Sekvencery I - jednoduché patternové sekvencery

Sekvencery I - jednoduché patternové sekvencery
Sekvencery I - jednoduché patternové sekvencery

Nejjednodušší sekvencery jsou založeny na bázi klasických stolních rytmerů, některé jsou skutečně primitivní - nemají ani možnost přepínání mezi více různými patterny. Patterny jsou vzorky, v našem případě rytmické - mohou to ovšem být i vzorky vyšívání na ubruse nebo sociologické patterns of behavior - vzorky chování. Kdybychom seřadili pod sebe stopy dílčích zvuků, dostaneme vlastně takovou strukturu podobnou výšivce. Takto jsou často tyto sekvencery řešeny - je to logické a přehledné. Často je vizuální stopa společná pro všechny zúčastěné zvuky a přepínáním se volí patřičný part. Klikneme prostě na zvolený zvuk (například na basový buben) a zapneme žádané knoflíky sekvenceru. Ty jsou ponejvíce řazeny po šestnácti jako šestnáct dob v taktu. Bývá možné určit, kolik taktů má pattern mít, někdy lze i určit, kolik a jaké časové proporce se v něm účastní. Tak se dá stanovit, že pattern číslo 1 má základní metro-rytmickou hodnotu osminovou a ve smyčce bude těchto dob cyklovat šest. Tak vzniknou 6/8 takty. Tímto jsou ovšem vybaveny jen některé sekvencery, mnohé se tváří, jako by jiný takt než 4/4 neexistoval. Tyto jednoduché programy jsou určeny zejména k vytváření smyček k dalšímu použití a dosti často se jedná o freeware, tedy programy zdarma. Takovým je třeba HammerHead Rhythm Station, na stránkách patřících k tomuto produktu (www.threechords.com) naleznete mnoho odkazů na jiné, podobně pojaté mašinky.

 

Zmiňovaný HammerHaed má skutečně pěkně ostrý sound, kdo to rád "drive" (třeba já to můžu), ten si přijde na své. Na jednoduchou tvorbu smyček je to ideální a účelné. Ve formátu .raw je možné použít vlastní zvuky. Smyčky se dají exportovat a dál používat. Vzhledem k recyklačnímu charakteru elektronické hudby se s hotovými smyčkami dá pracovat do nekonečna. Různé variace smyček lze generovat v prográmku Reloop, což je v podstatě jednoduchý patternový audiosekvencer (skutečně specialitka). Kříží se tam dva vzorky, jejich dílčí částečky (šestnáctiny) jsou všelijak přeřazovány, upravovány filtry, revertovány, vektorový ovladač prolíná různé funkce... Taky čte mp3, což mnoho "smyčkotvořičů" neumí.

 

Kromě toho, že jsou jednoduché a často zadarmo, však tyto programy mnoho nenabízejí. Dají se ještě využít k živému hraní, mohou například posloužit "dýdžejům" k mixáži s deskami. Jde ale spíše o relikty z dob pravěku hudebního SW. Tyto programy začínají být zajímavé až s vyšší vybaveností. Mezi tu patří už v tématu zmiňovaná multipatternová struktura, DSP jednotky s nějakým mixážním řešením a skutečně neocenitelným prvkem je možnost MIDI synchronizace ovládání jednotlivých parametrů MIDI kontroléry, popřípadě pomocí klávesnice.

 

Tam ale pochopitelně tolik nevyužijeme plynulé řízení jako u potenciometrů, faderů... Je ovšem možné řídit parametry pomocí čísel not zadávaných z klaviatury, ale na co pak budeme hrát? Toto je dobré spíš pro samostatné MIDI stopy, které budou mít řídicí charakter. Klávesy mohou fungovat též jako spínače, i s tím se dá dělat hodně muziky. Důležitou vlastností hudby je určitá proměnlivost hustoty, tvaru a dynamiky, proto možnost zasahovat do co nejvíce parametrů je tedy jednoznačné plus. To se dá využít i při nahrávání v reálném čase, je to interaktivnější a rychlejší než grafická editace. Pomocí té je dobré už jenom upravit případné nesrovnalosti.

Mezi prověřené programy tohoto typu patří zejména Rebirth od Propellerhaed, o němž bude řeč příště.

Psáno pro časopis Muzikus