Sekvencery III - "beatslicery"...

Sekvencery III - "beatslicery"...
Sekvencery III - "beatslicery"...

(slice - rozřezat, krájet...)

 

S tématem hudebních sekvencerů souvisí úzce i předmět zdánlivě odvislý, a sice editory zvukových vzorků - samplů (wave editory). Už proto, že sekvencer řídí něco, co musí znít, a to něco je velice často ve formě sampleru, tedy přehrávače zvukových vzorků.

Nebudeme se tím zabývat obecně. Bylo by to nadlouho, a navíc tato tematika je poměrně dobře a podrobně zpracovaná, a to nejednou. Nás budou zajímat poněkud speciální wave editory, které opracovávají zvukový materiál pro rovněž speciální plug-iny - přehrávače smyček loop playery (loop - smyčka, cyklus...), anebo jim příbuzné "řízkovače" smyček beatslicery, či jak se ještě tato skupina může nazývat. Zmínit se o nich musíme, protože se vlastně jedná o hybridy sekvenceru se samplerem, a spadají tím do oblasti našeho zájmu (nejmarkantnějším důkazem příbuznosti je schopnost výpisu rytmického proporčního rastru v notách do stop sekvenceru).

Podrobněji se zaměříme na dva zástupce těchto mašinek. V programu Reason zastupuje tuto kategorii DrRex, jehož dvorním wave editorem je ReCycle, a FLstudio zase disponuje slicerem Fruity (doslova řízkovačem), jemuž zase slouží ZeroX-beat Slicer,nebo pokročilejší ZeroX-beat Creator a ZeroX-beat Quantizer, kteréžto dva poslední jsou si podobné jako "vajo vaju". Oba wave editory však mohou mít mnohem širší uplatnění, jak uvidíme dále.

Nejprve se zmíníme o tom, co mají DrRex a FLslicer společného. Je to dozajista hlavní idea, která spočívá v tom, že rozdělíme (rozkrájíme) zvukový vzorek, nejčastěji delší (smyčku), a v sekvenceru buďto zachováme primární posloupnost jednotlivých částí, anebo tyto části nově přeorganizujeme, zrecyklujeme. Odtud logicky plyne název editoru ReCycle. Původní myšlenkou bylo, aby jednoduchým způsobem se dalo zpomalit anebo zrychlit tempo smyčky, aniž by se měnila výška (a s tím i spektrum) vzorku a aniž by se muselo sahat k časové kompresi či expanzi. To je náročnější na procesor a také to má své limity. Při větších změnách tempa dochází totiž k nepříliš estetickým zvukovým změnám.

Příprava zvukového materiálu předem ve zmíněných wave editorech je tedy žádoucí a práce na to vynaložená se vyplatí, protože při editaci v sekvenceru už nemusíme řešit nějaké doprovodné problémy. Pro DrRexe je úprava vzorků a jejich uložení v *.rex, *.rx2 nebo *.rcy formátu dokonce nutností, jiné soubory totiž nečte. FLslicer si sice "nakrájí" wavy (i jiné typy) sám podle stanovené citlivosti přímo "na místě" v programu FLstudio, ale většinou jinak, než si představujeme. Proto i jemu raději vyexpedujeme upravené soubory *.wav a k tomu *.zgr, což je groove pokyn, jak má wave se stejným názvem (!) rozsekat. Oběma plug-iny se budeme podrobněji zabývat v dílech seriálu, které budou věnovány Reasonu a FLstudiu. Teď se mrkneme na oba uvedené wave editory, neboť kdo není prachmizerným remixovačem cizího materiálu (prefabrikovaných smyček) a rád tvoří s vlastními zvuky, velice programy tohoto typu ocení.

 

DrRex a ZeroX-beat Slicer

Tak nyní tedy opět ke společným vlastnostem obou wave editorů. V okénku otevřeme vzorek v podporovaném formátu a zadáme způsob, jakým má být rozdělen do jednotlivých dílků. Máme dvě základní možnosti. Buď je řezán podle rytmických rázů (řezy jsou umístěny do pozic s nulovou anebo menší amplitudou), nebo podle metro-rytmického rastru (doby půlové, čtvrťové, osminové, s tečkou apod.). V prvém případě určujeme míru prováděné operace, což v praxi znamená, jak moc bude smyčka rozsekána (amplitudová tolerance se zvyšuje). Když zadáme počet taktů daného vzorku (včetně přebytečných dob), oba programy vykalkulují tempo smyčky. V případě druhém je třeba pohlídat právě rozsah smyčky, protože pokud by nepasovala délkou do zadaného počtu taktů a dob, bude rozřezána zcela mimo regulérní délkové proporce, které máme nejspíše na mysli. Můžeme ovšem dělit i neregulérními proporcemi a zkusit, co vyleze. Může to být zajímavé. To je ovšem spíše tip pro experimentátory.

Ačkoliv i v řadě dalších funkcí jsou si ReCycle a Zero-X podobné, jejich názvy i určení se v dalším už spíše liší. Budeme dál tedy porovnávat. Zatímco v Zero-X krátíme smyčku jednoduchým výmazem (Ctrl+X) zepředu, zezadu i zevnitř (jednoduchým mazáním zvolených řezů), u ReCycle se tak děje jen z krajů smyčky posunutím jejího začátku a konce na vybrané rozděl...

Když tady výklad utnu, tak určitě budete cítit, jak vás to vyhodí z rytmu, ale aspoň vidíte, co se stane, když špatně nastavíte citlivost pro detekci amplitudy... příště to "dořízneme".

Psáno pro časopis Muzikus