Sekvencery II - ReBirth

Sekvencery II - ReBirth
Sekvencery II - ReBirth

V předchozí kapitole byla řeč o nejjednodušších patternových sekvencerech, které slouží především k produkci smyček, nelze je využívat nějakým rozmanitějším způsobem, nebývají řiditelné přes MIDI, nemívají režim Song...

Existují však vybavenější verze tohoto typu, jakési přechody ke větším a komplexnějším (až typu workstation či studiovým aplikacím) programům, z nichž ty nejvybavenější v sobě integrují otevřený (například VST) koncept a všechno, co je k produkci muziky potřeba, včetně wave editoru, mnoha plug-inů... V některých určitě bude i svačina, toaleťák, mýdlo, ručník a spacák...

 

Ale vraťme se k mezistupni a nepředbíhejme; všecko bude. Mezi prověřené programy nižšího kalibru patří poměrně známý ReBirth od Propellerhead. K výhodám, jako jsou MIDI ovládání a synchronizace, režim Song a multipatternová koncepce, připočtěme široké uživatelské zázemí, kvanta songů ke stažení a dalšímu využití, možnost rewire statutu pod "masterkomandem" Reasonu a v neposlední řadě speciální patternové editory na platformách Mac i Windows. Editace patternů v originálním ReBirthu je poněkud zdlouhavá. Neustálým přepínáním parametrů se člověk docela otráví, zkratka v přístupech k jednotlivým zvukům ve dvou ze čtyř jednotek (ReBirth má dvě melodické a dvě rytmické sekce) je tedy žádoucí. Pattern Master, jak se jeden editor jmenuje, toho zase tak moc nenabízí. Editovat se dají jen melodické stopy, a to ještě zvlášť. Jejich souznění tedy uslyšíme, teprve když song otevřeme ve vlastním ReBirthu. ReBirth songy je možné importovat také do Fruityloops. ReBirth funguje přes rewire jako slave Reasonu. Propellerhead nedávno oznámili, že opouštějí další vývoj ReBirthu, a není divu - vybavenější sekvencery zvládnou totéž mnohem operativněji a k tomu ještě mnohem více. Nevýhodou je také uzavřenost systému. Dva monofonní syntetizéry TB303 a po jednom z bicích modulů TR808 na TR909 (Původně samostatné stolní mašinky od Rolandu, pamatujete?) jsou, při vší úctě ke klasice, už dnes velice zvukově provařené. ReBirth se čtyřmi samplery by byl slovem do pranice osm let nazpět, ale dnes už toto dávno supluje Reason, který je stejné provenience, a kde si navíc můžete nadefinovat virtuálních samplerů (i syntetizérů), kolik jen váš počítač zvládne.

 

K jednoduchým patternovým sekvencerům se nedá příliš mnoho napsat, invenční tvůrce ale dokáže pracovat i s omezenými prostředky. Někdy to může být i výhodou, v přílišných možnostech se lehce utopí i dobrý nápad. Největší možnosti ReBirthu spatřuji v kombinacích hotových patternů pomocí změn délky. Každá stopa může mít nezávisle jeden až šestnáct kroků, a tak se dají vytvářet poměrně rafinované rytmické útvary. Použít se dají randomizační (náhodné) a alterující funkce (bohužel chybí harmonizační nebo modální příkaz - nevygeneruje například basovou linku v d moll). Po exportu zvukových souborů je možné jejich další zpracování (například v Recycle do souborů typu rex - bude probíráno podrobněji) a další využití v sofistikovanějších programech. Zmiňovaná oposlouchanost může být pro mnohé naopak výhodou a pro milovníky vintage zvukového designu je tu radostná zpráva. ReBirth se dá nastavit do tohoto režimu a výsledný efekt je docela dobře slyšet. K dalšímu oživení tady slouží i patternově řízený filtr (PCF) jako masterefekt, což dává solidní barevné proměny pevně daným zvukům, takže při exportu dostaneme vlastně více variant velkého bubnu, hi-haty, prostě zvuků aktuálně použitých.

 

Kromě tohoto filtru jsou zde další masterefekty: distortion, delay a kompresor, všechny v dobré kvalitě. Můžete mít více otevřených projektů současně, spuštění jednoho automaticky zastaví ten, který je právě přehráván. To je dobré, efektní a jako stvořené k delším tanečním setům. Programování melodických stop pomocí klávesnice a přepínání patternů stejnou cestou se dá aktivovat v okénku nastavení (options, ale pozor - nastaveno pro anglickou klávesnici).

