Seri(ál)ová MIDI komunikace XVI - Standard GS

Seri(ál)ová MIDI komunikace XVI - Standard GS
Seri(ál)ová MIDI komunikace XVI - Standard GS

V minulých dvou dílech tohoto seriálu jsme se věnovali asi nejrozšířenějšímu standardu General MIDI (GM). General Standard (GS) je jeho nástupcem a rozšířením. Představila jej v roce 1991 firma Roland jako svůj vlastní standard a použit byl poprvé na nástroji Sound Canvac SC-55. GS je kompatibilní s GM. To znamená, že vše, co bylo definováno pro GM, se v GS chová naprosto stejně. Skladba naprogramované pro GM bude přehrávána tak, jak byla myšlena, i na nástrojích s GS. Zvuky jsou v programech rozmístěny stejně jako u GM, GS reaguje na stejné MIDI kontroléry stejným způsobem atd.

 

Zvuky

První banka zvukové sady (tj. MIDI kontrolér 000 - Bank Select MSB a MDI kontrolér 032 - Bank Select LSB mají oba hodnotu 0) je naprosto shodná s rozmístěním zvuků v GM standardu. Přidány ale byly další banky a v nich další zvuky. Zvuky v dalších bankách jsou myšleny jako rozšíření nebo variace zvuku základního. Standard definuje celkem 418 zvuků. Například program 1 (Piano 1) nabízí dvě zvukové varianty; Program 2 (Piano 2) nabízí jednu zvukovou variantu a Program 3 (Piano 3) nabízí 3 zvukové varianty. Ne všechny zvuky varianty nabízejí. Například zvuky 8 (Clavinet), 9 Celeste, 10 (Glockenspiel), ale i 42 (Viola), 43 (Cello) aj., nabízejí pouze základní zvuk v první bance. Naopak jiné zvuky nabízejí velký počet zvukových variant. Například zvuk číslo 99 (Crystal) nabízí 13 variant, zvuk číslo 17 (Organ 1) nabízí 10 variant atd.

 

Rozšířen byl také počet sad bicích zvuků. GS definuje minimálně 9 sad bicích, ale používaly se i varianty se 14 sadami. GS standard narozdíl od GM nepředepisuje striktně, že bicí musejí být umístěny nutně pouze na MIDI kanálu číslo 10. Díky tomu, že se sada bicích volí pomocí banky zvuku - kontrolér číslo 000 (Bank Select MSB) má hodnotu 127 a kontrolér číslo 032 (Bank Select LSB) má hodnotu 000 -, je možné zvolit sadu bicích na libovolném MIDI kanálu. Jednotlivé sady bicích jsou pak voleny číslem Program Change. Pokud ale uživatel potřebuje zpětnou kompatibilitu s GM, musí použít pouze jednu sadu bicích, která bude na MIDI kanálu 10.

 

Stejně jako ve standardu GM, ani GS nijak nenařizuje, jakým způsobem má být zvuk (tón) generován. Nástrojem tedy může být opět sampler, rompler, syntezátor atd.

 

Kontroléry

V GS standardu byl rozšířen počet použitých MIDI kontrolérů. Opět jsou k dispozici všechny MIDI kontroléry, které byly definovány pro GM (jako 001 - Modulation, 006 - Data Entry MSB, 007 - Volume, 010 - Pan, 011 - Expression, 038 - Data Entry LSB, 064 - Sustain, 100 - RPN LSB, 101 - RPN MSB a resetovací kontroléry 121 - Reset All Controllers a 123 - All Notes Off).

 

Ale velice zásadními přidanými MIDI kontroléry jsou 091 (Effect 1 Send Level - Reverb) a 093 (Effect 3 Send Level - Chorus). Pomocí těchto MIDI kontrolérů je možné řídit hloubku dvou efektů. Nástroje kompatibilní s GS byly tedy povinně vybaveny dvěma efektovými jednotkami. Pro nastavení typu efektu (u Reverbu například Room 1, Room 2, Hall 1 atd.; u Chorusu například Chorus 1 až 4, Flanger, Feedback atd.), se začala více využívat zvláštní systémová data (System Exclusive - SysEx). Více o nich v dalších dílech seriálu.

 

Dále jsou normou GS definovány kontroléry:

 

70: Zvukový kontrolér 1 - variace zvuku

71: Zvukový kontrolér 2 - intenzita harmonických frekvencí

72: Zvukový kontrolér 3 - čas doznění

73: Zvukový kontrolér 4 - čas náběhu

74: Zvukový kontrolér 5 - ostrost zvuku

75: Zvukový kontrolér 6 - pokles

76: Zvukový kontrolér 7/Sound Controller 7

77: Zvukový kontrolér 8/Sound Controller 8

78: Zvukový kontrolér 9/Sound Controller 9

79: Zvukový kontrolér 10/Sound Controller 10

84: Sustain

91: Hloubka efektu 1 - hloubka dozvuku (viz výše)

92: Hloubka efektu 2 - hloubka tremola

93: Hloubka efektu 3 - hloubka chorusu (viz výše)

94: Hloubka efektu 4 - hloubka rozladění

95: Hloubka efektu 5 - hloubka phaseru

120: Vypnout všechny zvuky

Psáno pro časopis Muzikus