zahraná do akordu se septimou malou (např. tón Cis do D7).

Abychom se pro začátek zmiňovaných záškodníků vyvarovali, můžeme zkoušet improvizovat tak, že budeme hrát jen tóny, z nichž se tvoří akordy doprovodné harmonie - neboli: Budeme hrát jen akordické tóny.

Tak: vezměme si nyní jednoduché harmonické schéma - klasický rock'n'roll, dnes již notorickou táborákovou "Krásnou Bláhovou Dajánu" (neboli Diana od Paula Anky); pro nás výhodnou v tom, že obsahuje pouze základní harmonické funkce (C - tonika, F - subdominanta, G - dominanta) a akord na VI. stupni z tóniny C dur.

Harmonické schéma tedy jest: C-Ami-F-G.

Spousta lidí si samozřejmě představí, jak tyto akordy vypadají (obr. 2).

Ale skutečnosti odpovídá spíše obrázek 3 - všimněte si například, že když hrajete tento sled akordů na kytaru v základní poloze (první tři pražce), některé akordy mají společnou prázdnou strunu, jiné zase společný hmat...

A vymysleme melodii, která využívá pouze akordických tónů znějícího akordu. Asi něco na způsob téhle: (obr. 4)

Bohatě nám budou stačit osminové a čtvrťové noty, nebojme se dělat pauzy, můžeme vytvořit i rytmický motiv, opakující se celé jedno kolečko (obr. 5). Doporučuji také zapsat si melodii do not; rovněž doporučuji domluvit se s někým, kdo vás doprovodí na kytaru nebo klavír.

Kdyby vám někomu byly durové a mollové akordy málo, může totéž zkusit s durovými a mollovými septakordy (obr. 6).

 

Ptejte se, na co jen chcete.

Mějte se krásně!

Psáno pro časopis Muzikus