 

Ostatní parametry je možné ovládat pomocí MIDI kontrolérů, ale jen na jednom zvoleném kanále. Tempo se touto cestou měnit nedá, je to ale možné při synchronizaci externím MTC (MidiTimeCode). Parametry a kontroléry lze uživatelsky nastavit, podrží se funkce Learn myší (jinak to nefunguje!) a otočením patřičného kontroléru se jeho číslo zapíše do matrice. To se hodí, ruční psaní je pracné a často ani nevíme, jaká čísla kontroléry našeho MIDI ovladače (keyboard, kytara...) vlastně vysílají. Podobně funguje takzvaný Remote Control i u většiny dalších sekvencerů.

Širší možnosti nabízí SW sekvencer Orion (použití vlastních zvukových vzorků, přehlednější editace...) nebo velice zajímavý program VirSyn (virtuální syntetizér se skutečně neotřelým zvukem) a další aplikace na podobném základě. Jinak se domnívám, že v příští kapitole bude lépe věnovat se podrobněji sekvencerům mladších generací, které v sobě integrují zmíněné možnosti a bohatě je překračují.

ReBirth je od roku 2005 freeware a jeho vývoj nepokračuje. Doporučuji stránky

www.rebirthmuseum.com.

 

Hlavní parametry

* dva monofonní syntetizéry (pro každý 4 x 8 patternů, 1-16 kroků)

* dvě sady bicích a perkusivních zvuků (pro každý 4 x 8 multifonních patternů, 1-16 kroků)

* čtyři masterefekty: delay, distortion, compressor a patternově řízený filtr (stepfilter)

* remote control, MTC synchronizace

* pattern nebo režim song, v režimu song se dá nastavit smyčka, takže hraje donekonečna

* swing (shuffle) tlačítko pro rytmický feeling, jednotný pro všechny patterny, lze ho však vypnout

* přepínání a programování patternů klávesnicí počítače (nastaveno pro anglickou, takže pozor na Z/Y, jinak je to nastaveno po řádcích, tedy syntA klávesy 1, 2, 3... syntB klávesy Q, W, E... bicíA klávesy A, S, D... a bicíB klávesy Y, X, C... při zapnutém režimu Pitch se automaticky posouváte na další krok, dále volíte stav nota/pauza, můžete transponovat oktávu dolů nebo nahoru, notu lze akcentovat (míra akcentu se nastaví knoflíkem v sekci syntetizérů) a též se dá zapnout slide (portamento) k další notě

* funkce random a alter pro rychlé tvoření patternů, dále posouvání patternů vpřed či vzad (vlastně permutace patternů)

* funkce Vintage Synt Sound

* pod okénkem Help rychlé odkazy na stránky s ReBirth songy, komunitu...

* audio export

* režim rewire pro Reason

* kompatibilita songů ReBirth s Fruityloops (neúplná, efekty nutno ručně nastavit, budeme postrádat stepfilter)

 

I když je zde řeč hlavně o softwarových sekvencerech, dlužno zmínit i jejich hardwarové příbuzné, které vlastně inspirují své virtuální protějšky (ale též naopak). Stolní přístroje tohoto typu nepatří jen do minulosti a oproti počítačovým aplikacím vynikají vyšší spolehlivostí (protože jsou vybaveny jednodušším operačním systémem). Výborné jsou nástroje řady Electribe od Korgu, dobrou úroveň si drží i samohrajné přístroje Yamahy v řadě RMX či QY. Ty jsou navíc vybaveny transpozičním ABC systémem (mění souzvuky podle MIDI dat) a XG zvukovými generátory - také uzavřený systém, avšak množství zvuků a poměrně široké možnosti editace, dobrý aranžovací systém a otevřené možnosti pro tvorbu vlastních stylů včetně mixáže stovek už hotových frází (QY-70 má 128 presetových a 64 uživatelských stylů, přes PC editor se dají dobře nastavovat zvukové parametry, zálohovat styly i songy z nich kombinované, je na baterky a vejde se do kapsy, což je dobré na cesty). Všechna MIDI data jdou ven, takže připojený sampler, naplněný vlastními promyšleně organizovanými zvukovými bankami, dokáže generovat už cosi úplně jiného. Sám jsem takto připojoval sampler Yamaha A-3000, syntetizér Yamaha AN1x, Korg Trinity, řídil jsem takto samostatnou stopou efektovou jednotku zpěvačky i kytaristy, dále také notebook v roli zvukové banky a v synchronním propojení. A kolik to nadělalo parády! My se ale budeme věnovat počítačovým aplikacím, jinak tady ztvrdneme do dalších Vánoc.

Psáno pro časopis Muzikus